• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • dagalie FZ
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:49:09 följande:
    Då var dte en helt annan sak än vad du skrev från början efetrsom du då skrev att du håller med TS som anser att jag är en mördare som gjorde abort hellre än att dö. 
    Nej, herregud nej, när det hänger på lov och död, så är ju en abort självklart! Men du måste väl ändå hålla med mig om, att göra en abort pga av att man är missnöjd med könet, är oacceptabelt?

Jag hoppas du mår bra efter alla omständigheter, det är orättvist när man ska behöva hamna i en sån situation och avbryta en graviditet, om man hade tänkt att behålla det från början. Det skulle ta knäcken på mig, då jag och min sambo kämpar för att kunna bli gravida!
  • Fru U
    finskaflikkan skrev 2010-01-22 20:54:20 följande:
    Jag anser att såna som går och har sex titt som tätt utan skydd, inte bryr sig, blir gravida och sen bara gör abort bara för att,  är omogna skithögar!  Gränsen för att få göra abort borde sänkas till vecka 10-12!  Och att sen göra abort för att de va fel kön... Då har man inte alla getter hemma.. 
    De finns i princip inte.
    Svaren bor i hjärtat
  • Pimpinellan

Mot abort utom vid våldtäkt,incest och fara för mammans liv. Mindre än 1% av alla aborter sker dock efter våldtäkt/incest så det är verkligen ingen vanlig anledning. Liver börjar självklart vid befruktningen-när skulle det annars bli ett liv när alla anlag finns där från allra första början?

*sagt mitt*

• siamusen
    colera skrev 2010-01-22 20:52:25 följande:
    Jo, det är det, men det är ju vad jag ska ta ställning, till den historien är ju helt overklig och skulle inte hända.
    Klart det kan. Tyvärr.
  • colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:51:37 följande:
    Hahaha du är så ignorant och okunnig att det svider. En sådan plats där sådant händer...Vart är det menar du??  Det kan vara en lärare på skolan, en tennistränare, en oppurtunist på gatan. menar du att man ska hålla sin tioåring i handen ALLTID? 
    Jag skulle inte låta min dotter vistas ensam på en sån plats där det möjligen skulle kunna komma fem män och våldta henne. Jag skullen ju ha lite koll på min dotter. Och att hon skulle bli gravid av att bli våldtagen och sen dö av att föda barnet, kan du visa mig en enda gång det har hänt?
    Och just nu handlar denna tråden om att få mig att säga, "ja abort hade var okej då", och komstatera för alla här att jag är en hycklare, men jag lovar dig att jagg aldrig kommer hamna i en sån situation. Och jag kommer aldrig att tycka att aborter är okej, aldrig. Omöjligt.
  • dagalie FZ
    siamusen skrev 2010-01-22 20:50:28 följande:
    Nej,det finns verkligen inte dokumenterat att folk gör abort i Sverige pga fel kön. det finns däremot dokumenterat att det inte finns nagon som gjort det pga fel kön. Oc inga livsdugliga foster aborteras i sverige sa jag vet inte var du hittat denna felinformation?
    Jag läste det i tidningen i höstas! då socialstyrelsen skulle förbjuda aborter pga av kön.
  • Gravid2010
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:54:35 följande:
    Du är alltså helt säker på att en våldtäkt av din dotter är helt omöjlig och du säger därmed att alla föräldrar till våldtagna barn får skylla sig själva och bär ansvar för våldtäkten. Jag ber från botten av mitt hjärta att du aldrig får barn medan du har den inställningen. Det är helt enkelt inte ok. 
    Tycker att dessa åsikter påminner mycket om ex talibanernas åsikter.. våldtagna blir stenade och bär ansvaret för våldtäkten. Hur man än vänder och vrider på det så är det kvinnan som bli lidande osv.. usch.
  • Fru U

dagalie, jag har försökt få barn i 10 år men det har inte med andras graviditeter att göra öht!

Svaren bor i hjärtat
  • Gravid2010
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:57:16 följande:
    Jag läste det i tidningen i höstas! då socialstyrelsen skulle förbjuda aborter pga av kön.
    JO men... självklart! men hur ska de bevisa att det är av just den anledningen???? Tror du att man i framtiden måste komma med en förklaring för det man valt att göra?
  • colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 20:54:35 följande:
    Du är alltså helt säker på att en våldtäkt av din dotter är helt omöjlig och du säger därmed att alla föräldrar till våldtagna barn får skylla sig själva och bär ansvar för våldtäkten. Jag ber från botten av mitt hjärta att du aldrig får barn medan du har den inställningen. Det är helt enkelt inte ok. 
    Jag har itne sagt att min dotter itne kommer kunna bli våldtagen, eller att det är föräldrarnas fel, men det är omöjligt att min dotter blir våldtagen, gravid och också dör av graviditeten 10 år gammal.