• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 20:57:04 följande:
    Jag skulle inte låta min dotter vistas ensam på en sån plats där det möjligen skulle kunna komma fem män och våldta henne. Jag skullen ju ha lite koll på min dotter. Och att hon skulle bli gravid av att bli våldtagen och sen dö av att föda barnet, kan du visa mig en enda gång det har hänt? Och just nu handlar denna tråden om att få mig att säga, "ja abort hade var okej då", och komstatera för alla här att jag är en hycklare, men jag lovar dig att jagg aldrig kommer hamna i en sån situation. Och jag kommer aldrig att tycka att aborter är okej, aldrig. Omöjligt.
    Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Du har rätt till din åsikt. Men du borde, för din egen trovärdighets skull, kunna backa upp den. Jag har förstått att du inte kan tycka att abort är ok. Men det är ett medicinskt faktum att en tioåring som blir gravid i allra högsta grad riskerar livet om hon föder barn. Så hur föreslår du att man gör istället för abort när det händer att ett litet barn blir utsatt för ett sådant brott? 
  • dagalie FZ
    siamusen skrev 2010-01-22 20:50:28 följande:
    Nej,det finns verkligen inte dokumenterat att folk gör abort i Sverige pga fel kön. det finns däremot dokumenterat att det inte finns nagon som gjort det pga fel kön. Oc inga livsdugliga foster aborteras i sverige sa jag vet inte var du hittat denna felinformation?
    LÄS HÄR DÅ ATT SVERIGE GÖR SÅNT!!
    Varning om abort på grund av kön

Publicerad: 22 februari 2009, 12.06. Senast ändrad: 11 maj 2009, 22.06

SvD skrev tidigare i veckan om en kvinna i Eskilstuna som vid två tillfällen gjort abort efter att ha fått fostren könsbestämda till flickor. Nu varnar norska Bioteknologinämnden, ett fristående organ som fungerar som norska regeringens rådgivare i medicinsk-etiska frågor, för att ett antal norska kvinnor som fått sina foster könsbestämda genomgår aborter i Sverige.

Uppgiften ställer frågan om fosterdiagnostik på sin spets: Möjligheten att könsbestämma ett barn finns i Sverige från vecka 11 och fri abort utan utredning gäller till vecka 18. I nordiska grannländer är lagen mer restriktiv och tillåter att föräldrarna får reda på barnets kön först vecka 12 – som också är sista veckan för fri abort.

För kvinnor i Norge och Danmark finns därmed möjligheten att i Sverige göra en fri abort efter vecka 12, utan att speciella skäl behöver anges och också då man tagit reda på fostrets kön.

Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger Sissel Rogne, direktör vid Bioteknologinämnden, ett fristående organ som bland annat fungerar som regeringens rådgivare i medicinsk-etiska frågor.

–Du får inte abort i Norge på grund av att du bär på en flicka och har två sedan tidigare. Men åker du till Sverige och gör abort, är det sedan bara att försöka igen, säger Sissel Rogne.

Även danska Jordemorsföreningen, en organisation för barnmorskor, berättar för SvD om hur danska kvinnor åker till Sverige för att göra abort. Efter nyheten om svenskan i Eskilstuna har föreningen lämnat in en skrivelse till hälsoministern med en önskan om ett förbud mot att få könsbestämma ett foster.

Lars Hamberger, gynekolog och professor i kvinnosjukdomar vid Göteborgs universitet, menar att abortresorna är ett känt faktum.

–Ja, det har man känt till, säger Lars Hamberger och säger sig dessutom ha viss förståelse för kvinnorna:

–Om man har tre fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda pojke. I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken.

Bo Sultan, som är nytillträdd verksamhetschef på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset Uppsala, har tidigare jobbat i Norge och menar att trots förbud om könsbestämning före vecka 12 är vården i Norge frikostig med att ge informationen.

–Norska kvinnor kräver i regel att få veta och risken finns att de vänder sig till Sverige och det är så klart ett dilemma. Jag har inte varit med om någon patient som åkt över gränsen, men det är väl inget man skulle skryta med, säger Bo Sultan.

I Sverige finns speciella avdelningar för internationella patienter vid Sahlgrenska, Uppsala och Malmö sjukhus. Inget av de sjukhus som SvD varit i kontakt med säger att de tagit emot norska eller danska kvinnor för abort, men enligt uppgifter från Akademiska sjukhuset i Uppsala är det fritt fram för en norska att beställa tid för abort – om hon betalar de cirka 10000 kronor som behandlingen kostar.

Under första halvåret 2008 gjordes närmare 19000 aborter i Sverige. Statistiken är uppdelad på län och innehåller ingen siffra för antalet aborter gjorda av utländska kvinnor. Men i kolumnen för ”okänt län” finns 350 aborter.

Socialstyrelsen i Sverige har inlett ett arbete med att se över föreskrifterna i den lag som ger föräldrar rätt att veta könet på sitt barn.

I Norge ser Sissel Ronge i dagsläget inga möjligheter att utreda saken om ”jenteaborter” vidare.

–Det handlar om att utnyttja olikheter i lagen. Jag tror nog det här kan vara lika vanligt i Sverige också, om inte ännu vanligare.

• siamusen
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:57:16 följande:
    Jag läste det i tidningen i höstas! då socialstyrelsen skulle förbjuda aborter pga av kön.
    Nej,det ffinns inte och det kan du lâsa om inna pa socialstyrelsens sida. De registrerar alla sena aborteroch orsakerna bakom. En sen abort pga kön godkânns inte.

En abort pga kôn innan 17+6 kan vi aldrig veta om da man inte behöver uppge skâl. Alltsa kan man bara gissa varför de görs.

Och kön far man inte veta sa tidigt i Sverige savida man inte gôr FVP/MKP, vilket de flesta inte gör.
  • Koloraturell
    siamusen skrev 2010-01-22 20:55:45 följande:
    Jo det vet man. Leta fakta i medicinska skrifter istället för i propaganda skrifter istället om du verkligen vill veta.

Det första valde du att inte besvara och det driter jag i.

Nej, man VET inte om embryon och foster (i tidigare stadium) känner smärta. Det är inte helt bevisat. Man vet att nyfödda känner smärta däremot.

• finskaflikkan
    Fru U skrev 2010-01-22 20:56:12 följande:
    De finns i princip inte.
    Jo de va väl inte allt för många månader sen en de va nåt liknande på nyheterna att en kvinna gjorde abort pga att de va fel kön och i sverige dessutom... Så nog finns dom allt.
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 20:59:41 följande:
    Nej det är inte omöjligt.  
  • Fru U
    finskaflikkan skrev 2010-01-22 21:00:24 följande:
    Jo de va väl inte allt för många månader sen en de va nåt liknande på nyheterna att en kvinna gjorde abort pga att de va fel kön och i sverige dessutom... Så nog finns dom allt.
    Om det skulle vara sant så är det 1) innan vecka 18 2)bättre än att ett oönskat barn föds
    Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:59:55 följande:
    LÄS HÄR DÅ ATT SVERIGE GÖR SÅNT!! Varning om abort på grund av kön Publicerad: 22 februari 2009, 12.06. Senast ändrad: 11 maj 2009, 22.06SvD skrev tidigare i veckan om en kvinna i Eskilstuna som vid två tillfällen gjort abort efter att ha fått fostren könsbestämda till flickor. Nu varnar norska Bioteknologinämnden, ett fristående organ som fungerar som norska regeringens rådgivare i medicinsk-etiska frågor, för att ett antal norska kvinnor som fått sina foster könsbestämda genomgår aborter i Sverige. Uppgiften ställer frågan om fosterdiagnostik på sin spets: Möjligheten att könsbestämma ett barn finns i Sverige från vecka 11 och fri abort utan utredning gäller till vecka 18. I nordiska grannländer är lagen mer restriktiv och tillåter att föräldrarna får reda på barnets kön först vecka 12 – som också är sista veckan för fri abort. För kvinnor i Norge och Danmark finns därmed möjligheten att i Sverige göra en fri abort efter vecka 12, utan att speciella skäl behöver anges och också då man tagit reda på fostrets kön. – Vi vet att det förekommer eftersom personer har berättat det för oss, säger Sissel Rogne, direktör vid Bioteknologinämnden, ett fristående organ som bland annat fungerar som regeringens rådgivare i medicinsk-etiska frågor. –Du får inte abort i Norge på grund av att du bär på en flicka och har två sedan tidigare. Men åker du till Sverige och gör abort, är det sedan bara att försöka igen, säger Sissel Rogne. Även danska Jordemorsföreningen, en organisation för barnmorskor, berättar för SvD om hur danska kvinnor åker till Sverige för att göra abort. Efter nyheten om svenskan i Eskilstuna har föreningen lämnat in en skrivelse till hälsoministern med en önskan om ett förbud mot att få könsbestämma ett foster. Lars Hamberger, gynekolog och professor i kvinnosjukdomar vid Göteborgs universitet, menar att abortresorna är ett känt faktum. –Ja, det har man känt till, säger Lars Hamberger och säger sig dessutom ha viss förståelse för kvinnorna: –Om man har tre fyra flickor och är från Turkiet är det rätt hårda krav på dem att föda pojke. I det enskilda fallet kan jag förstå problematiken. Bo Sultan, som är nytillträdd verksamhetschef på kvinnokliniken vid Akademiska sjukhuset Uppsala, har tidigare jobbat i Norge och menar att trots förbud om könsbestämning före vecka 12 är vården i Norge frikostig med att ge informationen. –Norska kvinnor kräver i regel att få veta och risken finns att de vänder sig till Sverige och det är så klart ett dilemma. Jag har inte varit med om någon patient som åkt över gränsen, men det är väl inget man skulle skryta med, säger Bo Sultan. I Sverige finns speciella avdelningar för internationella patienter vid Sahlgrenska, Uppsala och Malmö sjukhus. Inget av de sjukhus som SvD varit i kontakt med säger att de tagit emot norska eller danska kvinnor för abort, men enligt uppgifter från Akademiska sjukhuset i Uppsala är det fritt fram för en norska att beställa tid för abort – om hon betalar de cirka 10000 kronor som behandlingen kostar. Under första halvåret 2008 gjordes närmare 19000 aborter i Sverige. Statistiken är uppdelad på län och innehåller ingen siffra för antalet aborter gjorda av utländska kvinnor. Men i kolumnen för ”okänt län” finns 350 aborter. Socialstyrelsen i Sverige har inlett ett arbete med att se över föreskrifterna i den lag som ger föräldrar rätt att veta könet på sitt barn. I Norge ser Sissel Ronge i dagsläget inga möjligheter att utreda saken om ”jenteaborter” vidare. –Det handlar om att utnyttja olikheter i lagen. Jag tror nog det här kan vara lika vanligt i Sverige också, om inte ännu vanligare.
    Fanns inget där som sa att det fanns registrerade aborter pga kön i Sverige eller att det ens skulle vara ett stort problem. De har skickat ut en varning, inget annat. De har misstankar, inget annat.

Men att säga att det finns registrerade aborter pga kön och sa sent att de skulle vara livsdugliga är fel. Det finns inte.
  • Bite me
    colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
    Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet. Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?
    Jag kan för det första inte hålla med dig på punkten att "alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är ok i alla lägen" o motbevisar din tes direkt eftersom jag är en av dem som tycker att det inte alltid är en ok lösning.

Att du sedan upplever att människor betraktar dig som "dum i huvudet" (din egen beskrivning av dina upplevelser) när du delar med dig av din något kontroversiella åsikt i Sverige, det är bara tragiskt i mina ögon. Alla ska ha rätt att få ha en åsikt utan att de ska känna sig nedvärderade, även om inte många tycks hålla med dig i din åsikt bör de respektera den. PÅ samma sätt bör du respektera att andra människor har andra åsikter än dina.

Nu har inte jag läst hela tråden utan bara din TS i ingenstans där ser jag varför du tar det ställningstagande du gör i den här frågan, vilket onekligen får mig att fundera på om du bara är ute efter att provocera?
  • Gravid2010
    Fru U skrev 2010-01-22 20:58:00 följande:
    dagalie, jag har försökt få barn i 10 år men det har inte med andras graviditeter att göra öht!
    Bra att du skrev detta... Många lägger in så mycket egna känslor i detta ämne,, men precis som du skriver så är ju mitt liv mitt och andras kan vara annorlunda.

TS:

Jag vet idag efter att jag fått barn att jag skulle ha svårt för att göra abort.. svårare än förut. Just för att jag vet vilken gåva det är att kunna få denna individ in i sitt liv.. men det är jag det! det betyder ju inte att jag måste pådyvla och försöka bestämma över alla andra genom att säga att det borde bli olagligt med aborter mm.. det är att gå för långt och tro att man vet allt om alla. Jag lever inte ditt el deras liv. Alltså är detta ett högst individuellt val som inte skall skötas av ex lagar.