• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • bridezilla
    colera skrev 2010-01-22 20:30:27 följande:
    Ja, det är också ett barn. det var fel på mig när jag föddes, och det syntes på ultraljud, menar ni här att jag då bort tagits bort?
    Jag pratar om de fel som är så allvarliga att barnet förmodligen kommer dö innan graviditeten är fullgången eller snart efter.
  • Gravid2010
    Fru U skrev 2010-01-22 20:33:01 följande:
    Jag kan ärligt säga att om mina föräldrar haft en kristallkula som talat om för dem hur sjuk jag skulle bli så hade jag hoppats att de haft hjärta att döda  mig så att jag ens sluppit födas!!
    Om jag varit hund så hade det varit avlingsförbud på mina föräldrar....
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 20:31:46 följande:
    Jag förstår inte din fråga över huvud taget? Eller vad den har med min syn på abort att göra?
    Jag undrar naturligtvis hur du tycker att man ska hantera ett barn som blir våldtaget och har valet att dö eller att bli kallad mördare? tycker du att det är rätt att ett barn som är brottsoffer bara ska ha dessa två val? 
  • viva la vida
    siamusen skrev 2010-01-22 18:47:21 följande:
    Foster aborteras inte i V. 23 i sverige. Foster kânner och tänker inte heller nagot om aborten och mår inte alls då den delen av hjärnan inte ens är utvecklad sa tidigt i graviditeten.Jag är för fri abort till ungefär dne vecka vi har nu. Skulle det visa sig att man skulle kunna rädda barn ofta i samma vecka skulle jag ändra asikt.
    Men nu måste du förklara dig, menar du att de människor som har sämre förmåga att känna och tänka skulle ha mindre människovärde ?
    Eller menar du att de människor som inte förstår vad man gör med dem, att det då inte har någon betydelse att det är fritt fram bara för att de inte vet något känner skräck eller vad du vill...förstår inte hur du tänker ??
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 20:30:27 följande:
    Ja, det är också ett barn. det var fel på mig när jag föddes, och det syntes på ultraljud, menar ni här att jag då bort tagits bort?
    Absolut!
  • colera
    siamusen skrev 2010-01-22 20:30:40 följande:
    Ta en i v. 7,en i v. 13 och en i v 21?
    Fru U skrev 2010-01-22 20:26:16 följande:
    En graviditet säger inget om din fertilitet, tyvärr. Det säger inte ens något om dina möjligheter att gå "full term".Jag menar inte att vara taskig, förklarar bara verkligheten
    Okej, en i vecka sju görs antingen med medicnsk abort eller kirurgisk, skrapning. En medicinsk abort görs på så sätt att mann får medicin, vet dock en namner som gör att kroppen inte reagerar på graviditets hormonet. Ett par dagar senare får man annan medisin som ungefär framkallar ett missfall, att barnet stöts ut. En kirurgisk abort görs på så sätt att ett rör förs upp i livmoderna och allt innehåll sugs ut. Vid en sen sbort får man mediciner som mjukar upp livmoderhalsen, och sen får man någon som framkallar livmodersammandragningar och fostret stöts ut. Kortfattat.
  • Fru U
    Gravid2010 skrev 2010-01-22 20:34:42 följande:
    Om jag varit hund så hade det varit avlingsförbud på mina föräldrar....
    {#lang_emotions_undecided}

Som sagt, livet är inte ett självändamål men det förväntar jag mig inte att en tonåring ska förstå, det är svårt nog för vuxna att förstå det.
    Svaren bor i hjärtat
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 20:35:58 följande:
    Okej, en i vecka sju görs antingen med medicnsk abort eller kirurgisk, skrapning. En medicinsk abort görs på så sätt att mann får medicin, vet dock en namner som gör att kroppen inte reagerar på graviditets hormonet. Ett par dagar senare får man annan medisin som ungefär framkallar ett missfall, att barnet stöts ut. En kirurgisk abort görs på så sätt att ett rör förs upp i livmoderna och allt innehåll sugs ut. Vid en sen sbort får man mediciner som mjukar upp livmoderhalsen, och sen får man någon som framkallar livmodersammandragningar och fostret stöts ut. Kortfattat.
    men lilla gumman... 
  • siamusen
    viva la vida skrev 2010-01-22 20:35:31 följande:
    Men nu måste du förklara dig, menar du att de människor som har sämre förmåga att känna och tänka skulle ha mindre människovärde ?Eller menar du att de människor som inte förstår vad man gör med dem, att det då inte har någon betydelse att det är fritt fram bara för att de inte vet något känner skräck eller vad du vill...förstår inte hur du tänker ??
    Jag svarade pa ett inlägg som pastod att fosteret kände av att det blev aborterat. Vilket det alltsa inte gör.
  • viva la vida
    nollåtta skrev 2010-01-22 20:31:54 följande:
    Humanist, tillåt mig storskratta. En abortmotståndare som kallar sig humanist, stor komik.
    Humanism, vet du då inte vad det står för ?