• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Fru U

colera, du missade det viktigaste. Medicinen som gör att fostret dör i livmodern.

Svaren bor i hjärtat
  • viva la vida
    siamusen skrev 2010-01-22 20:37:22 följande:
    Jag svarade pa ett inlägg som pastod att fosteret kände av att det blev aborterat. Vilket det alltsa inte gör.
    Hur vet du att de inte känner av det ?
  • Mariohn

Det ska bli spännande att se om TS resonerar likadant när hennes tioåriga dotter kommer hem och har blivit gruppvåldtagen av 5 vuxna män och läkarna berättar att hon kommer att dö om hon behåller barnet. Kommer TS då att säga till sin dotter "tråkigt gumman men det verkar som om det inte blir så mycket tid kvar mellan oss" 

• bridezilla
    colera skrev 2010-01-22 20:35:58 följande:
    Okej, en i vecka sju görs antingen med medicnsk abort eller kirurgisk, skrapning. En medicinsk abort görs på så sätt att mann får medicin, vet dock en namner som gör att kroppen inte reagerar på graviditets hormonet. Ett par dagar senare får man annan medisin som ungefär framkallar ett missfall, att barnet stöts ut. En kirurgisk abort görs på så sätt att ett rör förs upp i livmoderna och allt innehåll sugs ut. Vid en sen sbort får man mediciner som mjukar upp livmoderhalsen, och sen får man någon som framkallar livmodersammandragningar och fostret stöts ut. Kortfattat.
    Nästan, en sen abort går till på samma sätt som en medicinsk abort, det är samma tabletter men starkare dos.
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 20:35:58 följande:
    Okej, en i vecka sju görs antingen med medicnsk abort eller kirurgisk, skrapning. En medicinsk abort görs på så sätt att mann får medicin, vet dock en namner som gör att kroppen inte reagerar på graviditets hormonet. Ett par dagar senare får man annan medisin som ungefär framkallar ett missfall, att barnet stöts ut. En kirurgisk abort görs på så sätt att ett rör förs upp i livmoderna och allt innehåll sugs ut. Vid en sen sbort får man mediciner som mjukar upp livmoderhalsen, och sen får man någon som framkallar livmodersammandragningar och fostret stöts ut. Kortfattat.
    Det man far innan aborterna avslutar graviditeten. Fostret dör innan ingreppet/andra omgangen tabletter/innan det kommer ur kroppen.

Är vi överrens?
  • Mariohn
    viva la vida skrev 2010-01-22 20:38:22 följande:
    Därför att om man har läst högstadiebiologi eller en och annan barnbok när man var fem år så vet man att det krävs en viss utvecklign av centrala nervsystemet för att medvetande och känselnerver ska kunna fungera. 
  • dagalie FZ
    shopahollic skrev 2010-01-22 19:42:03 följande:
    det scenariot du drar upp är ju att man helt enkelt inte vill ha fostret, om det visar sig att det är så pass sjukt att det inte ens kommer att överleva mer än ett par timmar efter förlossningen - tycker du då också att det är egoistiskt av mamman? 
    Så länge det är så tidigt gången graviditet att det fortfarande är ett embryo, dvs innan ca v10 så kan abort göras, men när folk går flera dussin veckor och sen gör abort för att könet på fostret är fel eller att något annat inte passar plötsligt, anser jag är fel! Så länge fostret är friskt som en kärna så anser jag att abort efter v10 är egoistiskt!
  • Fru U
    för att det parasympatiska och sympatiska nervsystemet inte är utvecklat (i de månader som tidigare diskuterats)
    Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    Det har jag redan svarat och länkat till.
  • finskaflikkan
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:39:36 följande:
    Så länge det är så tidigt gången graviditet att det fortfarande är ett embryo, dvs innan ca v10 så kan abort göras, men när folk går flera dussin veckor och sen gör abort för att könet på fostret är fel eller att något annat inte passar plötsligt, anser jag är fel! Så länge fostret är friskt som en kärna så anser jag att abort efter v10 är egoistiskt!