• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • listo
    inyourface skrev 2010-01-23 11:36:12 följande:
    Nej nu lämnar jag tråden, för jag ska jobba. Jag hoppas det finns fler människor som förstår att man ska förebygga oönskade graviditeter istället. tack och hej.
    Det är ju en självklarhet. Jag förstår bara inte kopplingen mellan det och att det är värre att göra två, tre eller fyra aborter (oavsett anledning) än att göra EN.
    Traddiraddiraj
  • siamusen
    listoplisto skrev 2010-01-23 13:16:01 följande:
    Det är ju en självklarhet. Jag förstår bara inte kopplingen mellan det och att det är värre att göra två, tre eller fyra aborter (oavsett anledning) än att göra EN.
    Jag gissar pa sexualmoral.
  • Bite me
    nollåtta skrev 2010-01-23 10:50:33 följande:
    Jaha så kvinnor ska ensamma ta ansvar för en ev. gravidtet, intressant. Du hymlar ju inte med dina åsikter iallafall.
    Nu är det väl som så att det är kvinnans kropp som blir gravid, o kvinnan som tar det slutgiltiga beslutet o får leva med konsekvenserna (fysiskt iaf) så ansvaret ligger främst på kvinnan att skydda sig ja. Har inget med jämställdhet att göra, ren självbevarelsedrift skulle jag vilja hävda.
  • Bite me
    siamusen skrev 2010-01-23 13:17:58 följande:
    Jag gissar pa sexualmoral.
    För mig handlar det om ansvar för mig själv o min kropp, varför skulle en kvinna välja att begå samma misstag upprepade gånger? Hur tänker man då man inte lär sig av ett misstag utan upprepar beteendet flertalet gånger? Varför utsätta din kropp för det?
  • siamusen
    Bite me skrev 2010-01-23 13:22:35 följande:
    För mig handlar det om ansvar för mig själv o min kropp, varför skulle en kvinna välja att begå samma misstag upprepade gånger? Hur tänker man då man inte lär sig av ett misstag utan upprepar beteendet flertalet gånger? Varför utsätta din kropp för det?
    Det är en annan fraga. Det gör fortfarande inte abort nr 3 värre än abort nr 1.

Varför tycker folk att det är ok med en abort men att kvinnan ska steriliseras om hon gör flera tex?

Vill inte kvinnan ta ansvar för sin egna kropp är det hennes problem,eller hur? Hon kanske inte ens bryr sig sa varför ska hon tvangssterisliseras för att hon inte har samma sexualmoral som andra?
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 13:20:19 följande:
    Nu är det väl som så att det är kvinnans kropp som blir gravid, o kvinnan som tar det slutgiltiga beslutet o får leva med konsekvenserna (fysiskt iaf) så ansvaret ligger främst på kvinnan att skydda sig ja. Har inget med jämställdhet att göra, ren självbevarelsedrift skulle jag vilja hävda.
    Jag hänger inte med hur du får till att mannen varken får leva med konsekvenser eller har lika stort ansvar för att skydda sig. Kan du förklara?
  • Bite me
    siamusen skrev 2010-01-23 13:26:12 följande:
    Det är en annan fraga. Det gör fortfarande inte abort nr 3 värre än abort nr 1.Varför tycker folk att det är ok med en abort men att kvinnan ska steriliseras om hon gör flera tex?Vill inte kvinnan ta ansvar för sin egna kropp är det hennes problem,eller hur? Hon kanske inte ens bryr sig sa varför ska hon tvangssterisliseras för att hon inte har samma sexualmoral som andra?
    Jag håller helt med dig om att abort 1 på inget sätt kan betraktas som mindre "illa" än abort tre, för mig är alla aborter fär fostret är "friskt" fruktansvärda o onödiga. Dock ska vi ju som människor o tänkande varelser kunna lära oss av våra misstag, så varför upprepa en handling som man vet konsekvenserna av? Att en kvinna ska steriliseras för att hon väljer att genomgå ett flertal aborter förstår jag inte alls, snarare kanske att kvinnan behöver samtalsterapi eller ett långt samtal med sin BM om preventivmedel.

På ett sätt håller jag med dig om att det är kvinnans ansvar om hon inte vill använda sig av preventivmedel o väljer abort ett flertal gånger, men jag tycker att det är otroligt tragiskt, för INGEN kan ju må bra av det. Det borde ju finnas ett underliggande problem som vården borde fokusera på o arbeta med kvinnan för att ge henne tillbaka respekten för sig själv o sin kropp. Jag kan nämligen tycka att de som flertalet gånger gör aborter inte har mycket respekt för sig själva eftersom de inte tar ansvar för sitt fysiska välmående.
  • siamusen
    Bite me skrev 2010-01-23 13:31:54 följande:
    Jag håller helt med dig om att abort 1 på inget sätt kan betraktas som mindre "illa" än abort tre, för mig är alla aborter fär fostret är "friskt" fruktansvärda o onödiga. Dock ska vi ju som människor o tänkande varelser kunna lära oss av våra misstag, så varför upprepa en handling som man vet konsekvenserna av? Att en kvinna ska steriliseras för att hon väljer att genomgå ett flertal aborter förstår jag inte alls, snarare kanske att kvinnan behöver samtalsterapi eller ett långt samtal med sin BM om preventivmedel.På ett sätt håller jag med dig om att det är kvinnans ansvar om hon inte vill använda sig av preventivmedel o väljer abort ett flertal gånger, men jag tycker att det är otroligt tragiskt, för INGEN kan ju må bra av det. Det borde ju finnas ett underliggande problem som vården borde fokusera på o arbeta med kvinnan för att ge henne tillbaka respekten för sig själv o sin kropp. Jag kan nämligen tycka att de som flertalet gånger gör aborter inte har mycket respekt för sig själva eftersom de inte tar ansvar för sitt fysiska välmående.
    Ja,kan väl halla med till en viss del, men det är ju tyvärr inte den fragan som andra stöter och blöter här utan det âr just att abort nr 3 ÄR fel, men abort nr 1 är ok.

Fullstândigt ologiskt i mina ögon.

Flera aborter kan nog drabba en människa utan att den är oansvrlig dock om vi ser till att man är fertil rätt länge. Omman gör abort pgan brusten kondom när man är 14 tex, sedan en av slarv nâr man är 26 och en tredje vid 39 ars alder trots att man at p-piller  för att man redan har 5 barn och kânner att man inte klarar ett till, är det lika oansvarligt?
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 13:28:15 följande:
    Jag hänger inte med hur du får till att mannen varken får leva med konsekvenser eller har lika stort ansvar för att skydda sig. Kan du förklara?
    Efter att ha läst ett antal trådar här på FL har jag förstått att de allra flesta (kvinnor såklart) anser att frågan om en abort är kvinnans val, inte mannens. Kvinnans kropp, kvinnans beslut, oavsett vad mannen vill. O eftersom det är kvinnans kropp o kvinnans beslut blir det ju ytterst kvinnans ansvar att skydda sig mot oönskade graviditeter. Med det inte sagt att mannen inte har ett ansvar, men det yttersta blir ju kvinnans.

Är mannen så korkad att han har sex utan att skydda sig vetande att kvinnan kan bli gracid o sedan kräva honom på underhåll för ett barn han inte önskat eller vill ha, ja då får han ju skylla sig själv i många fall. Inte i de fall då kvinnan hävdat att hon använder preventivmedel o på det sättet lurar mannen till att göra henne gravid (men det är ju min åsikt o inget som rätten att få underhåll tar hänsyn till när mannen tvingas opunga ut med pengarna).

Som kvinna kan vi inte hävda att det är våran kropp o endast vårat beslut att abprtera ett foster eller att behålla det mot mannens vilja, om vi inte är beredda att ta det yttersta ansvaret för våra kroppar o använda preventivmedel. Det är ett otroligt hyckleri o att säga att mannen o kvinnan ska ha samma ansvar att använda preventivmedel, men att enbart kvinnan har rätten att bestämma över fostrets liv eller död.
  • Leia81

e de tidigt sa kan man ju gora abort, om man inte har rad eller inte kan ta hand om ett barn just nu man far ju tanka lite pa de me. eller om man blitt valdtagen o blev gravid sa vill man ju sjalvklart gora abort men jag sjalv tycker att barn ska vara planerat o valkommet o inte bara ett misstag, e man osaker om en kondom gick sander eller om din kille kom i dig sa tar man ett dagen efter piller sa fort man kan bara sa blir de inga oonskade barn. jag tycker inte att man ska ha barnet for att man inte vagar gora abort, tank pa din livsstil o barnets framtid...