• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • puss
    colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
     Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    no shit?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • mimspims
    Karinbarin skrev 2010-01-23 14:19:19 följande:
    Har bara läst sista sidan och TS. Om man förbjöd aborter, hur många oönskade barn hade det då inte funnits i världen då?? Man kan inte stirra sig blint på aborter utan att fråga sig vad ett oönskat barn får för liv? Är det isåfall värt det? Vad kommer det kosta samhället, vad kommer det kosta barnen känslomässigt, och deras föräldrar? Visst man kan adoptera bort barn, det lämnar också ärr hos barnen om de får veta att de inte var önskade av sina biologiska föräldrar. En gaviditet är inte heller något som är en barnlek att gå igenom, den kan vara fruktansvärt påfrestande, till och med livshotande. Måste en kvinna gå igenom det ändå? Bara för att ett embryo är ett liv? Låter galet. Nej, kvinnor som gör abort har nog sina skäl. Tycker det är väl enkelt att bara skylla på preventivmedelsslarv. Har en kompis som fick 4 barn utan att slarvat med ett enda p-medel, överfertil kallas visst det, våldtäkter, sjukdomar osv. som gör att kvinnor väljer abort som enda utväg. Jag tror dessutom det är ytterst få kvinnor som genomgår aborter som tar det väldigt lättvindligt att "Oups här blev jag gravid nu gör vi abort tjoff tjoff inget mer med det".  Det är något man stöter och blöter, och något man lever med för resten av sitt liv" Barn ska vara önskade och älskade. Inte påtvingade pga antiabortlagar. Jag anser förövrigt att livet börjar när fostret kan klara sig själv utanför moderns kropp
    Kan bara hålla med. Det är inte alltid rätt att sätta ett barn till världen, varje barn borde ha samma goda förutsättningar direkt från livets början.
  • Nise

Jag har inte läst alla svar, så ni vet.
    Vet inte hur jag ska formulera det här riktigt, men jag ger det ett försök.

Om man ska se det från barnets sida då?!
    Jag skulle inte vilja växa upp och få reda på att min pappa oxå är min morfar för att han våldtog min mamma, sin dotter.
    Och jag skulle heller inte vilja veta att min mamma mått dåligt över sin graviditet(mig) i 9 månader och kanske även efteråt bara för att jag blev till genom en våldtäkt i en park och är en fruktansvärd påminnelse av en fruktansvärd händelse.
    Tänk om jag dessutom skulle vara en kopis av mannen som gjort detta mot kvinnan(min mamma).
    Hur ska hon någonsin kunna titta på mig utan att känna ett hat och en avsky för det som hände.
    Hon skulle kanske inte känna avsky mot mig, men jag tycker inte att nån kvinna ska behöva ha "avsky känslor" i samband till sina barn.

Om jag då som 5 veckors foster kunde välja,
    så skulle jag ha valt att min mamma besparade mig det lidandet att växa upp som ett oönskat misstag, ett resultat av en händelse som ingen människa någonsin skulle vilja vara med om.

Min åsikt!!

• hönamor

Nu har jag bara läst ts o ser att ni debatterat i 60 sidor men svarar ämdå. Jag tycker livet tar sin början redan under den första veckan. Ett liv är ett under o hos mig alltid välkommet, men jag förstår att alla inte känner så. Trots detta har jag gjort en abort. Sent oxå - i v.21.

Fostret motsvarade ett foster i v.17 o efter många provtagningar o ultraljud konstaterades det att barnet aldrig skulle överleva utanför min kropp. Att det inte hade aborterats av kroppen själv i form av missfall var konstigt. Jag fick således välja. Abortera nu eller låta barnet dö under en förlossning efter 40 veckor, om det nu inte skulle dö i magen innan. I slutändan skulle han inte överleva i vilket fall.

Det är min anledning o personligen tycker jag att abort är tragiskt, men andras anledningar kan oxå ha en mening. Det kan finnas anledningar som i mina ögon är mer förståliga, du kanske har blivit våldtagen, du själv kommer inte överleva o vill därmed inte lämna dina andra 3 barn osv... Sen finns det anledningar som jag inte alls förstår. Du har slarvat med piller, dragit hem nån från krogen o skitit i kondomen, du orkar inte, du har fått nytt jobb, det var fel kön osv.. MEN jag lägger mig egentligen inte i vad andra har för anledningar, jag tycker det är bra att abort finns trots att jag är emot det.

• Shadilly
    inyourface skrev 2010-01-23 10:28:42 följande:
    Hur många gånger ska man skylla på det? Om du blivit gravid en gång med ett p medel så bytar man väl? Inte struntar i det och säger "ja det funkar väl nästa gång!" Bytar man däremot p-medel hela tiden så är det en annan sak. Men jag hade en barndomsvän som innan hon fyllt 19 år hade gjort 4 aborter bara för att hon glömt att ta p-piller.
    Jag tycker det är intressant att du anser att din tonåriga vän, som du påstår inte kan ta ansvar för sina p-piller borde lämnas med ansvaret för ett spädbarn. Kan du inte utveckla?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • inyourface
    Shadilly skrev 2010-01-23 16:35:50 följande:
    Jag tycker det är intressant att du anser att din tonåriga vän, som du påstår inte kan ta ansvar för sina p-piller borde lämnas med ansvaret för ett spädbarn. Kan du inte utveckla?
    Om det är det du tror att jag skrivit, så får du nog läsa om allt jag skrivit tills du förstår.
  • Platano
    Dramatic Chipmunk skrev 2010-01-23 14:19:53 följande:
    Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta verkar förespråka fri abort men kommer någon och säger att de gjort en abort i v.17-18 så är den människan hemsk, trots att det är fri abort t.o.m. v. 17+6. Det går inte riktigt ihop sig i mitt huvud :-S
    Jag tycker det är upp till var och en. Men jag hade nog inte klarat av att göra så sen abort på ett friskt foster.
  • ArvidsMorsa

Själv är jag inte emot abort.
    Jag tycker däremot att man ska sänka den fria aborten till 12v.
    Och att de som gjort fler än 3 får betala aborten och sjukhusvistelsen själv.

Anledningen till att jag inte är emot är att jag inte vill se allt helvete som kan komma med att tvingas leva med fel föräldrar.

• Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 15:15:49 följande:
    Jag tycker att det är befängt att ansvarsbefria mannen som uppenbarligen är nödvändig för att det alls ska bli någon graviditet. 
    Vem har skrivit något om "ansvarsbefriande"? Det går ju dock inte att komma ifrån det faktum att det är kvinnans kropp, vill du ha sagt att mannen har ansvar för sin kvinnliga sexpartners kropp? Är det det du försöker få fram, att vi har gått ett abtal år tillbaka i tiden då mannen ansågs "äga" kvinnan?