• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Maggis

Svarar enbart på trådstarten:

Jag är inte för abort; jag för rätten till abort. Det är skillnad. Det innebär inte att jag tycker abort är en jättebra företeelse; oönskade graviditeter är inget att sträva efter. Men när de uppstår så tycker jag det är skitbra att det finns en laglig väg att gå; en väg som inte skuldbelägger, inte straffar och inte skadar.

När livet börjar? Ja, för mig börjar livet när hjärtat börjar slå men det innebär inte att det är ett okränkbart liv från dag 1. I valet mellan det liv som finns i magen i början av en graviditet och kvinnans välbefinnande så går alltid kvinnan före för mig.
    Jag har extremt svårt att förstå det resonemang du ger prov på; där man i ena stunden värnar om liv så till den milda grad att abort av vilket skäl som helst är otänkbart medan man utan att tveka skulle låta barn föda barn, låta kvinnor skadas eller dö  för att bli av med ett foster, eller låta barn födas oönskade och kanske in i ett liv fyllt av våld och övergrepp. Det rimmar inte alls. Det är två diametralt skilda syner på människan som jag inte riktigt kan greppa att samma person kan hysa.

//Maggis
  • Smulan87

men fy fan :S

siamusen skrev 2010-01-22 19:01:33 följande:
    I alla lägen. Även vid "fel" kön.
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • siamusen
    Smulan87 skrev 2010-01-23 18:23:46 följande:
    men fy fan :S
    Varför skulle det vara värre ur fostrets vinkel än nagot annat? Det dör ju inte mindre bara för att man aborterar det fôr att man var full eller för att man inte har råd, eller hur?

Personligen skulle jag inte göra abort pga "fel" kôn men ska vi ha fri abort maste såna aborter ocksa tillatas.
  • Smulan87

jag tycker inte att man respekterar barnet man bär på om man gör abort för att man anser det äf fel kön, jag tycker det är fruktansvärt! de var just att göra abort om de vore "fel kön" som fick mig att må illa.. men jag tyker att aborter efter ja.. vecka 12 är mer hemskt med tanke på barnets utveckling eller så. men jagtycekr att abort i sig inte är bra alls. abort ja, OM barnet är sjukt, ung tjej som blitt våldtagen etc.. men.. men annars, nej då tycker jag att man inte ska göra abort.

siamusen skrev 2010-01-23 18:26:08 följande:
    Varför skulle det vara värre ur fostrets vinkel än nagot annat? Det dör ju inte mindre bara för att man aborterar det fôr att man var full eller för att man inte har råd, eller hur? Personligen skulle jag inte göra abort pga "fel" kôn men ska vi ha fri abort maste såna aborter ocksa tillatas.
  • BlommyNess12
    inyourface skrev 2010-01-23 10:28:42 följande:
    Hur många gånger ska man skylla på det?Om du blivit gravid en gång med ett p medel så bytar man väl? Inte struntar i det och säger "ja det funkar väl nästa gång!"Bytar man däremot p-medel hela tiden så är det en annan sak.Men jag hade en barndomsvän som innan hon fyllt 19 år hade gjort 4 aborter bara för att hon glömt att ta p-piller.
    Eh, jag har blivit gravid 5 gånger, trots olika preventivmedel hela tiden.
  • siamusen
    Smulan87 skrev 2010-01-23 18:34:28 följande:
    jag tycker inte att man respekterar barnet man bär på om man gör abort för att man anser det äf fel kön, jag tycker det är fruktansvärt! de var just att göra abort om de vore "fel kön" som fick mig att må illa.. men jag tyker att aborter efter ja.. vecka 12 är mer hemskt med tanke på barnets utveckling eller så. men jagtycekr att abort i sig inte är bra alls. abort ja, OM barnet är sjukt, ung tjej som blitt våldtagen etc.. men.. men annars, nej då tycker jag att man inte ska göra abort.
    Sa sexualmoral hos dig med alltsa?

För ett foster till nagon somblivit valdtagen är väl inte mindre vârd än ett annat foster?

Och vad är det som händer efter just v. 12 som gör det sa mycket vârre än innan v. 12? Dör fostret mindre innan v. 12?
  • Smulan87

suck. jag orkar inte ta detta med folk som anser att man kan göra abort hej vilt.

siamusen skrev 2010-01-23 18:38:17 följande:
    Sa sexualmoral hos dig med alltsa? För ett foster till nagon somblivit valdtagen är väl inte mindre vârd än ett annat foster? Och vad är det som händer efter just v. 12 som gör det sa mycket vârre än innan v. 12? Dör fostret mindre innan v. 12?
  • siamusen
    Smulan87 skrev 2010-01-23 18:42:08 följande:
    suck. jag orkar inte ta detta med folk som anser att man kan göra abort hej vilt.
    Hej vilt?

Jag anser att man ska ha rätt att bestämma över sin egna kropp. Vill du att nagon ska ta beslut över din kropp? Vill du att nagon ska bestämma huruvida du ska föda barn eller ej? Om du ger iväg rätten till att bestämma över din egna kropp sa kan du lika gärna vânda pa argumentet: skulle det vara lika ok om du blev tvingad till abort?
  • BlommyNess12
    Smulan87 skrev 2010-01-23 18:42:08 följande:
    Men vad är skillnaden? Jag är bara nyfiken, för jag förstår inte alls. {#lang_emotions_dreamer}
  • Emerald88

Undra hur kvinnor gjorde när dom blev oplanerat gravida innan abort blev lagligt i Sverige? Eller tja, lagligt överhuvudtaget i resten av världen.