• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 17:29:08 följande:
    Vem har skrivit något om "ansvarsbefriande"? Det går ju dock inte att komma ifrån det faktum att det är kvinnans kropp, vill du ha sagt att mannen har ansvar för sin kvinnliga sexpartners kropp? Är det det du försöker få fram, att vi har gått ett abtal år tillbaka i tiden då mannen ansågs "äga" kvinnan?
    Nej, jag försöker få fram att det är fullt möjligt för mannen att förhindra graviditet och att han därför har ansvar för sin sexualitet så att han förhindrar graviditet, om han nu vill förhindra det.
  • Shadilly
    inyourface skrev 2010-01-23 16:38:44 följande:
    Om det är det du tror att jag skrivit, så får du nog läsa om allt jag skrivit tills du förstår.
    Att du utvecklar ditt resonemang är tydligen inget alternativ, och talar för dess kvalitet. Det borde ju annars vara lätt att reda ut ett missförstånd.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 17:31:57 följande:
    Nej, jag försöker få fram att det är fullt möjligt för mannen att förhindra graviditet och att han därför har ansvar för sin sexualitet så att han förhindrar graviditet, om han nu vill förhindra det.
    Ja, o jag har aldrig hävdat motsatsen, vad jag däremot är noga med att påpeka är att det yttersta ansvaret för sin kropp har kvinnan, hon kan bli gravid med allt vad det innebär utöver det uppenbara som även mannen riskerar nämligen sexuelt överförbara sjukdomar.
  • ArvidsMorsa
    Nise skrev 2010-01-23 16:14:49 följande:
    Jag har inte läst alla svar, så ni vet. Vet inte hur jag ska formulera det här riktigt, men jag ger det ett försök. Om man ska se det från barnets sida då?! Jag skulle inte vilja växa upp och få reda på att min pappa oxå är min morfar för att han våldtog min mamma, sin dotter. Och jag skulle heller inte vilja veta att min mamma mått dåligt över sin graviditet(mig) i 9 månader och kanske även efteråt bara för att jag blev till genom en våldtäkt i en park och är en fruktansvärd påminnelse av en fruktansvärd händelse. Tänk om jag dessutom skulle vara en kopis av mannen som gjort detta mot kvinnan(min mamma). Hur ska hon någonsin kunna titta på mig utan att känna ett hat och en avsky för det som hände. Hon skulle kanske inte känna avsky mot mig, men jag tycker inte att nån kvinna ska behöva ha "avsky känslor" i samband till sina barn. Om jag då som 5 veckors foster kunde välja, så skulle jag ha valt att min mamma besparade mig det lidandet att växa upp som ett oönskat misstag, ett resultat av en händelse som ingen människa någonsin skulle vilja vara med om. Min åsikt!!
    Är helt säker på att över 95% om inte mer av alla aborter utförs pga slarv.
    Om jag var ett 5 veckor gammalt foster så skulle jag förbanna min mamma för att hon var så ansvarslös.
  • siamusen
    ArvidsMorsa skrev 2010-01-23 17:53:51 följande:
    Är helt säker på att över 95% om inte mer av alla aborter utförs pga slarv.Om jag var ett 5 veckor gammalt foster så skulle jag förbanna min mamma för att hon var så ansvarslös.
    Om du var ett 5 veckors ghammalt foster skulle du inte bry dig om att din mamma aborterade dig.
  • ArvidsMorsa
    siamusen skrev 2010-01-23 17:56:31 följande:
    Om du var ett 5 veckors ghammalt foster skulle du inte bry dig om att din mamma aborterade dig.
    Nej, eftersom jag inte hade en vidare utvecklad hjärna vid den tidpunkten.
    Men jag skulle inte heller kunna önska det.
  • siamusen
    ArvidsMorsa skrev 2010-01-23 18:01:09 följande:
    Nej, eftersom jag inte hade en vidare utvecklad hjärna vid den tidpunkten.Men jag skulle inte heller kunna önska det.
    Och därför maste mamman kunna fa ta beslutet helt själv.
  • ArvidsMorsa
    siamusen skrev 2010-01-23 18:02:31 följande:
    Och därför maste mamman kunna fa ta beslutet helt själv.
    Ja, helt mammans beslut.
    Jag svarade på en annans inlägg, och gemförde
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 17:50:54 följande:
    Ja, o jag har aldrig hävdat motsatsen, vad jag däremot är noga med att påpeka är att det yttersta ansvaret för sin kropp har kvinnan, hon kan bli gravid med allt vad det innebär utöver det uppenbara som även mannen riskerar nämligen sexuelt överförbara sjukdomar.
    Jag menar då att mannen har det yttersta ansvaret för sin kropp och sin sexualitet. Därför anser jag inte att man kan hävda att kvinnan har ett större ansvar än mannen. 
  • april08mysan

Sänka gränsen för fri abort, kuratorer som har mer respekt för fostrets liv, förbättra situationen för ensamstående mammor, ingen i vården ska vara tvingad att göra abort. men fortfarande fri abort oavsett anledning. Men jag tror många villrådiga skulle välja bort abort med ett lite annat klimat.