• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Karinbarin

Har bara läst sista sidan och TS.

Om man förbjöd aborter, hur många oönskade barn hade det då inte funnits i världen då?? Man kan inte stirra sig blint på aborter utan att fråga sig vad ett oönskat barn får för liv? Är det isåfall värt det? Vad kommer det kosta samhället, vad kommer det kosta barnen känslomässigt, och deras föräldrar?

Visst man kan adoptera bort barn, det lämnar också ärr hos barnen om de får veta att de inte var önskade av sina biologiska föräldrar. En gaviditet är inte heller något som är en barnlek att gå igenom, den kan vara fruktansvärt påfrestande, till och med livshotande. Måste en kvinna gå igenom det ändå? Bara för att ett embryo är ett liv? Låter galet.

Nej, kvinnor som gör abort har nog sina skäl. Tycker det är väl enkelt att bara skylla på preventivmedelsslarv. Har en kompis som fick 4 barn utan att slarvat med ett enda p-medel, överfertil kallas visst det, våldtäkter, sjukdomar osv. som gör att kvinnor väljer abort som enda utväg. Jag tror dessutom det är ytterst få kvinnor som genomgår aborter som tar det väldigt lättvindligt att "Oups här blev jag gravid nu gör vi abort tjoff tjoff inget mer med det".  Det är något man stöter och blöter, och något man lever med för resten av sitt liv"

Barn ska vara önskade och älskade. Inte påtvingade pga antiabortlagar.

Jag anser förövrigt att livet börjar när fostret kan klara sig själv utanför moderns kropp

• Dramatic Chipmunk

Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta verkar förespråka fri abort men kommer någon och säger att de gjort en abort i v.17-18 så är den människan hemsk, trots att det är fri abort t.o.m. v. 17+6. Det går inte riktigt ihop sig i mitt huvud :-S

• siamusen
    Dramatic Chipmunk skrev 2010-01-23 14:19:53 följande:
    Jag tycker att det är lite lustigt att de flesta verkar förespråka fri abort men kommer någon och säger att de gjort en abort i v.17-18 så är den människan hemsk, trots att det är fri abort t.o.m. v. 17+6. Det går inte riktigt ihop sig i mitt huvud :-S
    Inte mitt heller.  Nu är det ju vâldigt få som gör abort så sent till att börja med och jag misstänker dessutom att flera av dem är de som fått dåliga besked pa FVP eller MKP. Över 90% gör sina aborter innan v. 12 för övrigt.
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 13:37:10 följande:
    Efter att ha läst ett antal trådar här på FL har jag förstått att de allra flesta (kvinnor såklart) anser att frågan om en abort är kvinnans val, inte mannens. Kvinnans kropp, kvinnans beslut, oavsett vad mannen vill. O eftersom det är kvinnans kropp o kvinnans beslut blir det ju ytterst kvinnans ansvar att skydda sig mot oönskade graviditeter. Med det inte sagt att mannen inte har ett ansvar, men det yttersta blir ju kvinnans. Är mannen så korkad att han har sex utan att skydda sig vetande att kvinnan kan bli gracid o sedan kräva honom på underhåll för ett barn han inte önskat eller vill ha, ja då får han ju skylla sig själv i många fall. Inte i de fall då kvinnan hävdat att hon använder preventivmedel o på det sättet lurar mannen till att göra henne gravid (men det är ju min åsikt o inget som rätten att få underhåll tar hänsyn till när mannen tvingas opunga ut med pengarna). Som kvinna kan vi inte hävda att det är våran kropp o endast vårat beslut att abprtera ett foster eller att behålla det mot mannens vilja, om vi inte är beredda att ta det yttersta ansvaret för våra kroppar o använda preventivmedel. Det är ett otroligt hyckleri o att säga att mannen o kvinnan ska ha samma ansvar att använda preventivmedel, men att enbart kvinnan har rätten att bestämma över fostrets liv eller död.
    Min åsikt är att om man absolut inte vill ha barn så försätter man sig inte i situationen att riskera att få barn. Mannen har alltså precis samma möjligheter att inte bli förälder som kvinnan har, men ändå lägger du över ansvaret på kvinnan. 
  • MammaIna88

usch vilket känsligt ämne, men ska försöka skriva ner min åsikt så bra jag kan =)

JAG personligen som jag känner NU skulle aldrig få för mig att göra en abort, däremot om man har blivit bedragen som gravid eller våldtagen eller nå annat jättekänsligt, ja DÅ vet jag inte hur jag skulle tycka om det.

Däremot så kan jag rabbla upp ett fall som har irriterat mig lite, en kompis till mig, vi kan kalla henne "Emma".

Hon har gjort abort 2 ggr, det som irriterar mig är att hon säger att "hon minsann blir gravid när hon vill o lätt" då har hon oskyddat sex med en kille som hon har ett barn med sen innan just för att bli gravid på nytt.

Gravid blir hon men kommer på efter ett par veckor att "det inte e vad hon vill för tillfället" så hon gör en abort! Hon blir gravid på nytt 6 månader senare och vill även då göra en abort men av nå anledning bestämmer hon sig för att behålla det barnet.

Nu har "Emma" två barn, det tar slut med pappan till dessa barn, hon träffar en ny kille ca 1 månad efteråt och även DE bestämmer sig för att skaffa barn.. så de försöker aktivt i ca 9 månader och hon blir gravid.

Men sen kommer hon på att hon inte gillar denna kille längre utan att hon vill ha tillbaka sitt EX (pappan till hennes 2 barn) och gör då Abort i vecka 8 IGEN!

Sånt beteende däremot stör jag mig på o fattar inte hur man kan ta så lättvindigt på en graviditet o känna att det bara är att göra abort.

• Bite me
    siamusen skrev 2010-01-23 13:37:01 följande:
    Ja,kan väl halla med till en viss del, men det är ju tyvärr inte den fragan som andra stöter och blöter här utan det âr just att abort nr 3 ÄR fel, men abort nr 1 är ok.Fullstândigt ologiskt i mina ögon.Flera aborter kan nog drabba en människa utan att den är oansvrlig dock om vi ser till att man är fertil rätt länge. Omman gör abort pgan brusten kondom när man är 14 tex, sedan en av slarv nâr man är 26 och en tredje vid 39 ars alder trots att man at p-piller  för att man redan har 5 barn och kânner att man inte klarar ett till, är det lika oansvarligt?
    Japp, helt ologiskt även i mina, fastän jag förstått att vi två överlag har olika åsikter om abortens vara eller icke vara, så är vi helt överens på den punkten.

Frågan du ställer är komplex, men ja, jag måste nog hävda att det enligt mitt värdesystem är oansvarigt. Jag är idag 32 år o har inte EN gång blivit oplanerat gravid. Kondom o annat preventivmedel i kombination med planering har gjort att jag tagit mitt ansvar för min kropp o eventuella graviditeter. Dock har jag ju förhoppningsvis ett flertal fertila år kvar, o vad som händer i framtiden kan jag inte se. Men baserat på min erfarenhet tror jag inte att jag kommer att bli oplanerat gravid.
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 14:31:38 följande:
    Min åsikt är att om man absolut inte vill ha barn så försätter man sig inte i situationen att riskera att få barn. Mannen har alltså precis samma möjligheter att inte bli förälder som kvinnan har, men ändå lägger du över ansvaret på kvinnan. 
    Kvinnans kropp, kvinnan som har det yttersta ansvaret för sin kropp, att påstå något annat är ju befängt.
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 15:09:11 följande:
    Kvinnans kropp, kvinnan som har det yttersta ansvaret för sin kropp, att påstå något annat är ju befängt.
    Jag tycker att det är befängt att ansvarsbefria mannen som uppenbarligen är nödvändig för att det alls ska bli någon graviditet. 
  • Fru U

SOm jag ser det så handlar det sällan om värnandet av liv när abortmotståndare pratar utan snarare om sexmoral. Att har man sex ska man vara beredd att ta konsekvenserna av det=ta hand om ett barn om man blir på smällen.

Det är (oftast) en egoistisk handling att göra abort
    Det är (oftast) en egoistisk handling att skaffa barn

Vad är problemet?

Svaren bor i hjärtat
  • puss

jag är glad att det är folk som är insatta i frågan som beslutar om såna här saker.

det är tammefan roligt nästan jämt