• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • ArvidsMorsa
    Shadilly skrev 2010-01-23 19:12:58 följande:
    Då är det ju ingen tvekan hur seriöst man bör ta dina inlägg. Om du är helt säker på tillförlitligheten i statistik du fantiserat ihop själv förstår jag hur du kommit fram till din ståndpunkt.
    Har du märkt vilket inlägg jag svarade på?
  • Shadilly
    ArvidsMorsa skrev 2010-01-23 20:26:57 följande:
    Har du märkt vilket inlägg jag svarade på?
    Det förändrar ditt inlägg hur?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 20:02:19 följande:
    Du kanske inte läser mitt resonemang överhuvudtaget?
    Du talar om ansvaret för en kommande graviditet o ett barn som kan bli till oplanerat, o på den punkten är vi helt överens, vill man inte ha barn ska man skydda sig, oavsett kön. Jag talar om det faktum att var o en av oss har det yttersta ansvaret för vår egna kropp, men det tycks inte du anse, vilket jag finner högst märkligt.
  • Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 20:42:07 följande:
    Du talar om ansvaret för en kommande graviditet o ett barn som kan bli till oplanerat, o på den punkten är vi helt överens, vill man inte ha barn ska man skydda sig, oavsett kön. Jag talar om det faktum att var o en av oss har det yttersta ansvaret för vår egna kropp, men det tycks inte du anse, vilket jag finner högst märkligt.
    Eller så läser du inte alls vad jag skriver. 
    På "Jaha så kvinnor ska ensamma ta ansvar för en ev. gravidtet, intressant. Du hymlar ju inte med dina åsikter iallafall."
    svarade du: "ansvaret ligger främst på kvinnan att skydda sig ja." 
    Jag ifrågasätter att du lämpar över ansvaret för en eventuell graviditet på kvinnan. 
  • Daffny
    jag är för abort i några fall dvs folk som blivit våldtagna, incest eller pedofileri.

folk som blir gravida pga att de inte skyddar sig ordentligt borde inte få göra abort, jag blir så jävla förbannad för det finns seriöst tjejer som använder abort som preventivmedel och det är så jävla fel. . kan man inte skydda sig så ska man inte ha sex.
    Med sex kommer ett ansvar, har du sex och inte skyddar dig och blir gravid så får man skylla sig själv så enkelt är det, det spelar ingen roll om de studerar, eller är arbetslösa eller bor hemma. Man vet om risken och då ska man skydda sig, inte skylla på att ppillerna inte funkade, då får man väl använda kondom + ppiller ifall kondomen "spricker"
  • ArvidsMorsa
    Shadilly skrev 2010-01-23 20:32:09 följande:
    Det förändrar ditt inlägg hur?
    Hon jag svarade på verkade generalisera att alla abort sker pga våldtäkt
    "Om jag då som 5 veckors foster kunde välja,
    så skulle jag ha valt att min mamma besparade mig det lidandet att växa upp som ett oönskat misstag, ett resultat av en händelse som ingen människa någonsin skulle vilja vara med om."

Jag svarade: Är helt säker på att över 95% av alla aborter beror på slarv. Om jag var ett 5 veckors foster skulle jag förbanna min mamma för att hon var ansvarslös.
  • Fru U

Att skaffa barn är egoistiskt
    Att göra abort är egoistiskt (i de flesta fall)

Än sen då? Varför får kvinnor inte vara egoistiska? Varför får kvinnor inte ha åsikter om när de vill ha barn?

Svaren bor i hjärtat
  • Lilja86
    colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
    TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?
    Så en kvinna som inte vill bli mamma och blir gravid ska straffas om hon vill ta bort ett barn hon inte önskar? Skulle du vilja vara ett oönskat barn? Tror du t.ex. att gatubarnen i Brasilien har ett bra liv...de är en konskvens av att fri abort inte är en självklarhet i världen som det är i Sverige.

Den som tvingas bli förälder mot sin vilja blir väl knappast en bra förälder. Hellre aborterad än född oönskad och kanske leva ett kort liv som misshandlad, undernärd och dö som barn. Det finns så många barn som inte lever ett drägligt liv i världen så att kämpa för att några cellklumpar utan ett medvetet tänkande ska få leva är enligt mig att lägga energin på fel ställe. Kämpa för att göra livet bättre för alla de barn som redan är födda och inte har föräldrar som kan eller vill ta hand om dem!

Uppfattningen att många på FL är för abort var intressant. Jag tycker snarare att det verkar vara tvärtom att väldigt många är emot abort och gärna hackar på eller försöker trycka ner de kvinnor som genomgått en abort oavsett dessa kvinnors omständigheter. Varför är det så viktigt vad andra kvinnor gör? Påverkar det verkligen ditt liv så mycket att andra kvinnor ibland väljer att göra abort? Jag tycker det är väldigt intressant att det finns så många som stör sig på detta. Jag ser det så här: De som är för abort är fria att göra en om de behöver och de som är emot kan låta bli att göra abort. Vad andra kvinnor gör är deras ensak.

Något jag däremot stör mig otroligt mycket på är när vuxna utnyttjar barn sexuellt, misshandlar eller på andra sätt behandlar sina eller andras barn illa. Men det stör också samhället sig på eftersom vi ha lagar som ska skydda alla barn.
  • FlamingRed

TS, anledningen att folk tycker du är korkad är ju för att du vill styra andra människors liv. Baserat på anledningar som bara är filosofiska.

• MammaIna88
    Daffny skrev 2010-01-23 20:55:40 följande:
    jag är för abort i några fall dvs folk som blivit våldtagna, incest eller pedofileri. folk som blir gravida pga att de inte skyddar sig ordentligt borde inte få göra abort, jag blir så jävla förbannad för det finns seriöst tjejer som använder abort som preventivmedel och det är så jävla fel. . kan man inte skydda sig så ska man inte ha sex. Med sex kommer ett ansvar, har du sex och inte skyddar dig och blir gravid så får man skylla sig själv så enkelt är det, det spelar ingen roll om de studerar, eller är arbetslösa eller bor hemma. Man vet om risken och då ska man skydda sig, inte skylla på att ppillerna inte funkade, då får man väl använda kondom + ppiller ifall kondomen "spricker"
    håller med! Får lust att skrika varje gång man hör nån korkad brud utbrista "men jag visste väl inte att jag skulle bli graviiiiid" Gaahh!! HUR fasen tror dom att barn blir till egentligen??!

Genom att man köper ett piller på apoteket o käkar upp det o vips så är man gravid! (min mamma sa att barn blev till så när jag va liten o frågade hur bebisar hamnar i magen) =) fast vissa tjejer verkar änna tro så i vuxen ålder med verkar det som!!