• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Alltid
    Daffny skrev 2010-01-23 20:55:40 följande:
    jag är för abort i några fall dvs folk som blivit våldtagna, incest eller pedofileri.   folk som blir gravida pga att de inte skyddar sig ordentligt borde inte få göra abort, jag blir så jävla förbannad för det finns seriöst tjejer som använder abort som preventivmedel och det är så jävla fel. . kan man inte skydda sig så ska man inte ha sex. Med sex kommer ett ansvar, har du sex och inte skyddar dig och blir gravid så får man skylla sig själv så enkelt är det, det spelar ingen roll om de studerar, eller är arbetslösa eller bor hemma. Man vet om risken och då ska man skydda sig, inte skylla på att ppillerna inte funkade, då får man väl använda kondom + ppiller ifall kondomen "spricker"
    Men det är där jag inte förstår skillnaden. Att man är helt emot abort i alla lägen kan jag förstå, men att man är emot abort i vissa lägen förstår jag inte alls. Då verkar det inte handla om aborten i sig utan om sexualmoral.

Om man blir våldtagen etc är det ok med abort, men knullar man runt o slarvar är det inte ok med abort!? Vad är egentligen skillnaden? Till syvende och sist är det väl ansvaret att ta hand om ett barn det handlar om? Anser man att man inte vill eller är mogen för det är det väl hundra ggr mer ansvarsfullt att göra abort än att fullfölja en graviditet som man bara slutar olyckligt för den eventuella modern, fadern, barnet och samhället.
  • Moa Ida
    Alltid skrev 2010-01-23 21:24:38 följande:
    Men det är där jag inte förstår skillnaden. Att man är helt emot abort i alla lägen kan jag förstå, men att man är emot abort i vissa lägen förstår jag inte alls. Då verkar det inte handla om aborten i sig utan om sexualmoral.Om man blir våldtagen etc är det ok med abort, men knullar man runt o slarvar är det inte ok med abort!? Vad är egentligen skillnaden? Till syvende och sist är det väl ansvaret att ta hand om ett barn det handlar om? Anser man att man inte vill eller är mogen för det är det väl hundra ggr mer ansvarsfullt att göra abort än att fullfölja en graviditet som man bara slutar olyckligt för den eventuella modern, fadern, barnet och samhället.
  • DropDeadUgly

Det finns bara ett argument för abort och det är: Det borde inte födas ett enda oönskat barn till! Slutdiskuterat för min del.

• Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 20:50:52 följande:
    Eller så läser du inte alls vad jag skriver.  På "Jaha så kvinnor ska ensamma ta ansvar för en ev. gravidtet, intressant. Du hymlar ju inte med dina åsikter iallafall." svarade du: "ansvaret ligger främst på kvinnan att skydda sig ja."  Jag ifrågasätter att du lämpar över ansvaret för en eventuell graviditet på kvinnan. 
    Ja, du ifrågasätter det, o jag undrar då hur du kan ifrågasätta att en individ har det yttersta ansvaret för sin kropp?
  • Mummyfied

Jag tycker att abort alltid ska kunna utfärdas oavsett varför man nu vill göra det, även om vilken anledning som helst är tragisk egentligen.

Fast jag tycker det är grymt fel att abortera ett friskt barn föra tt man tycker att det har fel kön, därför ser jag iså fall hellre att man tar bort möjligheten att kolla i förväg och att det blir obligatoriska samtal med mödravården om könens lika värde.

• Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 21:59:23 följande:
    Ja, du ifrågasätter det, o jag undrar då hur du kan ifrågasätta att en individ har det yttersta ansvaret för sin kropp?
    Jag ifrågasätter att det är främst är kvinnan som är ansvarig för en eventuell graviditet. 
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-23 23:02:52 följande:
    Jag ifrågasätter att det är främst är kvinnan som är ansvarig för en eventuell graviditet. 
    Hon är ytterst ansvarig ja, eftersom det är hennes kropp som blir gravid, vill hon bli gravid, fine, vill hon inte så har hon det yttersta ansvaret att skydda sig.

Jag kan ju knappast lägga min övervikt på min make, detta trotts att vi äter samma mat vid samma matbord dagligen, vi har olika fysiska egenskaper, o jag är ytterst ansvarig för min kropp.
  • livet leker
    Bite me skrev 2010-01-23 23:05:05 följande:
    Hon är ytterst ansvarig ja, eftersom det är hennes kropp som blir gravid, vill hon bli gravid, fine, vill hon inte så har hon det yttersta ansvaret att skydda sig. Jag kan ju knappast lägga min övervikt på min make, detta trotts att vi äter samma mat vid samma matbord dagligen, vi har olika fysiska egenskaper, o jag är ytterst ansvarig för min kropp.
    Om man blivit gravid fast man skyddat sig då?
  • Bite me
    livet leker skrev 2010-01-23 23:23:44 följande:
    Om man blivit gravid fast man skyddat sig då?
    Vad är din fråga mer exakt?