• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Bite me
    livet leker skrev 2010-01-23 23:47:41 följande:
    Känns bra att du inte bestämmer här i landet.
    Ok, mycket givande inlägg som verkligen förde tråden framåt, precis som ditt tidigare inlägg då du riktade en liknande kommentar mot TS. 
  • siamusen
    Bite me skrev 2010-01-23 23:47:50 följande:
    Nej, jag har inte "tappat bort" det faktumet, dock är det bara kvinnans kropp som blir gravid, kvinnans val o kvinnan som har det yttersta ansvaret för just sin kropp. En ursäkt alltför många tyvärr använder sig av då de glömt ta sitt piller, varit för hårdhänt med kondomen osv. Varför inte använda både kondom o annat skydd samt planera att inte ha sex vid ägglossning om man vet med sig att man absolut inte vill ha barn. 2 olika skydd i kombination av en "säker" perid är högst osannolik att alla tre felar, tycker du inte?
    Ägglossningen kan hoppa och säkra perioder finns ju inte direkt. Och jag antar att en del litar pa sina läkare som intygar att detta piller/stav/spiral kommer funka bättre än det de hade innan.

Om de tror pa läkarna är de fortfarande oansvariga?
  • Bite me
    siamusen skrev 2010-01-23 23:50:45 följande:
    Ägglossningen kan hoppa och säkra perioder finns ju inte direkt. Och jag antar att en del litar pa sina läkare som intygar att detta piller/stav/spiral kommer funka bättre än det de hade innan.Om de tror pa läkarna är de fortfarande oansvariga?
    Helt ärligt ja, för de borde veta att inget preventivmedel är 100% säkert, o jag tror inte att någon kompetent läkare eller BM skulle hävda något dylikt.
  • siamusen
    Bite me skrev 2010-01-23 23:53:06 följande:
    Helt ärligt ja, för de borde veta att inget preventivmedel är 100% säkert, o jag tror inte att någon kompetent läkare eller BM skulle hävda något dylikt.
    Men nu utgar jag fran en kvinna som inte vet om det. Rent hypotetiskt alltsa. Vi säger att hon blir gravid med mini-piller eller en kondom som spricker nâr hon är 16. Efterat söker hon läkarhjâlp, läkaren rader henne att ha spiral eller p-stav och intygar att det kommer förhindra henne fran att bli med barn. 6 ar senare blir hon med barn trots sitt skydd.

Fortfarande oansvarlig?
  • livet leker
    Bite me skrev 2010-01-23 23:49:28 följande:
    Ok, mycket givande inlägg som verkligen förde tråden framåt, precis som ditt tidigare inlägg då du riktade en liknande kommentar mot TS
    Det är en åsikt jag har lika väl som du tycker man inte får göra 2 aborter.
  • livet leker

bite me..

Jag menar att det är tur att det inte finns massa oöskade barn omkring oss.

• Molson Canadian
    Bite me skrev 2010-01-23 23:47:50 följande:
    Nej, jag har inte "tappat bort" det faktumet, dock är det bara kvinnans kropp som blir gravid, kvinnans val o kvinnan som har det yttersta ansvaret för just sin kropp.
    Det var inte vad du sa. Du sa att kvinnan ensam är ansvarig för en eventuell graviditet. 
  • Fru Krokodil

Jag TYCKTE detsamma som du ,att abort var helt fel i alla lägen,innan jag blev gravid med en man som slog mig sönder och samman för jämnan. Att jag även befann mig i ett tungt missbruk och inte hade kunnat ha ansvar för en kanariefågel ens bidrog till att jag ändrade inställning och faktist gjorde abort.

Om du har otur så kommer du kanske hamna i en situation där även du får tänka om,det är lätt att tycka och tänka så länge det inte gäller dig själv.

Däremot så tycker jag fortfarande att abort som preventivmedel är helt förkastligt.

• Mammisen

Så om en trettonårig flicka blev våldtagen och blev gravid så tycker du att det vore helt sjukt att ta bort det? (hemskt exempel men jag ville göra en poäng)

• VulgusProfanum
    Koloraturell skrev 2010-01-22 21:00:02 följande:
    Det första valde du att inte besvara och det driter jag i. Nej, man VET inte om embryon och foster (i tidigare stadium) känner smärta. Det är inte helt bevisat. Man vet att nyfödda känner smärta däremot.
    Jo man vet att embryon och tidiga foster inte känner smärta eller är medvetna. Detta vet man i och med att man idag vet vilka funktioner som behöver vara etablerade för att smärta ska kunna registreras som just smärta.

Pain perception requires conscious recognition or awareness of a noxious stimulus. Neither withdrawal reflexes nor hormonal stress responses to invasive procedures prove the existence of fetal pain, because they can be elicited by nonpainful stimuli and occur without conscious cortical processing. Fetal awareness of noxious stimuli requires functional thalamocortical connections. Thalamocortical fibers begin appearing between 23 to 30 weeks’ gestational age, while electroencephalography suggests the capacity for functional pain perception in preterm neonates probably does not exist before 29 or 30 weeks. For fetal surgery, women may receive general anesthesia and/or analgesics intended for placental transfer, and parenteral opioids may be administered to the fetus under direct or sonographic visualization. In these circumstances, administration of anesthesia and analgesia serves purposes unrelated to reduction of fetal pain, including inhibition of fetal movement, prevention of fetal hormonal stress responses, and induction of uterine atony.

jama.ama-assn.org/cgi/content/short/294/8/947

www.medicalnewstoday.com/articles/29652.php

www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

www.ampainsoc.org/pub/bulletin/jul03/article1.htm

Vill du ha fler referenser så hojta till så postar jag detta.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.