• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Daffny
    Alltid skrev 2010-01-23 21:24:38 följande:
    Men det är där jag inte förstår skillnaden. Att man är helt emot abort i alla lägen kan jag förstå, men att man är emot abort i vissa lägen förstår jag inte alls. Då verkar det inte handla om aborten i sig utan om sexualmoral. Om man blir våldtagen etc är det ok med abort, men knullar man runt o slarvar är det inte ok med abort!? Vad är egentligen skillnaden? Till syvende och sist är det väl ansvaret att ta hand om ett barn det handlar om? Anser man att man inte vill eller är mogen för det är det väl hundra ggr mer ansvarsfullt att göra abort än att fullfölja en graviditet som man bara slutar olyckligt för den eventuella modern, fadern, barnet och samhället.
    det är ju en stor skillnad.

visst blir man gravid av misstag så är det också oönskat, men då får man skylla sig själv att man inte skyddar sig och då ska man ta sitt ansvar.
  • siamusen
    Daffny skrev 2010-01-24 01:58:12 följande:
    det är ju en stor skillnad.visst blir man gravid av misstag så är det också oönskat, men då får man skylla sig själv att man inte skyddar sig och då ska man ta sitt ansvar.
    Att göra abort är ocksa att ta sitt ansvar.

Och vari ligger skillnaden? Det är ju inte nagon skillnad för fostret i varje fall.
  • Shadilly
    Daffny skrev 2010-01-24 01:58:12 följande:
    det är ju en stor skillnad. visst blir man gravid av misstag så är det också oönskat, men då får man skylla sig själv att man inte skyddar sig och då ska man ta sitt ansvar.
    Jag tror att de flesta brukar resonera mera verklighetsförankrat, och då går oftast sådana utopiska scenarion bort.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Daffny
    MammaIna88 skrev 2010-01-23 21:24:23 följande:
    håller med! Får lust att skrika varje gång man hör nån korkad brud utbrista "men jag visste väl inte att jag skulle bli graviiiiid" Gaahh!! HUR fasen tror dom att barn blir till egentligen??! Genom att man köper ett piller på apoteket o käkar upp det o vips så är man gravid! (min mamma sa att barn blev till så när jag va liten o frågade hur bebisar hamnar i magen) =) fast vissa tjejer verkar änna tro så i vuxen ålder med verkar det som!!
    skönt att någon håller med mig. . jag menar har man sex så får man ta konsekvenserna (om man nu kan kalla ett barn det) men alla tar abort som en enkel utväg och mår ofta psykiskt dåligt efteråt. Sen gnäller dom över det. HATA! tar man sin piller som man ska så blir man inte gravid om man inte är superfertil och pillerna inte funkar, men då kan man använda kondom hah.
    jag menar, varför inte använda kondom så blir man inte gravid & man slipper könsjukdomar om det nu är så viktigt att knulla runt :)
  • siamusen
    Daffny skrev 2010-01-24 02:02:13 följande:
    skönt att någon håller med mig. . jag menar har man sex så får man ta konsekvenserna (om man nu kan kalla ett barn det) men alla tar abort som en enkel utväg och mår ofta psykiskt dåligt efteråt. Sen gnäller dom över det. HATA! tar man sin piller som man ska så blir man inte gravid om man inte är superfertil och pillerna inte funkar, men då kan man använda kondom hah.jag menar, varför inte använda kondom så blir man inte gravid & man slipper könsjukdomar om det nu är så viktigt att knulla runt :)
    Att göra abort är att ta konsekvenserna för sitt agerande.

Och hur mycket folk ân vill sa är inte preventivmedel säkert till 100%. Och utöver det undrar jag varför det spelar nagon roll? Är deras foster mer värda, och alltsa fel att abortera, jâmfört med andras?
  • Daffny
    siamusen skrev 2010-01-24 02:04:38 följande:
    Att göra abort är att ta konsekvenserna för sitt agerande. Och hur mycket folk ân vill sa är inte preventivmedel säkert till 100%. Och utöver det undrar jag varför det spelar nagon roll? Är deras foster mer värda, och alltsa fel att abortera, jâmfört med andras?
    jaa. Men använder du ppiller&kondom så blir du inte gravid.
    Nej jag tänker bara på hur många foster som aborteras varje år och hur många kvinnor som inte kan få barn, blir man gravid kan man väl adoptera? då gör man nåt bra för barnet & för en barnlös familj!
  • siamusen
    Daffny skrev 2010-01-24 02:09:21 följande:
    jaa. Men använder du ppiller&kondom så blir du inte gravid. Nej jag tänker bara på hur många foster som aborteras varje år och hur många kvinnor som inte kan få barn, blir man gravid kan man väl adoptera? då gör man nåt bra för barnet & för en barnlös familj!
    Blir sterila kvinnor fertila för att andra inte aborterar? Ska man tvingas behalla sina foster och ga igenom en graviditet för andras skull menar du?

Du tycker andra ska fa bestämma över en kvinnas kropp, jag fragar även dig: om vi vânder argumentet och andra ska tvinga en kvinna att ga igenom en abort, âr det da fortfarande ok att andra tar beslutet at kvinnan?

Vill du bestämma över din egna kropp eller vill du att andra ska göra det?
  • Daffny
    siamusen skrev 2010-01-24 02:13:13 följande:
    Blir sterila kvinnor fertila för att andra inte aborterar? Ska man tvingas behalla sina foster och ga igenom en graviditet för andras skull menar du? Du tycker andra ska fa bestämma över en kvinnas kropp, jag fragar även dig: om vi vânder argumentet och andra ska tvinga en kvinna att ga igenom en abort, âr det da fortfarande ok att andra tar beslutet at kvinnan? Vill du bestämma över din egna kropp eller vill du att andra ska göra det?
    Alltså det som gör mig upprörd är att folk använder abort som om det inte vore någonting men det är inte naturligt. . det är en sån enkel utväg. Men det finns ingenting vi kan göra åt det för det är som det är, men jag tycker att folk borde tänka till en extra gång, inget fel med abort om man har en riktig orsak, men knullar man runt med olika killar så får man skylla sig själv om man får en könsjukdom, men ett barn är ingenting som man bara kan äta medicin så försvinner det. .
  • VulgusProfanum
    Daffny skrev 2010-01-24 02:18:19 följande:
    Alltså det som gör mig upprörd är att folk använder abort som om det inte vore någonting men det är inte naturligt. . det är en sån enkel utväg. Men det finns ingenting vi kan göra åt det för det är som det är, men jag tycker att folk borde tänka till en extra gång, inget fel med abort om man har en riktig orsak, men knullar man runt med olika killar så får man skylla sig själv om man får en könsjukdom, men ett barn är ingenting som man bara kan äta medicin så försvinner det. .
    Vem är det som säger att det är en enkel utväg?
    Vad är det som inte är naturligt?

Men om du inte anser att det är något fel med abort förutom om man "knullar runt" så handlar det ju inte om abort utan egentligen om någon form av sexmoral.

Det här har jag väldigt svårt att känna förståelse för.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • siamusen
    Daffny skrev 2010-01-24 02:18:19 följande:
    Jo, det är ju det man kan.

Och för vem ska man ha en orsak? Sig sjâlv eller är det du som ska bedöma om de har orsak eller ej.

Att inte vilja ha barnet tycker jag later som en orsak tex,men du kanske menar att alla ska leva som du vill att de ska leva och inte som de själva vill leva?

Blir det värre för fostret som aborteras för att mamman slarvade än för ett annat foster?