• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Shadilly
    Daffny skrev 2010-01-24 02:28:53 följande:
    Nej för de människorna handlar det om deras "ungdom" oh nej jag kan inte springa på krogen varje helg för jag har ett barn att ta hand om, om dom nu är så rädda så skydda sig ordentligt då. De som blir gravid pga kondomen spricker eller ppiller funkade inte, hur många är dom typ 0.0001% som blir drabbade men typ 40% skyller bara på det för att dom glömde pillret eller kondomen och det är FEL FEL FEL!
    Dina fördomar känns som ganska dåliga argument när du inte gör något för att backa upp dem med något mer är din egenhändigt påhittade statistik.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • FannyGioia

Ingen kvinna ska tvingas att bära ett barn mot sin vilja. Därför är jag för fri abort.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • banansmoothie

Ts, en gång var jag som du, emot abort helt. Men efter att själv ha fått barn (och insett vilken påfrestning en graviditet och ett barn är) så har jag ändrat uppfattning. Man kan inte tvinga någon att bära ett barn mot sin vilja, att föda ett barn! Det är inget man ska ta lätt på. Och visst ska man skydda sig, men genom att förbjuda abort är det bara kvinnorna som drabbas. Männen kan alltid sticka. Abort ger kvinnor en frihet, en frihet sexuellt (man KAN bli gravid trots skydd), en frihet att bestämma över sin kropp. Faktum är även att jorden är överbefolkad, och detta beror på att på många plaser är varken preventivmedel eller abort ett alternativ. Det föds barn som ingen kan ta hand om. Abort är en utväg som kan rädda livet på andra människor, på barnen som redan finns. Frågan är, vems liv som är mest värt? En som aldrig har varit utanför livmodern, som inte kan leva själv, eller ett barn på 2 år som behöver mat för att kunna växa ordentligt? Vi har tyvärr inte resurser i den här världen för att alla ska föda 10 ungar var. Vem ska ta hand om alla barnen? Vem ska ta hand om de psykiskt skadade kvinnorna efter födseln? Tyvärr är världen inte rättvist, alla kan inte få leva. Vi måste tänka på det som är bäst för de som redan finns här!

• Falumamman

Tycker själv livet börjar i befruktningsögonblicket, eller när hjärtat börjar slå, i vecka 6-7 nångång. Tycker att abort ska vara frivilligt och att det är upp till var och en att bestämma, men att det inte ska användas i preventivmedelssyfte.

Prinsessa 2005, Prins 2008
  • LabLover

Jag jobbar i "branschen" och har stött på kvinnor som gjort ca 10 aborter. Då börjar man fundera lite på vad "fri" abort eg. ska innbära.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Bonzan

Jag kan fullt förstå valet abort!

Jag hade utan att blinka gjort abort om mitt ex gjort mig gravid med tanke på att han våldtog mig under 1 års tid. Jag hade aldrig kunnat älska ett barn som han gjort på detta hemska sätt och hade förmodligen gjort illa mig mycket om abort var förbjudet.
    Visst är abort inget att ta lätt på men vissa ska inte bli föräldrar även om preventivmedlet slår fel. Tänk så många barn som skulle fara illa om människor inte kunde göra abort....  Ibland kan abort vara det enda vettiga att göra.
  • Dr Mupp
    Daffny skrev 2010-01-24 02:23:03 följande:
    Alltså det är ju upp till var och en, men ofta tycker jag att folk ser det som ingenting. typ "hoppsan jag blev gravid, men det gör ingenting jag gör bara en abort" liksom okej är man 15 år går i skolan och bor hemma så kan jag förstå att man gör abort, men är man 18 och jobbar så tycker jag att man ska tänka efter en gång till innan man tar beslutet, för kan du ta hand om ett barn så varför inte ta ditt ansvar?
    Så bara för att man är 18 och jobbar så kan man per automatik ta hand om barn. Synd att det varekn gällde min mormor eller mina föräldrar.
  • livet leker
    Bonzan skrev 2010-01-24 09:25:20 följande:
    Ibland kan abort vara det enda vettiga att göra.
    Håller med
  • JAG är BÄST
    FannyGioia skrev 2010-01-24 04:03:36 följande:
    Ingen kvinna ska tvingas att bära ett barn mot sin vilja. Därför är jag för fri abort.
    Skriver under.
  • TessaS

Jag är för fri abort och jag tycker det är värre med oönskade och oälskade barn än med abort, så i mina ögon är abort aldrig "fel" så länge kvinnan själv har valt det.