• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • zanna80
    FannyGioia skrev 2010-01-24 04:03:36 följande:
    Ingen kvinna ska tvingas att bära ett barn mot sin vilja. Därför är jag för fri abort.
    Håller absolut med!
    ♥ bf 16 februari 2010 ♥
  • Mina3prinsar
    TessaS skrev 2010-01-24 10:54:19 följande:
    Jag är för fri abort och jag tycker det är värre med oönskade och oälskade barn än med abort, så i mina ögon är abort aldrig "fel" så länge kvinnan själv har valt det.
    jag håller verkligen med.
  • Bite me
    Molson Canadian skrev 2010-01-24 00:27:49 följande:
    Nej, det har jag ALDRIG skrivit, visa mig gärna det inlägget.
  • alexma
    banansmoothie skrev 2010-01-24 04:22:12 följande:
    Ts, en gång var jag som du, emot abort helt. Men efter att själv ha fått barn (och insett vilken påfrestning en graviditet och ett barn är) så har jag ändrat uppfattning. Man kan inte tvinga någon att bära ett barn mot sin vilja, att föda ett barn! Det är inget man ska ta lätt på. Och visst ska man skydda sig, men genom att förbjuda abort är det bara kvinnorna som drabbas. Männen kan alltid sticka. Abort ger kvinnor en frihet, en frihet sexuellt (man KAN bli gravid trots skydd), en frihet att bestämma över sin kropp. Faktum är även att jorden är överbefolkad, och detta beror på att på många plaser är varken preventivmedel eller abort ett alternativ. Det föds barn som ingen kan ta hand om. Abort är en utväg som kan rädda livet på andra människor, på barnen som redan finns. Frågan är, vems liv som är mest värt? En som aldrig har varit utanför livmodern, som inte kan leva själv, eller ett barn på 2 år som behöver mat för att kunna växa ordentligt? Vi har tyvärr inte resurser i den här världen för att alla ska föda 10 ungar var. Vem ska ta hand om alla barnen? Vem ska ta hand om de psykiskt skadade kvinnorna efter födseln? Tyvärr är världen inte rättvist, alla kan inte få leva. Vi måste tänka på det som är bäst för de som redan finns här!
    Håller helt med i detta resonemang. Jag var oxå emot aborter före det att jag fick barn. Men det ändrades som sagt då. När du väl bestämt dig för att föda ett barn så har du ansvar för dess fysiska och psykiska välbefinnande i minst 18 år.
    Ansvaret är enormt och då måste man få välja hur många man tycker att man hinner med...
  • VulgusProfanum
    LabLover skrev 2010-01-24 09:22:21 följande:
    Jag jobbar i "branschen" och har stött på kvinnor som gjort ca 10 aborter. Då börjar man fundera lite på vad "fri" abort eg. ska innbära.
    Jag har ärligt talat aldrig stött på en kvinna som gjort 10 aborter.
    Och tittar man på gällande statistik så är dessa kvinnor väldigt få.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Lady Dahmer
    LabLover skrev 2010-01-24 09:22:21 följande:
    Jag jobbar i "branschen" och har stött på kvinnor som gjort ca 10 aborter. Då börjar man fundera lite på vad "fri" abort eg. ska innbära.
    så vad är alternativet? Tvinga dem att föda? Straffa dem med ett barn?

visst finns det kvinnor som skiter i skydd och ansvar och som genomgår upprepade aborter om och om igen (inte i preventint syfte, men istället för), men låt oss vara realistiska; Det är inte friska kvinnor vi talar om här.

Det är kvinnor med mentala svårigheter och ev. handikapp. Eller kvinnor som missbrukar alkohol eller droger. Eller helt enkelt kvinnor som är djupt deprimerade och självdestruktiva. Kvinnor som inte mår bra helt enkelt.

De behöver inte bli dömda. De behöver hjälp.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Bite me
    Lady Dahmer skrev 2010-01-24 12:57:12 följande:
    så vad är alternativet? Tvinga dem att föda? Straffa dem med ett barn? visst finns det kvinnor som skiter i skydd och ansvar och som genomgår upprepade aborter om och om igen (inte i preventint syfte, men istället för), men låt oss vara realistiska; Det är inte friska kvinnor vi talar om här. Det är kvinnor med mentala svårigheter och ev. handikapp. Eller kvinnor som missbrukar alkohol eller droger. Eller helt enkelt kvinnor som är djupt deprimerade och självdestruktiva. Kvinnor som inte mår bra helt enkelt. De behöver inte bli dömda. De behöver hjälp.
    Vet du, vi är faktiskt för en gångs skull helt överens.{#lang_emotions_sunny}
  • Linabollis

Jag har varit helt emot abrot förut, men med åren har jag tänkt mycket mer på det och anser att abort är en väldigt bra sak egentligen...

-Annars skulle inte kvinnor som blivit gravida under en våldtäkt kunna göra abort...

Sen anser jag att det borde finnas fler lagar vid aborter.
    Att man ska inte kunna göra t.ex 5 aborter bara för att man inte vill ha sex med kondom eller inte vill äta p-piller och blir med barn bara för att man är slarvig...

Tycker att det måste finnas allvarligare anledningar till att göra abort än:

-Jag vill inte ha barn!
    -Det var inte meningen!
    -Jag är inte redo...

Dessa anledningar tycker jag är larviga och man borde inte få göra abort då!

• Maggiepuh

Jag är också emot abort, men sedan måste man kunna se mellan fingrarna vid vissa tillfällen så det ska inte bli olagligt med det. Tänk dig att du blir våldtagen och blir gravid, vem vill ha ett barn som liknar den mannen som våldtagit en? Abort som preventivmedel är helt fel metod. Finns ju vissa som gör abort efter abort för att de "glömde" använda annat preventivmedel.

• VulgusProfanum
    Linabollis skrev 2010-01-24 13:09:05 följande:
     Tycker att det måste finnas allvarligare anledningar till att göra abort än: -Jag vill inte ha barn! -Det var inte meningen! -Jag är inte redo... Dessa anledningar tycker jag är larviga och man borde inte få göra abort då!
    Fast det här är väl egentligen väldigt allvarliga och viktiga anledningar?{#lang_emotions_undecided}

Om man inte vill ha barn och inte är redo för barn så blir man heller inte en bra förälder. Och det är inte en bra utgångspunkt för något föräldraskap eller för något barns välbefinnande.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.