• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Shadilly
    bettyboopado skrev 2010-01-24 14:33:26 följande:
    LÄs tråden Bite Me syftar på så kommer du att se att så tyvärr inte alltid är fallet. Låg i känsliga rummet tidigare iaf.
    ja jag tror alltid mer på det som skrivs på FL än information från berörda myndigheter.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • bettyboopado
    Shadilly skrev 2010-01-24 14:42:49 följande:
    ja jag tror alltid mer på det som skrivs på FL än information från berörda myndigheter.
    Så du menar att den tråd jag läst o som Bite me syftar på är skrivet av ett troll? Hon är varken anonym eller diskret.
  • Gelehallonet

Har bara läst TS och jag måste undra.

Att du är imot abort helt absolut och inte ser några skäl till detta som giltliga det måste respekteras. MEN det finns ju som du själv skriver många som inte tycker som du, rent av en stor majoritet av sveriges befolkning. Är det inte då helt enkelt bara rätt att det är lagligt och finns hjälp att få?

Alla kan ju då välja efter sin egen uppfattning/åsikt/vilja. Ingen blir ju tvingad till abort, tycker man att det är fel väljer man ju bort det alternativet.

• VulgusProfanum
    BlommyNess12 skrev 2010-01-24 14:37:58 följande:
    En väninna till mig blev beviljad en abort i v. 19 för att hon var 16 år gammal. Så nog ger de tillstånd även om fostret är livsdugligt.
    I vecka 19 så är inte fostret livsdugligt
    bettyboopado skrev 2010-01-24 14:33:26 följande:
    LÄs tråden Bite Me syftar på så kommer du att se att så tyvärr inte alltid är fallet. Låg i känsliga rummet tidigare iaf.
    Som sagt det krävs synnerliga skäl för att beviljas en abort och man ser då till hela situationen kring kvinnan.

Kika i det jag länkade till
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Pite

jag är inte emot abort men jag tycker att alltför många använder det idag som preventivmedel, men tycker givetvis att det ska vara fri abort och att det är varje kvinnas val att få göra en abort, men som sagt är man inte redo för att skaffa barn så kan man göra saker för att förhindra det och därav inte behöva genomgå en abort....

Men självklart är jag för friabort av många andledningar ....

• Isanje

Jag har blivit våldtagen och jag är jävligt tacksam att jag inte blev på smällen,men om jag nu hade blivit det så har jag svårt att tänka mig att jag skulle kunna behålla barnet. Hemskt att säga men så känner jag. Tänk på de som våldtäktsoffren som blir gravida,skulle inte de ha ett val att kunna avsluta graviditeten? det är ju hemskt ju !

Sen visst kan jag tycka att gränsen för fri abort hade kunnat sänkas. Men annars så har vi det bra här i Sverige.

• caroline 32

Jag tycker att man definitivt ska kunna göra abort. Men inte använda det som preventilmedel som tyvärr en del verkar göra. Då tycker jag det handlar om slarv och att det är fruktansvärt oansvarigt.

För min del så börjar livet direkt, eller så känner jag.
    Fick tyvärr själv avbryta en graviditet 16 november -09 pga att barnet hade trisomi 18 och bedömdes inte som livsdugligt. Det var och är fortfarande jättejobbigt och jag sörjer jättemycket. Jag kan säga att jag bad till gud om att det skulle vara DS då vi väntade på FPV svaret ! Men sådan tur hade vi ej.

Jag tycker att alla måste få välja själv men att man inte ska kunna göra så sena aborter som görs nu i vart fall inte om det inte föreligger något medicinskt som gör graviditeten ohållbar.

• Aminah

Jag svarar bara på TS orkar inte läsa alla inlägg. Jag håller helt och hållet med dig. Abort borde vara förbjudet och straffbart enligt mig. Jag tycker också att det är fel att göra abort i ALLA lägen.

• Fru U

Jag tycker det är bra att abort godkänns fram till vecka 22. Jag har en annan vän som blev våldtagen som 13-åring och hon blev gravid. Hon visste dock inte om det, mensen hade inte blivit regelbunden och hon var lite överviktigt. Först runt vecka 19 började hon förstå att nog var gravid (kanske en del var förnekelse, vad vet jag) men kontentan är att hon tvingats gå en hel graviditet och föda fram sin våldtäktsmans barn om vi inte tillåtet abort till vecka 22.

Svaren bor i hjärtat
  • Triskele
    Aminah skrev 2010-01-24 17:21:14 följande:
    Jag svarar bara på TS orkar inte läsa alla inlägg. Jag håller helt och hållet med dig. Abort borde vara förbjudet och straffbart enligt mig. Jag tycker också att det är fel att göra abort i ALLA lägen.
    Utomkvedshavandeskap? Avlidet foster? Grava skador? För outvecklad kropp?
    Cancer?