• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • BlommyNess12
    Bite me skrev 2010-01-24 13:57:56 följande:
    OK, tydligen får jag inte länka, men jag kan ju hänvisa till en tråd i känsliga rummet där en kvinna i v.20 genomgår en abort fastän fostret tycks vara helt friskt. Så det händer att människor aborterar friska foster vä'ldigt sent.
    Vad spelar det för roll? Det är fri abort fram till v.22, och det är väldigt ovanligt att det händer, även om det självklart förekommer.
  • Bite me
    BlommyNess12 skrev 2010-01-24 14:00:15 följande:
    Vad spelar det för roll? Det är fri abort fram till v.22, och det är väldigt ovanligt att det händer, även om det självklart förekommer.
    Nej, det är inte FRI abort fram tom v.22, läs på snälla du. Det krävs tillstånd från socialstyrelsen.
  • Fru U

Nej, vi har inte fri abort fram till v22. Efter vecka 18 krävs socialstyrelsens tillstånd. Det ges tillstånd om barnet är sjukt eller tex om kvinnan inte vetat om graviditeten. Finns så klart fler skäl.

Svaren bor i hjärtat
  • BlommyNess12
    Bite me skrev 2010-01-24 14:01:22 följande:
    Nej, det är inte FRI abort fram tom v.22, läs på snälla du. Det krävs tillstånd från socialstyrelsen.
    Ja, nu felformulerade jag mig lite, men det jag menar är att abort är tillåtet till v.22, men att du får avsluta graviditeter med särskilt tillstånd ända fram till förlossningen också.
  • Fru U
    BlommyNess12 skrev 2010-01-24 14:06:11 följande:
    Ja, nu felformulerade jag mig lite, men det jag menar är att abort är tillåtet till v.22, men att du får avsluta graviditeter med särskilt tillstånd ända fram till förlossningen också.
    Om man räknar med att barnet dör vid födseln eller enbart lever några minuter/timmar - och tur är ju det (att vi tillåter det alltså)
    Svaren bor i hjärtat
  • Dr Mupp
    Maggiepuh skrev 2010-01-24 13:12:51 följande:
    Jag är också emot abort, men sedan måste man kunna se mellan fingrarna vid vissa tillfällen så det ska inte bli olagligt med det. Tänk dig att du blir våldtagen och blir gravid, vem vill ha ett barn som liknar den mannen som våldtagit en? Abort som preventivmedel är helt fel metod. Finns ju vissa som gör abort efter abort för att de "glömde" använda annat preventivmedel.
    Dvs det handlar om sexmoral och inte liv.
  • VulgusProfanum
    Bite me skrev 2010-01-24 13:57:56 följande:
    OK, tydligen får jag inte länka, men jag kan ju hänvisa till en tråd i känsliga rummet där en kvinna i v.20 genomgår en abort fastän fostret tycks vara helt friskt. Så det händer att människor aborterar friska foster vä'ldigt sent.
    För att bli beviljad en LTA så krävs synnerliga skäl. Det räcker inte med att man som kvinna säger att man inte vill ha barn eller inte orkar utan bedömningen görs utifrån hela hennes livssituation.
    Gör man då bedömningen att det finns synnerliga skäl så kan en abort beviljas inte annars.

I denna artikel hittar du statistik över skäl och graviditetsveckor:
    www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/468/557_559.pdf

Här är lite allmän information kring aborter i Sverige:
    www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/26/38/df939b6f.pdf
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • bettyboopado
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 14:17:21 följande:
    För att bli beviljad en LTA så krävs synnerliga skäl. Det räcker inte med att man som kvinna säger att man inte vill ha barn eller inte orkar utan bedömningen görs utifrån hela hennes livssituation.Gör man då bedömningen att det finns synnerliga skäl så kan en abort beviljas inte annars.I denna artikel hittar du statistik över skäl och graviditetsveckor:www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/468/...Här är lite allmän information kring aborter i Sverige:www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/26/38/df939...
    LÄs tråden Bite Me syftar på så kommer du att se att så tyvärr inte alltid är fallet. Låg i känsliga rummet tidigare iaf.
  • BlommyNess12
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 14:17:21 följande:
    För att bli beviljad en LTA så krävs synnerliga skäl. Det räcker inte med att man som kvinna säger att man inte vill ha barn eller inte orkar utan bedömningen görs utifrån hela hennes livssituation.Gör man då bedömningen att det finns synnerliga skäl så kan en abort beviljas inte annars.I denna artikel hittar du statistik över skäl och graviditetsveckor:www.lakartidningen.
    En väninna till mig blev beviljad en abort i v. 19 för att hon var 16 år gammal. Så nog ger de tillstånd även om fostret är livsdugligt.