• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Lady Dahmer
    Linabollis skrev 2010-01-24 13:09:05 följande:
    Jag har varit helt emot abrot förut, men med åren har jag tänkt mycket mer på det och anser att abort är en väldigt bra sak egentligen...-Annars skulle inte kvinnor som blivit gravida under en våldtäkt kunna göra abort...Sen anser jag att det borde finnas fler lagar vid aborter. Att man ska inte kunna göra t.ex 5 aborter bara för att man inte vill ha sex med kondom eller inte vill äta p-piller och blir med barn bara för att man är slarvig... Tycker att det måste finnas allvarligare anledningar till att göra abort än:-Jag vill inte ha barn!-Det var inte meningen!-Jag är inte redo...Dessa anledningar tycker jag är larviga och man borde inte få göra abort då!
    så om man inte vill ha barn eller inte är redo så ska man tvingas föda barn ändå? Och om man är ansvarslös och slarvig? Vem värnar man om då? Eller handlar det helt enkelt bara om sexmoral? Varför är det mer ok att göra abort om man (enligt dig) har en bra anledning? Vad är skillnaden.

Barn ska inte vara ett straff. Barn ska vara önskade.

jag har gjort två aborter för att: 1. jag inte ville ha barn 2. jag var inte redo.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Maggiepuh skrev 2010-01-24 13:12:51 följande:
    Jag är också emot abort, men sedan måste man kunna se mellan fingrarna vid vissa tillfällen så det ska inte bli olagligt med det. Tänk dig att du blir våldtagen och blir gravid, vem vill ha ett barn som liknar den mannen som våldtagit en? Abort som preventivmedel är helt fel metod. Finns ju vissa som gör abort efter abort för att de "glömde" använda annat preventivmedel.
    Varför är du emot abort?

Varför är det mer ok att göra abort vid våldtäkt men inte annars?
  • VulgusProfanum
    Maggiepuh skrev 2010-01-24 13:12:51 följande:
    Jag är också emot abort, men sedan måste man kunna se mellan fingrarna vid vissa tillfällen så det ska inte bli olagligt med det. Tänk dig att du blir våldtagen och blir gravid, vem vill ha ett barn som liknar den mannen som våldtagit en? Abort som preventivmedel är helt fel metod. Finns ju vissa som gör abort efter abort för att de "glömde" använda annat preventivmedel.
    Problemet som uppstår när man är villig att ställa villkor för när en abort är berättigat och då gör det utifrån ett "våldtäktsperspektiv" är att fokus direkt flyttas ifrån den etiska biten med abort och till att helt plötsligt gälla ett sexualmoraliskt perspektiv.
    Är abort fel så borde det rimligtvis alltid vara fel och oavsett anledningar annars är det som sagt kvinnans moral som värderas.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Lady Dahmer
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 13:15:02 följande:
    Fast det här är väl egentligen väldigt allvarliga och viktiga anledningar?Om man inte vill ha barn och inte är redo för barn så blir man heller inte en bra förälder. Och det är inte en bra utgångspunkt för något föräldraskap eller för något barns välbefinnande.
    de får tydligen skylla sig själva. för har man haft sex så får man ta "konsekvenserna"

fuck ungen liksom, vem bryr sig om barnet mår bra??-- huvudsaken är att de ansvarslösa kåtbockarna får sitt straff!
  • VulgusProfanum
    Lady Dahmer skrev 2010-01-24 13:22:27 följande:
    de får tydligen skylla sig själva. för har man haft sex så får man ta "konsekvenserna" fuck ungen liksom, vem bryr sig om barnet mår bra??-- huvudsaken är att de ansvarslösa kåtbockarna får sitt straff!
    Ja fokus läggs ju helt klart på det och inte på huruvida ett embryo har rätt till liv eller inte.
  • Lady Dahmer
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 13:22:07 följande:
    Problemet som uppstår när man är villig att ställa villkor för när en abort är berättigat och då gör det utifrån ett "våldtäktsperspektiv" är att fokus direkt flyttas ifrån den etiska biten med abort och till att helt plötsligt gälla ett sexualmoraliskt perspektiv.Är abort fel så borde det rimligtvis alltid vara fel och oavsett anledningar annars är det som sagt kvinnans moral som värderas.
    precis. jag tycker det är märkligt att fostrets värde är relativt till kvinnans sexualliv.
  • VulgusProfanum
    Lady Dahmer skrev 2010-01-24 13:23:50 följande:
    precis. jag tycker det är märkligt att fostrets värde är relativt till kvinnans sexualliv.
    Det har jag också personligen väldigt svårt att förstå

Det är också ett vanligt argument som man hela tiden stöter på oavsett om man debatterar abort i Sverige eller i t.ex USA.
  • lennartsdotter
    Linabollis skrev 2010-01-24 13:09:05 följande:
    Jag har varit helt emot abrot förut, men med åren har jag tänkt mycket mer på det och anser att abort är en väldigt bra sak egentligen...-Annars skulle inte kvinnor som blivit gravida under en våldtäkt kunna göra abort...Sen anser jag att det borde finnas fler lagar vid aborter. Att man ska inte kunna göra t.ex 5 aborter bara för att man inte vill ha sex med kondom eller inte vill äta p-piller och blir med barn bara för att man är slarvig... Tycker att det måste finnas allvarligare anledningar till att göra abort än:-Jag vill inte ha barn!-Det var inte meningen!-Jag är inte redo...Dessa anledningar tycker jag är larviga och man borde inte få göra abort då!
    Men det innebär ju att du i praktiken är emot abort. Långt ifrån alla våldtäkter polisanmäls, av de som anmäls läggs många ner pga. bristande bevis, av de som slutligen når domstol är det bara en del som slutar med att den misstänkte gärningsmannen fälls.

Endast en bråkdel av "våldtäktsgraviditeterna" kommer juridiskt räknas som våldtäkt när hela processen är genomgången (trots att det mycket väl kan handla om verkliga våldtäkter). Dessutom... om man nu ska fastställa att det är en våldtäkt det handlar om innan aborten får genomföras, då kommer tidsfristen för att få göra abort passeras eftersom den juridiska processen är en lång sådan.
  • VulgusProfanum
    lennartsdotter skrev 2010-01-24 13:37:15 följande:
    Men det innebär ju att du i praktiken är emot abort. Långt ifrån alla våldtäkter polisanmäls, av de som anmäls läggs många ner pga. bristande bevis, av de som slutligen når domstol är det bara en del som slutar med att den misstänkte gärningsmannen fälls. Endast en bråkdel av "våldtäktsgraviditeterna" kommer juridiskt räknas som våldtäkt när hela processen är genomgången (trots att det mycket väl kan handla om verkliga våldtäkter). Dessutom... om man nu ska fastställa att det är en våldtäkt det handlar om innan aborten får genomföras, då kommer tidsfristen för att få göra abort passeras eftersom den juridiska processen är en lång sådan.
    Det är ju också ett konkret problem.
    Hur ska man kunna fastställa att det verkligen rör sig om en våldtäkt och vilka följder kommer en sådan lag att få?
  • Bite me

OK, tydligen får jag inte länka, men jag kan ju hänvisa till en tråd i känsliga rummet där en kvinna i v.20 genomgår en abort fastän fostret tycks vara helt friskt. Så det händer att människor aborterar friska foster vä'ldigt sent.