• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • livet leker
    Dorian Ertymexx skrev 2010-01-26 18:36:46 följande:
    Dessutom är det faktiskt också abort. Precis som spiral.
    Nej akutpiller är inte abort, det har inte hunnit fästa nått när man tar ett akutpiller, det sa min gynläkare till mig
  • LabLover
    Lady Dahmer skrev 2010-01-24 12:57:12 följande:
    så vad är alternativet? Tvinga dem att föda? Straffa dem med ett barn? visst finns det kvinnor som skiter i skydd och ansvar och som genomgår upprepade aborter om och om igen (inte i preventint syfte, men istället för), men låt oss vara realistiska; Det är inte friska kvinnor vi talar om här. Det är kvinnor med mentala svårigheter och ev. handikapp. Eller kvinnor som missbrukar alkohol eller droger. Eller helt enkelt kvinnor som är djupt deprimerade och självdestruktiva. Kvinnor som inte mår bra helt enkelt. De behöver inte bli dömda. De behöver hjälp.
    VulgusProfanum skrev 2010-01-24 12:44:38 följande:
    Jag har ärligt talat aldrig stött på en kvinna som gjort 10 aborter.Och tittar man på gällande statistik så är dessa kvinnor väldigt få.
    Ja, statistiskt stt är de väldigt få och de här kvinnorna behöver självklart hjälp men vi som jobbar med de här frågorna har inga redskap att hantera det här med. "Fri" abort innebär ju att kvinnans motiv inte får ifrågasättas (med all rätt!) men hur hjälper man en kvinna som inte har insikt om att det hon utsätter sig för kan ses som oetiskt (och kostar landstingen en hel del pengar) utan att kränka hennes rätt?
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Triskele
    viva la vida skrev 2010-01-26 14:02:55 följande:
    Kanske man borde göra ett studiebesök hos homosexuella, kanske kan de lära en hur man kan ha relativt säker sex, man måste ju inte stoppa in just det spermiebärande organet för att ha bra sex.
    Jag ser inte hur mitt sexliv är din ensak. 
    Och jag har sex med båda könen så studiebesök är hemskt onödigt...
  • VulgusProfanum
    LabLover skrev 2010-01-26 21:00:30 följande:
    Ja, statistiskt stt är de väldigt få och de här kvinnorna behöver självklart hjälp men vi som jobbar med de här frågorna har inga redskap att hantera det här med. "Fri" abort innebär ju att kvinnans motiv inte får ifrågasättas (med all rätt!) men hur hjälper man en kvinna som inte har insikt om att det hon utsätter sig för kan ses som oetiskt (och kostar landstingen en hel del pengar) utan att kränka hennes rätt?
    Jag tror att man får ta det från flera olika håll och se det utifrån ett helhetsperspektiv.
    Problemet är ju egentligen inte att hon gör 10 eller 15 aborter utan det verkliga problemet är ju orsaken till att hon hamnar i en sits där hon måste göra dessa aborter.
    Då får man ju rimligtvis kika på vad kvinnan mer har med sig i bagaget.
    Handlar det om missbruk?
    Handlar det om någon form av psykiskstörning?
    Kulturella/religiösa grunder och skäl?
    Preventivmedelsrelaterade problem?
    Och vad kan man göra för att hjälpa och stötta henne vidare?
    Vilka resurser behöver hon?

Nu är dessa kvinnor_få_och det kan inte nog understrykas och kommer en och samma kvinna in och gör så många upprepade aborter under en väldigt kort tidsperiod så reagerar man och försöker att hitta kärnan för att kunna stötta kvinnan och finna någon lösning.

Det "mitt" sjukhus brukar göra är att man erbjuder alla kvinnor som gör abort samtal med kuratorn. Är det så att kvinnan avböjer så är det hennes rättighet att göra så och det får man acceptera. Däremot kan man som läkare vid besöket ta upp dessa saker. Ställa frågor och försöka slussa kvinnan vidare om det är så att hon behöver ytterligare hjälp.
    Avböjer hon- så är det hennes rättighet och då får man acceptera och respektera detta. Men jag tror inte att man ska vara rädd för att ställa frågor att lyssna och att erbjuda hjälp och stöd.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Dorian Ertymexx
    livet leker skrev 2010-01-26 20:30:20 följande:
    Nej akutpiller är inte abort, det har inte hunnit fästa nått när man tar ett akutpiller, det sa min gynläkare till mig
    Eh? Det är väl skit samma om det fästa eller inte, ett befruktat ägg är ett befruktat ägg, sist jag hörde. Och de kallas, sist jag hörde, även för just abortpiller.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    LabLover skrev 2010-01-26 21:03:28 följande:
    www.rfsu.se/kopparspiral.asp Lite tydligare om spiral och hur de fungerar.
    Jag vet precis hur de fungerar. De hindrar ett befruktat ägg från att fästa. Vilket är ett slags abort av det befruktade ägget.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Plutteli
    colera skrev 2010-01-22 19:48:59 följande:
    Ett barn har känsel från ca v 12. "Barnets första reaktion på beröring är att dra sig undan. Om man gör ett fostervattenprov i vecka 12-13 och råkar beröra fostrets arm så rycker det bort den snabbt. Det är ett tecken på att inte enbart känseln är utvecklad utan även att reflexerna är det. Signalen på beröring går till ryggmärgen som direkt sänder signaler till armens muskler att dra armen bort från beröringen. "
    De flesta växter har samma reflexer och reagerar snabbt på beröring.. Många mer avancerade växter är ju tamefan MER medvetna och utvecklade än ett foster är när det aborteras!
  • Plutteli
    dagalie FZ skrev 2010-01-22 20:39:36 följande:
    Så länge det är så tidigt gången graviditet att det fortfarande är ett embryo, dvs innan ca v10 så kan abort göras, men när folk går flera dussin veckor och sen gör abort för att könet på fostret är fel eller att något annat inte passar plötsligt, anser jag är fel! Så länge fostret är friskt som en kärna så anser jag att abort efter v10 är egoistiskt!
    Ojdå, vilken egoist jag måste vara...gjorde abort i v. 11 och högst troligt var det inte minsta fel på fostret (tog inte reda på vilket, ville bara bli av med skiten)