• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Plutteli
    viva la vida skrev 2010-02-09 07:48:03 följande:
    Jag förmodar att en del siamesiska tvillingar är tvungna att leva vid varandra hela livet i värsta fall, men en del går att sära på efter en tid, de har rätt att nyttja varandras kroppar. Graviditeter är småpotatis i jämförelse dock bara 9 månader och det i en situation man själv medverkat till , visst har männisor ibland rätt att nyttja varandras kroppar.
    Fast blir du våldtagen har du inte medverkat till det!

Jag är glad att jag aldrig blev gravid när jag var 16 år, iof hade jag gjort en abort direkt på samma sätt som jag gjorde när jag var 19, men det hade varit ännu tuffare då... Ett barn hade jag dock aldrig velat föda, det hade varit allt annat än schyst.
  • viva la vida
    konstruktioner skrev 2010-02-08 17:56:19 följande:
    Ett ofött FOSTERS eventuella liv är alltid värt mindre än en redan levande människas.
    Ett foster ÄR redan en levande människa, vore han/hon inte levande hade man inte behövt döda henne/honom vid abort.
  • viva la vida
    konstruktioner skrev 2010-02-08 18:34:49 följande:
    Jag anser inte att ett ägg är lika mycket värt som en höna. Och den som bär på fostret var måhända ett foster från början, men sedan blev den ett barn. Och barn är mer värda än foster. Foster har inga känslor. Foster är som en blomma.
    Begreppet "barn" kan du lägga åt sidan, det är inget ord att grunda sina argument på vad gäller mänskligt liv.
    När man kallar någon  barn så varierar det mycket genom tid och länder.

Grundar du människovärdet utifrån förmågan till känslor, människor som känner mer är alltså mer värda för dig än de som känner mindre , eller när människan vid olika tidpunkter i livet tex. av sjukdom eller medicinering har sina känslor avtrubbade, då har dessa människor mindre värde ?
  • Triskele
    viva la vida skrev 2010-02-09 07:48:03 följande:
    Jag förmodar att en del siamesiska tvillingar är tvungna att leva vid varandra hela livet i värsta fall, men en del går att sära på efter en tid, de har rätt att nyttja varandras kroppar. Graviditeter är småpotatis i jämförelse dock bara 9 månader och det i en situation man själv medverkat till , visst har männisor ibland rätt att nyttja varandras kroppar.
    Nej, det har dom faktiskt inte. Däremot måste dom om det inte går att operera isär dom lära sig att leva med varandra. Det måste inte en gravid kvinna göra med fostret.
    Vad spelar det för roll om man medverkat till graviditetens uppkomst eller inte?
    Om jag medverkar till att ha sex med en person, men av någon anledning vill avsluta, så har den personen inte någon som helst rätt att fortsätta.
    Då övergår det hela till våldtäkt.
    Och foster är inte ens personer.
    Människor har enbart rätt att nyttja varandras kroppar med samtycke från den som nyttjas. Inte annars.
  • Triskele
    viva la vida skrev 2010-02-09 07:52:10 följande:
    Ett foster ÄR redan en levande människa, vore han/hon inte levande hade man inte behövt döda henne/honom vid abort.
    Du anser att det är på detta sätt. Det gör det inte till en universell sanning.
    Det är ett filosofiskt ställningstagande, precis som andras.
    Och fostret dör vid en abort vanligtvis, men det är inte det som aborten handlar om. Aborter handlar om att avbryta graviditet. Att fostret dör är en följd av detta, inte poängen med aborten.
  • Den Osynlige

Ts jag är oxå emot abort!jag ser det som ett liv från befruktningen.jag anser oxå att abortlagen borde ändras riktigt ordentligt.jag ser abort som mord,ett planerat mord på ett ofött barn oavsett i villken vecka det avlivas.

jag tycer dock abort är "okej"om barnet är så svårt sjuk/skadat eller har blivit till vid en våldtäckt.men då ska aborten göras tidigt i graviditeten

Barn är den finaste gåvan man kan få
  • vonkan83
    colera skrev 2010-01-22 19:14:25 följande:
    Ja, det är fel, för det är ju inte barnet i magens fel? Ja, det skuklle vara helt hemskt om det hände en 12årig flicka, men jag anser ändå att barnet i magen är värt lika mycket.
     Usch blir irriterad över detta!

Det är väl inte den 12åriga flickans fel att hon blev våldtagen heller!
    SÅ hon ska plågas genom hela sitt liv över att behöva föda fram ett barn som hon inte har valt ska bli till!
    Pågas hon inte redan över att blivit våldtagen av sin pappa eller av någon annan!

Nu är DU väldigt självisk!!!
  • Plutteli
    Den Osynlige skrev 2010-02-09 08:08:48 följande:
    Ts jag är oxå emot abort!jag ser det som ett liv från befruktningen.jag anser oxå att abortlagen borde ändras riktigt ordentligt.jag ser abort som mord,ett planerat mord på ett ofött barn oavsett i villken vecka det avlivas. jag tycer dock abort är "okej"om barnet är så svårt sjuk/skadat eller har blivit till vid en våldtäckt.men då ska aborten göras tidigt i graviditeten
    Varför är fostret mindre värt för att det kom till i en våldtäkt? Om det nu är ett liv så är det ju ett liv oavsett hur det kom till, och för fostret spelar det noll roll av vilken orak det aborteras!

Sexualmoral är vad det är och inget annat.
  • Lady Dahmer
    Ts jag är oxå emot abort!jag ser det som ett liv från befruktningen.jag anser oxå att abortlagen borde ändras riktigt ordentligt.jag ser abort som mord,ett planerat mord på ett ofött barn oavsett i villken vecka det avlivas.jag tycer dock abort är "okej"om barnet är så svårt sjuk/skadat eller har blivit till vid en våldtäckt.men då ska aborten göras tidigt i graviditeten
    varför är det helt plötsligt ok att mörda ett oskyldigt litet barn bara för att mamman blivit våldtagen? Blir barnet plötsligt mindre värd då? Blir det mindre värd om det är sjukt??
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Triskele
     jag tycer dock abort är "okej"om barnet är så svårt sjuk/skadat eller har blivit till vid en våldtäckt.men då ska aborten göras tidigt i graviditeten
    Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till med tanke på hur sent skador upptäcks normalt sett?