• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • JAG är BÄST
    Epeemaster skrev 2010-01-25 10:04:14 följande:
    Mycket åsikter i detta ämne. Intressant att ämnet inte engagerar männen. Jag bryr mig inte eftersom män ändå inte har någon bestämmanderätt i frågan. Åsikter kan vi ju ha ändå... Vi hade varit ihop i många år och hon ville ha barn men det ville inte jag. En dag så fick jag nyheten att hon var gravid!! Lurad!!Där står man med betalningsansvaret och helt utan rättigheter. Inte så konstigt kanske att man inte bryr sig i frågan.Vi tycker nog generellt att detta är en kvinnofråga. Kvinnans kropp får hon bestämma över själv.Personligen  tycker jag att det ska vara fri abort under alla omständigheter. Vid andra aborten ska kvinnan dessutom steriliseras permanent. Hon har då i mitt tycke visat att hon inte vill ha barn och inte är lämplig som förälder.Men som sagt mina åsikter är ju inte detsamma som bestämmanderätt. Tror nog att ni kan tycka det är intressant med en annan vinkel i frågan.
    VA?? tvångsteriliseras efter att en kvinna gjort 2st aborter??
    Mycket har jag läst på FL,,men detta tog fan i mig priset
  • livet leker
    JAG är BÄST skrev 2010-01-25 11:58:39 följande:
    VA?? tvångsteriliseras efter att en kvinna gjort 2st aborter??Mycket har jag läst på FL,,men detta tog fan i mig priset
    Håller med, detta är dårarnas paradis..
  • Maggis

Har vi inte redan en trist historia vad gäller tvångssterilisering? Där fick staten be om ursäkt. Bra idé att återinföra eländet. Not.

//Maggis
  • Epeemaster

Vilket är bäst?

Förbjud aborter och låta alla oönskade barn födas till en värld som inte vill ha dem och som inte bryr sig om dem? Vad blir det av dessa barn?

Tillåt aborter, men sterilisera dem som på detta vis visar att de inte vill ha barn och med största sannolikhet inte blir ansvarstagande föräldrar?

Varför inte sterilisera alla fängelsedömda brottslingar? Där tror jag inte heller på särskilt stora sannolikheter för ansvarstagande föräldrar.

Annars om nu alla ska ha den mänskliga rättigheten att föröka sig okontrollerat, då måste man väl fullt ut acceptera alla de människor som sedan inte vill hålla sig till samhällets normer. Då måste man ju acceptera alla avarter från superfattiga med hög kriminalitet till rika med egna arméer som skyddar deras intressen.

Kontroll eller ingen kontroll?

Det politiskt korrekta verkar vara att säja att alla ska få göra som de vill. Men när det skapar ett samhälle utan harmoni så är det ju för bedrövligt. Då törs ingen ta ansvar för det hela.

• VulgusProfanum
    Epeemaster skrev 2010-01-25 12:54:41 följande:
    Vilket är bäst? Förbjud aborter och låta alla oönskade barn födas till en värld som inte vill ha dem och som inte bryr sig om dem? Vad blir det av dessa barn? Tillåt aborter, men sterilisera dem som på detta vis visar att de inte vill ha barn och med största sannolikhet inte blir ansvarstagande föräldrar? Varför inte sterilisera alla fängelsedömda brottslingar? Där tror jag inte heller på särskilt stora sannolikheter för ansvarstagande föräldrar. Annars om nu alla ska ha den mänskliga rättigheten att föröka sig okontrollerat, då måste man väl fullt ut acceptera alla de människor som sedan inte vill hålla sig till samhällets normer. Då måste man ju acceptera alla avarter från superfattiga med hög kriminalitet till rika med egna arméer som skyddar deras intressen. Kontroll eller ingen kontroll? Det politiskt korrekta verkar vara att säja att alla ska få göra som de vill. Men när det skapar ett samhälle utan harmoni så är det ju för bedrövligt. Då törs ingen ta ansvar för det hela.
    Vad som är bäst?

Låt människor själva styra över den egna reproduktionen. Tillåt legal abort och låt aldrig tvångsteriliseringar bli ett fenomen återigen i vårt samhälle.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Maggis
    Vilket är bäst?Förbjud aborter och låta alla oönskade barn födas till en värld som inte vill ha dem och som inte bryr sig om dem? Vad blir det av dessa barn?Tillåt aborter, men sterilisera dem som på detta vis visar att de inte vill ha barn och med största sannolikhet inte blir ansvarstagande föräldrar?Varför inte sterilisera alla fängelsedömda brottslingar? Där tror jag inte heller på särskilt stora sannolikheter för ansvarstagande föräldrar.Annars om nu alla ska ha den mänskliga rättigheten att föröka sig okontrollerat, då måste man väl fullt ut acceptera alla de människor som sedan inte vill hålla sig till samhällets normer. Då måste man ju acceptera alla avarter från superfattiga med hög kriminalitet till rika med egna arméer som skyddar deras intressen.Kontroll eller ingen kontroll?Det politiskt korrekta verkar vara att säja att alla ska få göra som de vill. Men när det skapar ett samhälle utan harmoni så är det ju för bedrövligt. Då törs ingen ta ansvar för det hela.
    Det bästa är att låta var och en styra över sin egen reproduktion. Det bästa är att ha möjlighet att göra legal abort. Det bästa är att ge sjutton i att tvångssterilisera människor. Hur kan man tycka att man måste ha kontroll över allt?

Jag ser inte heller varför den rådande "modellen" behöver tillåta eller acceptera kriminalitet hos vare sig fattiga eller rika. Hur kom du dit egentligen?

Var ser du det harmoniska i att lagstifta över människors sexualitet? Kvinnors sexualitet? Varför inte låta individen styra den biten själv? Flertalet lyckas alldeles utmärkt med det utan lagtexter.
    //Maggis
  • Epeemaster

Om nu mina meningsmotståndare här anser att alla ska få sköta sig själva i detta exempel, varför gäller inte detta då i alla andra tillämpningar av livet?

Ett av dessa barn som föds växer upp till att bli hatisk mot samhället och väljer att använda våld som lösning på alla sina problem. Då borde det ju vara ok att detta barn får sköta sig självt??

Varför inte låta individerna sköta sig själva? sa Maggis

Ja varför inte. Om man nu anser att det gäller på ett område, varför kan man då inte vara konsekvent och tillämpa detta på alla områden?

Eller blir det bara ett problem när du blir offret?

• VulgusProfanum
    Epeemaster skrev 2010-01-25 13:58:46 följande:
    Om nu mina meningsmotståndare här anser att alla ska få sköta sig själva i detta exempel, varför gäller inte detta då i alla andra tillämpningar av livet? Ett av dessa barn som föds växer upp till att bli hatisk mot samhället och väljer att använda våld som lösning på alla sina problem. Då borde det ju vara ok att detta barn får sköta sig självt?? Varför inte låta individerna sköta sig själva? sa Maggis Ja varför inte. Om man nu anser att det gäller på ett område, varför kan man då inte vara konsekvent och tillämpa detta på alla områden? Eller blir det bara ett problem när du blir offret?
    Om ett någon har våldstendenser och tar ut detta på en annan individ så blir någon annan lidande av detta beteende. Därför har vi också lagar som reglerar att man inte får banka på andra. Så det är ju en viss skillnad mellan ett våldsbrott och t.ex rätten att själv styra/bestämma över den egna reproduktionen.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Maggis
    Epeemaster skrev 2010-01-25 13:58:46 följande:
    Om nu mina meningsmotståndare här anser att alla ska få sköta sig själva i detta exempel, varför gäller inte detta då i alla andra tillämpningar av livet?Ett av dessa barn som föds växer upp till att bli hatisk mot samhället och väljer att använda våld som lösning på alla sina problem. Då borde det ju vara ok att detta barn får sköta sig självt??Varför inte låta individerna sköta sig själva? sa Maggis Ja varför inte. Om man nu anser att det gäller på ett område, varför kan man då inte vara konsekvent och tillämpa detta på alla områden?Eller blir det bara ett problem när du blir offret?
    Jag tycker du visar prov på rigiditet i ditt synsätt här. Det finns områden i livet där staten bör överlåta skötseln åt individen. Sexualiteten är ett sådant område men det förstod du säkert att jag syftade på även om du väljer att dra diskussionen till det extrema på ett obegripligt vis. Att likställa aborträttigheter med kriminalitet säger nog mer om ditt sätt att tänka än antyder att jag tycker individen får sköta sitt i alla lägen. För det varken skrev eller antydde jag att jag anser.

Man kan upplysa, utbilda osv men sedan är det individens känslor, behov och förutsättningar som ska styra. Jag förstår inte hur man kan vilja ha det på annat vis. Vill du har din sexualitet och reproduktion lagstyrd? Varför måste man ens vara konsekvent och tillämpa samma regler för alla företeelser i livet? Gör du det själv?

Jag har varit ett offer när det kommer till abort. Lätt var det inte och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det men jag tycker ändå att de aborträttigheter vi har idag är både bra och nödvändiga. Betydligt bättre än flera av de alternativ som presenterats här i tråden.
    //Maggis
  • Pappa med 3

Jepp... alla som inte följer statens syn på den perfekta människen ska bort.
    Helst ska deras osunda arvsmassa bort så att vi kan få fran den rena felfria människan.

Hmmm.. var har jag hört talas om detta innan ?????

Vilket är bäst?Förbjud aborter och låta alla oönskade barn födas till en värld som inte vill ha dem och som inte bryr sig om dem? Vad blir det av dessa barn?Tillåt aborter, men sterilisera dem som på detta vis visar att de inte vill ha barn och med största sannolikhet inte blir ansvarstagande föräldrar?Varför inte sterilisera alla fängelsedömda brottslingar? Där tror jag inte heller på särskilt stora sannolikheter för ansvarstagande föräldrar.Annars om nu alla ska ha den mänskliga rättigheten att föröka sig okontrollerat, då måste man väl fullt ut acceptera alla de människor som sedan inte vill hålla sig till samhällets normer. Då måste man ju acceptera alla avarter från superfattiga med hög kriminalitet till rika med egna arméer som skyddar deras intressen.Kontroll eller ingen kontroll?Det politiskt korrekta verkar vara att säja att alla ska få göra som de vill. Men när det skapar ett samhälle utan harmoni så är det ju för bedrövligt. Då törs ingen ta ansvar för det hela.