• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • kenthsdotter
    colera skrev 2010-01-22 18:23:54 följande:
    Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet. Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?
    Känner mig riktigt upprörd av vad du skriver och en aning förvirrad. Om jag har förstått dig rätt så är du emot abort oavsett omständigheterna? Du tycker alltså att en kvinna hellre får dö av att hon gjort en illegal abort eller tex. har någon sjukdom som kan leda till döden om hon genomgår en graviditet? En männsika som har familj och vänner som älskar henne och vill ha henne kvar i livet? Om en vännina eller familjemedlem till dig genomgick en abort skulle du alltså hellre se henne dö än att de fostret som ännu inte utvecklats inte har några kännslor inte vet vad som finns utanför livmorden, ska dö?
     Jag hoppas du förstår hur sjukt detta låter?

Efter att ha läst lite av vad folk skriver så har jag förstått att det är många i den här tråden som håller med mr här. Det verkar ju inte riktigt klokt.

Vissa verkar tycka att man ska "köra" med dubbla kondomer plus p-piller. Nu måste man ju se till verkligheten. Man kan faktsikt vara ordentlig med att skydda sig och ändå bli gravid. Kondomen kan spricka, det kan vara produktionsfel på kondomen ( det har jag vart med om, det var ett perfekt litet runt hål i kondomen? knappast mitt fel.) P-piller är aldrig 100% säkra. Och sisst men inte minst, man är inte mer än människa, man kan facktsikt "tabba" sig. Man behöver inte vara en slampa som knullar runt för att man nån gång är oansvarig och struntar i kondomen. Man kan nån gång i stundens hetta även vara oansvarig med sin käresta. Ingen är perfekt, man kan göra misstag.
    Jag tror även att många misstag händer bland tonåringar. Jag tycker inte att det är rätt att en 14 årig flicka och pojke ska behöva bli föräldrar, det kan nog förstöra både deras och barnets liv. Barn ska inte föda barn.
    Jag tycker inte heller att vuxna männsikor som är vuxna nog att inse och ta det stora beslutet och konstaterandet att dom inte är mogna nog att bli föräldrar ska bli föräldrar.
    Jag föreslår att ni går in och läser lite på BRIS om hur svårt barn som kanske just inte var önskade har det.
  • viva la vida
    kenthsdotter skrev 2010-02-01 22:56:43 följande:
    "Vissa verkar tycka att man ska "köra" med dubbla kondomer plus p-piller. Nu måste man ju se till verkligheten. Man kan faktsikt vara ordentlig med att skydda sig och ändå bli gravid. Kondomen kan spricka, det kan vara produktionsfel på kondomen ( det har jag vart med om, det var ett perfekt litet runt hål i kondomen? knappast mitt fel.)"

Du visste om att detta kunde hända, ändå tog du risken.  Risker vi utsätter oss för kan vi inte skylla på någon annan än oss själva.

"En männsika som har familj och vänner som älskar henne och vill ha henne kvar i livet? Om en vännina eller familjemedlem till dig genomgick en abort skulle du alltså hellre se henne dö än att de fostret som ännu inte utvecklats inte har några kännslor inte vet vad som finns utanför livmorden, ska dö?
     Jag hoppas du förstår hur sjukt detta låter?"

Men självklart är ju  dem som står en närmast och dem man känner vill man ju ha kvar om man måste välja dem framför andra som man inte alls känner, vi är funtade på så vis, men det betyder inte att dem man inte känner har ett lägre människovärde för det. Det skulle innebära att mobbade ensamma barn har ett mindre värde som människa, och alla oönskade, eller att de som har många vänner skulle ha ett högre värde.

Vi kan inte och bör inte ha den rätten att bedöma människor efter det, absålut inte inte i sådana sammanhang som handlar om rätt till liv och rätt att respekteras, rätt till vård och överlevnad skall alla ha oavsett individens personens mentala status.
  • kenthsdotter

"Du visste om att detta kunde hända, ändå tog du risken.  Risker vi utsätter oss för kan vi inte skylla på någon annan än oss själva."

Det du menar alltså att man bara ska ha samlag om man är berädd att skaffa barn? Annars fär man hålla sig till petting?

Jag blir så oerhört provocerad av den här tråden och känner facktiskt att detta blir mitt sissta inlägg. Men jag tycker att det är ointligent att ha ett så svart vitt tänkande. Man måste ha ett abstrakt tänkande för att kunna sätta lagar och regler. abstarkt tänkande är att tänka med tex erfarenheter, eller tänka sig in i situationer. Detta är en väldigt svår och jobbig fråga. Men abort har vart olagligt, och av erfarenheter har man kommit fram till att fri abort är bättre. Det verkar ju inte riktigt klokt att gå tillbaka i utveckligen? Vi lever i ett samhälle där den "levande" individen har rätt att bestämma över sitt egna liv. Nu kommer du antagligen tänka att embryot också är ett liv som borde få bestämma över sitt liv. Antar jag? För jag förstår ditt tänk. Men embyot tillhör kvinnan och fram tills en viss vecka (då "fostret" inte kan leva utanför livmodern) tillhör den kvinnan, Dvs kvinnan bestämmer över sitt liv. Punkt slut!

• viva la vida
    kenthsdotter skrev 2010-02-02 23:14:38 följande:
    "Du visste om att detta kunde hända, ändå tog du risken.  Risker vi utsätter oss för kan vi inte skylla på någon annan än oss själva."Det du menar alltså att man bara ska ha samlag om man är berädd att skaffa barn? Annars fär man hålla sig till petting? Jag blir så oerhört provocerad av den här tråden och känner facktiskt att detta blir mitt sissta inlägg. Men jag tycker att det är ointligent att ha ett så svart vitt tänkande. Man måste ha ett abstrakt tänkande för att kunna sätta lagar och regler. abstarkt tänkande är att tänka med tex erfarenheter, eller tänka sig in i situationer. Detta är en väldigt svår och jobbig fråga. Men abort har vart olagligt, och av erfarenheter har man kommit fram till att fri abort är bättre. Det verkar ju inte riktigt klokt att gå tillbaka i utveckligen? Vi lever i ett samhälle där den "levande" individen har rätt att bestämma över sitt egna liv. Nu kommer du antagligen tänka att embryot också är ett liv som borde få bestämma över sitt liv. Antar jag? För jag förstår ditt tänk. Men embyot tillhör kvinnan och fram tills en viss vecka (då "fostret" inte kan leva utanför livmodern) tillhör den kvinnan, Dvs kvinnan bestämmer över sitt liv. Punkt slut!
    Ett ofött barn ska inte behöva betala med sitt liv för att andra inte vill ta ansvar.
    Nej fostret är modern och faderns barn, och de är upphovet till ett nytt liv, att vara någons mor eller far medföljer också ett större ansvar, ett ansvar som åtminstone innebär att de inte dödar sitt barn, barn är inga ägodelar, föräldrar ska skydda sina barn inte döda dem.
  • siamusen
    viva la vida skrev 2010-02-04 14:32:23 följande:
    Ett ofött barn ska inte behöva betala med sitt liv för att andra inte vill ta ansvar.
    Nej,precis. Och det är precis vad som händer om man tvingar folk att behalla fostren mot deras vilja. Barnet far betala priset  för det.

Aborteras det dâremot betalar det inget alls.
  • trollet90

Jag gjorde abort när jag var 16 år! Detta pga att jag blev våldtagen och gravid på kuppen. Tycker du att jag skulle behålla barnet utan lägenhet, jobb eller gymnasieutbildning? Vilken framtid är det för ett barn? Kan tillägga att mina föräldrar hade slängt ut mig om jag blev gravid! Blir så arg på ditt resonemang! 

• Plutteli
    trollet90 skrev 2010-02-04 14:40:15 följande:
    Jag gjorde abort när jag var 16 år! Detta pga att jag blev våldtagen och gravid på kuppen. Tycker du att jag skulle behålla barnet utan lägenhet, jobb eller gymnasieutbildning? Vilken framtid är det för ett barn? Kan tillägga att mina föräldrar hade slängt ut mig om jag blev gravid! Blir så arg på ditt resonemang! 
    Äh, det fattar ju vems om helst att du bara skulle sett till att få tag på ett dagenefter piller och tagit, lite ansvar måste du ju ta själv!

(Obs, ironi!)
  • viva la vida
    siamusen skrev 2010-02-04 14:35:21 följande:
    Nej,precis. Och det är precis vad som händer om man tvingar folk att behalla fostren mot deras vilja. Barnet far betala priset  för det.Aborteras det dâremot betalar det inget alls.
    När man är död har man betalat med sitt liv sin hela framtid, vilket blir konsekvensen vi en abort, fortsätter det ofödda barnet att leva har han inte betalat med sitt liv och ingen kan någonsin veta hur en människas framtid ser ut.

• siamusen
    viva la vida skrev 2010-02-04 19:20:53 följande:
    När man är död har man betalat med sitt liv sin hela framtid, vilket blir konsekvensen vi en abort, fortsätter det ofödda barnet att leva har han inte betalat med sitt liv och ingen kan någonsin veta hur en människas framtid ser ut. 
    Nej, men ett oönskat barn riskerar att betala hela sitt liv.

Ett ofött foster betalar inget alls. Ett ofött foster bryr sig inte om att han aborteras. Alltsa betalar han inget alls.
  • viva la vida
    trollet90 skrev 2010-02-04 14:40:15 följande:
     Är man 16 år har man hela livet på sig för utbildning,
     det är inte ovanligt att studera fast man har barn
    Man får inte kasta ut en 16 åring på gatan, sociala skulle inte lämnat varken dig eller barnet i sticket. 
    Alternativet adoption, foster eller stödfamilj.

Hade själv en väninna som fick barn vid 14, andra barnet vid 16, tredje vid 18, och fjärde 21. Det blev fina trygga och skötsamma ungar
    av dem alla.