• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • VulgusProfanum
    Dorian Ertymexx skrev 2010-01-27 01:40:23 följande:
    Jag vet precis hur de fungerar. De hindrar ett befruktat ägg från att fästa. Vilket är ett slags abort av det befruktade ägget.
    Fast det räknas inte som ett abortpiller i och med att det inte aborterar en graviditet utan förhindrar en ifrån att uppkomma
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • LabLover
    Dorian Ertymexx skrev 2010-01-27 01:40:23 följande:
    Jag vet precis hur de fungerar. De hindrar ett befruktat ägg från att fästa. Vilket är ett slags abort av det befruktade ägget.
    "Kopparspiralens huvudsakliga verkan är att befruktningen förhindras genom att spermierna blir funktionsodugliga."

"Hormonspiralen påverkar livmoderslemhinnan som blir tunn och inaktiv och livmodersekretet som blir segt så att spermierna inte kan tränga igenom det och därmed förhindras befruktning." http://www.rfsu.se/hormonspiral.asp
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LabLover
    Dorian Ertymexx skrev 2010-01-27 01:39:19 följande:
    Eh? Det är väl skit samma om det fästa eller inte, ett befruktat ägg är ett befruktat ägg, sist jag hörde. Och de kallas, sist jag hörde, även för just abortpiller.

"Akut-p-piller förhindrar eller skjuter fram ägglossningen och förhindrar därmed graviditet. Om graviditeten redan inträffat påverkas denna ej av akut-p-pillret." http://www.rfsu.se/akutpreventivmedel.asp

• LabLover
    Vulgus: Håller med. Frågorna ställs...
  • livet leker
    Eh? Det är väl skit samma om det fästa eller inte, ett befruktat ägg är ett befruktat ägg, sist jag hörde. Och de kallas, sist jag hörde, även för just abortpiller.
    Du har förstått fel!!! Alltså är det INTE samma sak som abort! Det är inte ens befruktat, haha var hör du allt ifrån??

Är akut p-piller samma sak som abortpiller?
    Akut p-piller är inte samma sak som abortpiller. Abortpiller används för att avsluta en oönskad graviditet. Akut p-piller tas för att förhindra graviditet och kan inte avbryta en pågående graviditet.

http://www.nycomed.se/se/Menu/Press/Produktinformation/Akut-P-piller.htm
  • VulgusProfanum
    livet leker skrev 2010-01-27 13:01:53 följande:
    Du har förstått fel!!! Alltså är det INTE samma sak som abort! Det är inte ens befruktat, haha var hör du allt ifrån?? Är akut p-piller samma sak som abortpiller? Akut p-piller är inte samma sak som abortpiller. Abortpiller används för att avsluta en oönskad graviditet. Akut p-piller tas för att förhindra graviditet och kan inte avbryta en pågående graviditet. www.nycomed.se/se/Menu/Press/Produktinformati...
    Nej det är inte samma sak som abort men Norlevo kan absolut förhindra att ett redan befruktat ägg fäster och på så sätt förhindra en etablerad graviditet. Däremot så aborterar det inte en redan etablerad graviditet.
  • Jennie med ie
    VulgusProfanum skrev 2010-01-27 13:35:45 följande:
    Nej det är inte samma sak som abort men Norlevo kan absolut förhindra att ett redan befruktat ägg fäster och på så sätt förhindra en etablerad graviditet. Däremot så aborterar det inte en redan etablerad graviditet.
    Bra, då slapp jag. Denna gången
  • VulgusProfanum
    Jennie med ie skrev 2010-01-27 15:50:13 följande:
    Bra, då slapp jag. Denna gången
    Vi får turas om lite
  • kenthsdotter
    Måste bara fråga, pratar ni om Dagenefterpiller? För i så fall är in ute och cyklar. Sådanna piller fungerar ungefär som p-piller. Det förhidrar en ägglossning. alltså om ägget redan hunnit blivit befruktat så fäster ägget i livmoder precis som vanligt. Alltså kan inte dagenefterpiller betraktas som abort. Är ägget befruktat har inte inte pillret någon verkan. Många som inte vet om detta. Kan vara bra att veta tjejer! :) 
  • kenthsdotter
    kenthsdotter skrev 2010-02-01 22:02:26 följande:
    Ursäkta missade att många redan korrigerat detta ;)