• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • viva la vida
    siamusen skrev 2010-02-04 19:26:32 följande:
    Nej, men ett oönskat barn riskerar att betala hela sitt liv.Ett ofött foster betalar inget alls. Ett ofött foster bryr sig inte om att han aborteras. Alltsa betalar han inget alls.
    Ett ofött foster bryr sig inte om att han dödas, nä han kan inte veta eller förstå, men det kan inte ett nyfött barn heller.
  • siamusen
    viva la vida skrev 2010-02-04 19:37:50 följande:
    Ett ofött foster bryr sig inte om att han dödas, nä han kan inte veta eller förstå, men det kan inte ett nyfött barn heller.
    Mjae..ett nyfött barn kânner nog om man dödar det. Fostret gör det inte.

Fostret betalar inte ett dyft om man aborterar det.
  • Plutteli
    viva la vida skrev 2010-02-04 19:33:35 följande:
     Är man 16 år har man hela livet på sig för utbildning,  det är inte ovanligt att studera fast man har barn Man får inte kasta ut en 16 åring på gatan, sociala skulle inte lämnat varken dig eller barnet i sticket.  Alternativet adoption, foster eller stödfamilj. Hade själv en väninna som fick barn vid 14, andra barnet vid 16, tredje vid 18, och fjärde 21. Det blev fina trygga och skötsamma ungar av dem alla.
    Vilken tur för din väninna, men alla har inte den turen, för att inte tala om att alla som enligt dig borde tvingas till att föda sitt barn aldrig någonsin skulle kunna adoptera bort sina barn, det finns helt enkelt inte tillräckligt många som vill ha dem. Och hur många i barn i fosterhem har det ska vi inte tala om, för att inte ens nämna hur många barn i dag som redan behöver foster/stödhem men inte får plats för att det inte finns nog människor som ställer upp.

Min svärmor var 14 när hon fick sitt första barn och 42 när hon fick sitt 6:e och sista (min sambo) och det är också i samhället fungerande individer allihop, men samtdigti har jag sett motsatsen alldeles för nära för att vara dum nog att tro att alla skulle kunna lyckas med att på ett bra sätt uppfostra och ta hand om barn de inte ens vill ha.

Läste föresten en artikel i tidningen för inte så länge sedan om en kvinna som flytt från ett Afrikanskt land, hon hade en liten dotter på 3 månader. Hela hennes liv gick ut på att gå i terapi, ta hand om sitt barn så att barnet skulle överleva samt att gråta. Kort och gott. Barnet kom till via en rå gruppvåldtäkt av soldater, varje gång hon ser sitt barn så tänker hon på den våldtäkten, och hon säger själv att hon inte älskar sitt barn, att hon inte vet om hon någonsin kommer älska sitt barn och att hon gör allt i sin makt bara för att uppbåda kraft för att ta hand om sitt barn TROTS att hon får massvis med stöd för att ta hand om barnet!
    Nu är ju självklart inte alla barn som aborteras resultatet av en våldtäkt, men spelar det nån roll? För fostret som dödas spelar det ju ingen roll om det dör eller lever, och blir det borttaget, ja då spelar ju inte orsaken någon roll. Varför tvinga människor att gå igenom något de inte vill? Någon som kan skada dem för livet både fysiskt och psykiskt? Graviditeter och framförallt förlossningar är ingen riskfri sak, och ALLT som berör ens egen kropp och medför risker skall ENBART göras med ens eget medgivande!! Det är fan en mänsklig rättighet att ingen kan utnyttja ens kropp utan att man tillåter det, inte ens ens ofödda blivande barn!
  • Triskele
     Är man 16 år har man hela livet på sig för utbildning,  det är inte ovanligt att studera fast man har barn Man får inte kasta ut en 16 åring på gatan, sociala skulle inte lämnat varken dig eller barnet i sticket.  Alternativet adoption, foster eller stödfamilj. Hade själv en väninna som fick barn vid 14, andra barnet vid 16, tredje vid 18, och fjärde 21. Det blev fina trygga och skötsamma ungar av dem alla.
    Struntprat, det finns många ungdomar som just blivit utslängda och som inte fått hjälp eller stöd ifrån övriga samhället. Att bli bollade mellan olika instanser och få sina tonår uppätna av myndighetstrassel är tyvärr allt för vanligt bland den gruppen.
    Att få stöd och hjälp hör till undantagen.
    Och att förespråka ett sånt risktagande är oansvarigt. Barn i tonåren behöver lära sig att sätta sig själva först, inte att dom ska offra sig och sin framtid för någon annans skull.
  • trollet90
    Plutteli skrev 2010-02-04 17:06:50 följande:
    Äh, det fattar ju vems om helst att du bara skulle sett till att få tag på ett dagenefter piller och tagit, lite ansvar måste du ju ta själv! (Obs, ironi!)
     Ja det vet man ju nu men som 16 då man knappt vet vad sex är, vet man definitivt inte vad dagenefter-piller är (iaf visste inte jag det). Tog ett bra tag för mig att överhuvud taget att gå till UM för att kolla upp om jag var gravid! 
  • Plutteli
    Triskele skrev 2010-02-04 20:06:34 följande:
    Word.

De hemlösa barnen och ungdomarna i storstäderna är allt annat än en myt, och dom är några tusen. Kanske kan vara en ide att fixa boenden åt dem först innan man skall tvinga fler att föda oönskade barn?
  • Plutteli
    trollet90 skrev 2010-02-04 20:26:08 följande:
     Ja det vet man ju nu men som 16 då man knappt vet vad sex är, vet man definitivt inte vad dagenefter-piller är (iaf visste inte jag det). Tog ett bra tag för mig att överhuvud taget att gå till UM för att kolla upp om jag var gravid! 
    Nåja, i dag iaf vet nog de flesta på 16 hur sex går till osv. Men det är egentligen skit samma, har man blivit våldtagen har man allt annat i huvudet än att se till att ta sig till ett apotek och slänga nån hundring på ett dagenefterpiller.
  • kenthsdotter
     Är man 16 år har man hela livet på sig för utbildning, det är inte ovanligt att studera fast man har barnMan får inte kasta ut en 16 åring på gatan, sociala skulle inte lämnat varken dig eller barnet i sticket. Alternativet adoption, foster eller stödfamilj.Hade själv en väninna som fick barn vid 14, andra barnet vid 16, tredje vid 18, och fjärde 21. Det blev fina trygga och skötsamma ungarav dem alla.
    Du missade att hon hade blivit våldtagen eller?
  • colera
    trollet90 skrev 2010-02-04 14:40:15 följande:
    Jag gjorde abort när jag var 16 år! Detta pga att jag blev våldtagen och gravid på kuppen. Tycker du att jag skulle behålla barnet utan lägenhet, jobb eller gymnasieutbildning? Vilken framtid är det för ett barn? Kan tillägga att mina föräldrar hade slängt ut mig om jag blev gravid! Blir så arg på ditt resonemang!
    Jag hade inte gjort abort i det lägen. Hur blir ditt liv mer värt än barnet i magens?
  • Shadilly
    colera skrev 2010-02-08 17:30:17 följande:
    Får jag fråga om du är vegan?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.