• Hemi21

BF Oktober

Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
    Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)

• Svar på tråden BF Oktober
  • Ella1986
    Familjen Rockström skrev 2010-04-05 12:03:59 följande:
    jag måste fråga er. jag ringde och fick en tid till mitt RUL den 11 maj men sen nu när jag börjar kolla på datum och veckor så ser jag att jag bara kommer vara i v 16+3 är inte det för tidigt för RUL? brukar man inte vara i V 18? 
    Jag tror att man kan göra RUL mellan vecka 16 och 20. Då är alla foster nästan precis lika stora. Jag fick tid för RUL i vecka 20+0, men ändrade till 18+0 eftersom jag kände att det skulle vara olidligt att vänta så länge. Du kan säkert senarelägga ditt ultraljud om du vill, men jag tror att vecka 17 (16+3) är helt normalt.
  • Meddelande borttaget
  • Mino

Ella:
    Kul med en till i Sumpan. Går du på MVC här eller någon annanstans? Jag går här. Har fortfarande inte träffat min BM eftersom det var en student/praktikant som hade hand om min inskrivning.

Väntar också första barnet. När är du beräknad? Jag ska ha i början av oktober. Fick 5/10 när jag gjorde VUL i Indien men efter ett UL här hemma förra veckan justerades det till 2/10.

• 2små2stora

Hej får jag vara med här

Väntar mitt 4:e barn i oktober 10 oktober är BF.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ella1986
    Mino skrev 2010-04-05 21:53:42 följande:
    Ella: Kul med en till i Sumpan. Går du på MVC här eller någon annanstans? Jag går här. Har fortfarande inte träffat min BM eftersom det var en student/praktikant som hade hand om min inskrivning. Väntar också första barnet. När är du beräknad? Jag ska ha i början av oktober. Fick 5/10 när jag gjorde VUL i Indien men efter ett UL här hemma förra veckan justerades det till 2/10.
    Jag går också på MVC Sundbyberg och tycker att det känns bra än så länge (har varit där två gånger nu). Båda gångerna fick jag träffa en barnmorska och en praktikant. Tyckte att det kändes bra att båda var med. 
    Jag är beräknad den 3 oktober - nästan samtidigt som du! Kul! 
    Hur kommer det sig att du gjorde VUL i Indien? Har du kopplingar dit? Berätta gärna mer om dig själv - det vore kul att följas åt!
  • Mino

Ella:

Skönt att höra att du gillar MVC i Sundbyberg, jag har faktiskt bara hört gott om dem. Jag blev väl lite besviken att , vid första besöket, inte fick träffa den BM jag ska ha resten av tiden. Ingenting emot praktikanter utan mer att jag gärna hade velat ha kontinutet. Någon som följer en hela graviditeten.

Min pojkvän och barnets far är från Indien. Jag var där då jag upptäckte att jag var gravid, därav VUL i Indien. Spännande och faktiskt inte så olikt här hemma. Eller jo, på många sätt var det annorlunda men mkt var också likt. De verkar ha andra rutiner för UL där. Hann göra 2 st VUL under den tiden jag var där. Läkaren ville absolut göra ett tidigt, v 7, för att veta att allt såg bra ut, att hjärtat slog och så. Det är jag glad för. Kändes bra och tryggt att få se.

Jag ska tillbaka till MVC nästa vecka och lyssna på hjärtljuden. Ska bli jättekul. Efter UL förra veckan då jag fick bekräftat att allt såg bra ut så långt har jag kunnat slappna av på ett helt annat sätt. Innan var jag väldigt orolig att något skulle gå fel. Jag nästan förväntade mig det. Nu är det annorlunda. Fattar ju självklart att det inte finns några garantier men nu kan jag glädjas åt graviditeten på ett annat sätt.

Förresten, vad heter din BM. Min heter Eva men jag har som sagt inte träffat henne ännu.

Riktigt coolt att vi är beräknade med bara en dags mellanrum. Kanske sammastrålar på BB.

• Ella1986
    Mino skrev 2010-04-06 21:53:53 följande:
    Ella: Skönt att höra att du gillar MVC i Sundbyberg, jag har faktiskt bara hört gott om dem. Jag blev väl lite besviken att , vid första besöket, inte fick träffa den BM jag ska ha resten av tiden. Ingenting emot praktikanter utan mer att jag gärna hade velat ha kontinutet. Någon som följer en hela graviditeten. Min pojkvän och barnets far är från Indien. Jag var där då jag upptäckte att jag var gravid, därav VUL i Indien. Spännande och faktiskt inte så olikt här hemma. Eller jo, på många sätt var det annorlunda men mkt var också likt. De verkar ha andra rutiner för UL där. Hann göra 2 st VUL under den tiden jag var där. Läkaren ville absolut göra ett tidigt, v 7, för att veta att allt såg bra ut, att hjärtat slog och så. Det är jag glad för. Kändes bra och tryggt att få se. Jag ska tillbaka till MVC nästa vecka och lyssna på hjärtljuden. Ska bli jättekul. Efter UL förra veckan då jag fick bekräftat att allt såg bra ut så långt har jag kunnat slappna av på ett helt annat sätt. Innan var jag väldigt orolig att något skulle gå fel. Jag nästan förväntade mig det. Nu är det annorlunda. Fattar ju självklart att det inte finns några garantier men nu kan jag glädjas åt graviditeten på ett annat sätt. Förresten, vad heter din BM. Min heter Eva men jag har som sagt inte träffat henne ännu. Riktigt coolt att vi är beräknade med bara en dags mellanrum. Kanske sammastrålar på BB.
    Ja, det kanske är ett bra MVC. Man har ju inte så mycket att jämföra med, men jag vet att jag tyckte att det var positivt att jag kunde få tid för inskrivning så snabbt. Är dock lite besviken över att de inte har någon ultraljudsutrustning. Jag hade gärna velat se det lilla pyret (har fortfarande inte gjort det). Vi ska också lyssna på hjärtljudet nästa vecka - på måndag närmare bestämt.
    Häftigt att din pojkvän är från Indien (nu blir man ju nyfiken)! Hur kommer det att bli framöver för er då? Planerar ni att flytta ihop i ett land eller ska ni bo på varsitt håll? Jag hade verkligen uppskattat ett lite mer Indien-likt system med ett tidigt vaginalt ulraljud, men sjukvården i Sverige verkar vara väldigt restriktiv med sånt. Känns ibland olidligt att behöva vänta till RUL i vecka 18!
    Min BM heter Åsa. Hon har kort, brun page och är i 35-årsåldern ungefär.
    Hur gammal är du, och vad sysslar du med om dagarna?
  • Hemi21

Var och beställde vagn idag, tur det sååå lång leverans tid. Tur att vi gjorde det nu.
    Så mycket att välja på men 40 min senare var vi klara, blev en emmaljunga city cross med sitt och liggdel :)

• 2små2stora
    Hemi21 skrev 2010-04-07 14:39:25 följande:
    Var och beställde vagn idag, tur det sååå lång leverans tid. Tur att vi gjorde det nu. Så mycket att välja på men 40 min senare var vi klara, blev en emmaljunga city cross med sitt och liggdel :)
    En citycross ska vi också ha fast med hårdlift.

Är det ngn mer som har problem med foglossning? Min en höft håller på att ta död på mig efter ett nattpass och nu har jag ytterligare ett framför mig.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ella1986
    Hemi21 skrev 2010-04-07 14:39:25 följande:
    Var och beställde vagn idag, tur det sååå lång leverans tid. Tur att vi gjorde det nu. Så mycket att välja på men 40 min senare var vi klara, blev en emmaljunga city cross med sitt och liggdel :)
    Oj, hur lång leveranstid var det? Vi ska ha en Kronan Duovagn, men jag tror inte att det var längre leveranstid på den än en vecka. 
Svar på tråden BF Oktober