• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara

Bra tips alla, ska genast göra det ni skrev. Gahh så mycke o tänka på.......

• anna klara
    Joppis skrev 2010-02-15 13:28:05 följande:
    Har nån tagit ett lån på 205.000kr har man oxå skrivit under ett låneavtal. Alltså ett solklart bevis för urkundsförfalskning. Bara att begära en kopia på avtalet från banken och överlämna till polisen.
    Sambon ringer banken nu som gladeligen gett en bedrägare pengar. Ska be o få avtalet hemskickat.
  • anna klara
    jassikan skrev 2010-02-15 13:43:39 följande:
    anna klara>Bra att ni polisanmäler, för det ska ni göra. Och ni borde kanske även skicka en kopia på polisanmälan till berörda företag, om polisen inte gör det.Se till att skaffa en brevlåda med lås så är det åtminstone svårare att vitja brevlådan.Men ett lån på dryga 200 000:- betalar de inte ut hur som helst. Då måste det ju finnas ett bankkonto angivet, som pengarna ska utbetalas till.Och så är det väl även när det handlar om sms-lån (har aldrig kollat vad som gäller för sådana).Frågan är ju vem som jävlas med honom.
    Ja bra ide att skicka polisanmälan till berörda företag. Brevlåda med lås ska vi ut o köpa idag. Bankkonto finns, det stod på pappret vi fick hem. och det är inte min sambos kontonr....

Hon som svarade sa att det är sekretess o kunde inte säga nåt....
  • anna klara
    frökenelisabeth skrev 2010-02-15 13:50:30 följande:
    Detta måste väl gå att registrera hos kreditupplysningsföretagen (t ex UC eller Dun & bradstreet) om stulen identitet. Då görs det extra noga kontroller innan krediter ges som lån eller abonnemang. Jag fick mitt körkort stulet för ett par år sen, det dyker fortfarande upp noteringar om det när jag t ex ska teckna teleabonnemang eller ta lån. Sjukt jobbigt för er i alla fall!Ps: kolla så att folkbokföringen fortfarande stämmer, har någon snott er post kan de ju i teorin också ha gjort en adressändring
    Har ringt folkbokföringen och det stämmer, vi bor här.....o ingen annan, än så länge...
  • Impega
    anna klara skrev 2010-02-15 14:38:13 följande:
    Ja bra ide att skicka polisanmälan till berörda företag. Brevlåda med lås ska vi ut o köpa idag. Bankkonto finns, det stod på pappret vi fick hem. och det är inte min sambos kontonr.... Hon som svarade sa att det är sekretess o kunde inte säga nåt....
    Fast det kan väl inte vara sekretess om allt står i din sambos namn?? Då är ju lixom han kunden.
  • anna klara

Men heeej, nu ringde han banken som lånet är taget på , och där var ytterligare en kredit på 50 000 master card på onoff.....

Ska man skratta eller gråta?????????

• hysteria
    anna klara skrev 2010-02-15 14:47:36 följande:
    Men heeej, nu ringde han banken som lånet är taget på , och där var ytterligare en kredit på 50 000 master card på onoff..... Ska man skratta eller gråta?????????    
    Oj, Men måste man inte legitimera sig om man ska handla på kredit? Det låter väldigt konstigt att ta ett lån på över 200 000 kr utan att banken kollar upp personen. Hoppas verkligen detta löser sig.
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • midjarie

ö... börjar kännas som ett hoax.

Gå till banken pronto med anmälan.

• CuteElliz
    Herr Hagelin skrev 2010-02-09 16:43:22 följande:
    man kan inte det raka bevis heller. nån snodde grabbens identitet o sålde datorer på blocket. (datorer som inte fanns) så folk satte in pengar på deras konto men  det kom ju ingen dator såklart. så börja det ringa hoss oss folk undra var deras dator va.. osv osv det va fan inte kul. men vi tog så mycke fakta vi kunde av dom som ringde o självklart anmälde till polisen. så vi hade namn, telefon nummer (går ju att ha kontantkort som inte går att spåra) me vi hade även 2 kontonummer. o så vitt jag vet så får du inte öppna konto utan att legitimera dig i sverige,  det va en kille o tjej som låg bakom detta.  men polisen la ner förundersökningen i brist på bevis. istället för o kolla vem som står på kontot... skadat
    problemet är att om ngn är tillräckligt skicklig på att manipulera så kan den människan få igenom det ändå... det handlar om att verka trovärdig nog för att de ska känna att de kan lita på dig...

en kompis till mej o sambon har en tjej vars ex lyckades få ut telefoner o annat i en annan killes namn... o behövde aldrig visa legitimation... han var så pass skicklig på att manipulera o verka trovärdig så dom trodde på honom om han t ex sa att han glömt legitimationen hemma... tyvärr...

det har också lett till att den killen har en jäkla massa skulder hos kronofogden... killen vars namn den andra tog ut allting i alltså...

plus att den killen var "schysst" o ställde sig på ett företag som den andra killen tänkte starta... då han får ersättning från staten får han inte jobba... dock sket ju den killen i att betala ngt så det är en av anledningarna till att den "schyssta" killen har stora skulder... han kunde dock bevisa att han inte skrivit på en del av de grejer som hämtats ut... så han slapp ju skulderna för de grejerna åtminstone... men iaf...
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(