• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 17:38:29 följande:
    Ja så är det ant, bedr har öppnat ett konto på skandia banken, som bara ligger i stockholm o vi bor långt därifrån..., öppnat ett konto som pengarna ska sättas in på, så visst det verkar ju enkelt. Jag trodde att man bara hade EN e-leg, men man kan ju öppna i vilken bank som helst, man tycker ju att en e-leg ska vara ruskigt personlig, och att man bara ska ha EN. Men så personlig är det uppenbarligen inte eftersom en annan har öppnat i sambons namn....
    som sagt... en e-legitimation kopplas till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto (eller en kontoinnehavare)... så skulle jag öppna ett konto på en annan bank så skulle jag kunna skaffa en e-leg där också...
  • bakeacake
    anna klara skrev 2010-02-19 17:38:29 följande:
    Ja så är det ant, bedr har öppnat ett konto på skandia banken, som bara ligger i stockholm o vi bor långt därifrån...,öppnat ett konto som pengarna ska sättas in på, så visst det verkar ju enkelt.Jag trodde att man bara hade EN e-leg, men man kan ju öppna i vilken bank som helst, man tycker ju att en e-leg ska vara ruskigt personlig,och att man bara ska ha EN. Men så personlig är det uppenbarligen inte eftersom en annan har öppnat i sambons namn....
    Skandiabanken är som t ex länsförsäkringarbank en bank som inte har några fysiska kontor, så bedragaren kan lika gärna vara eran granne som är bedragaren..

Har själv varit med om det här och sitter idag med skulder hos kronokalle på ca 30.000...
  • anna klara
    bakeacake skrev 2010-02-19 17:46:46 följande:
    Skandiabanken är som t ex länsförsäkringarbank en bank som inte har några fysiska kontor, så bedragaren kan lika gärna vara eran granne som är bedragaren.. Har själv varit med om det här och sitter idag med skulder hos kronokalle på ca 30.000...
    Japp man kan ta lån online... skit bra o slippa visa upp sig fysiskt. Vill du skriva lite mer, hur började det för dej?

Du får gärna inboxa om du vill, jag är lite nyfiken.....
  • bakeacake

Det började med att jag stack utomlands för att jobba en sommar.. Jag skrev mig hos min mamma för att jag inte skulle vara borta så länge så att jag kunde skriva mig i utlandet.

Eftersom jag inte hade några utgifter (inga abonnemang eller såna saker) så reagerade ingen när det slutade komma post hem till min mamma, någon hade helt enkelt folkbokfört mig på en annan adress. Tagit massa lån, köpt saker på kredit tecknat abonnemang osv.

Killen som gjorde detta hävdade dock att vi var tillsammans och att det var jag som gjort allt detta i tingsrätten,  Jag bestred alla betalningsförelägganden och det gick till tingsrätt där dem dömde till förmån för företagen... så här sitter jag idag och betalar och betalar och inser att denne idioten förstört mitt liv..

• bakeacake

Sommaren vart sen till höst, vinter, vår.. jag var borta i ca 11 månader.. och på den tiden hade allt gått till kronokalle, dock fick dom ju inte tag i mig för delgivning så när jag sen kom hem och skulle flytta tillbaka till min lägenhet och skulle adressändra så insåg jag ju vad som hänt. när min adressändring sen gick igenom märkte kronokalle och alla inkassobolag det och det började dimpa ner brev på brev och delgivningsmän knackade på min dörr..

Jag vart så deprimerad att jag höll på att ta livet av mig...

• t0va

Japp det är skitlätt att skaffa e-leg i någon annans namn om man bara har en vanlig legitimation. Inga problem alls. Hoppas det löser sig för er tillslut.

• ModestyB

Fy tusan, jag får seriöst magknip av att läsa om allt detta elände=(

Hoppas innerligt att det löser sig för er!!

• anna klara
    bakeacake skrev 2010-02-19 18:07:26 följande:
    Sommaren vart sen till höst, vinter, vår.. jag var borta i ca 11 månader.. och på den tiden hade allt gått till kronokalle, dock fick dom ju inte tag i mig för delgivning så när jag sen kom hem och skulle flytta tillbaka till min lägenhet och skulle adressändra så insåg jag ju vad som hänt. när min adressändring sen gick igenom märkte kronokalle och alla inkassobolag det och det började dimpa ner brev på brev och delgivningsmän knackade på min dörr.. Jag vart så deprimerad att jag höll på att ta livet av mig...
    Åh fy faaan, fanns ingenting att göra...... jävla skit samhälle:(
    A där vill man ju inte hamna, vilken mardröm.....
    Lider med

Att det bara få gå så långt som det gått för dej, man tror ju inte det är sant...
  • anna klara
    t0va skrev 2010-02-19 18:08:28 följande:
    Japp det är skitlätt att skaffa e-leg i någon annans namn om man bara har en vanlig legitimation. Inga problem alls. Hoppas det löser sig för er tillslut.
    Ja verkar så, men polisen tror inte att det är så lätt att skaffa, MEN DET GÅR JU!!!!
    När ska samhället och polisen fatta detta och göra nåt åt det???

Polisen, telia, och easycredit tror ju att det är min sambo som skaffat alla dessa sakerna....
  • LisaLo

Fy faan vad rädd man blir när man läser detta....

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(