• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-19 12:52:01 följande:
    ni får hoppas att det hjälper...
    Ja han fick... MEEEEEN nyss kom det med posten från det jävla "easycredit" som bed tog ett sms lån på. så här stod det:

"Vi har fått in en polisanmälan där det framgår att du blivit utsatt för bedrägeri. Eftersom vi inte kunnat nå dej ( tror fan det när TELEFON NR som DOM har går till bedragaren!!!! GAHHHH!!!!  )

på telefon, vill vi gärna komma i kontakt med dej för en redogörelse från din sida. Lånet som tagits i ditt namn är verifierat med e-legetimation och det är näst intill omöjligt att bli utsatt för bedrägeri med e-legetimation.

Vi överväger nu att lämna in en stämnings ansökan mot dej men vill först o främst tala med dejoch undersöka ärendet närmre innan vi tar beslut."

Fattar nu, min sambo ska ev stämmas!!!!!

Näst intill omöjligt, ja men inte omöjligt att sno nåns e-legetimation...

Har vart hos polisen dag igen....
  • anna klara
    MatsAtari skrev 2010-02-19 13:48:30 följande:
    Lär ju dock bli svårt för Ica-banken att i en ev domstol hävda att ni har ett giltigt avtal ifall det inte varit du som tagit lånet utan en bedragare.
    Asså denna snubben på easycredit tror inte på min sambo när min sambo säger att han inte tagit lån där, iom att det har verifierat med sambons e-leg.

Jävla skitsverige med deras säkerhet.
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 13:58:07 följande:
    Ja han fick... MEEEEEN nyss kom det med posten från det jävla "easycredit" som bed tog ett sms lån på. så här stod det: "Vi har fått in en polisanmälan där det framgår att du blivit utsatt för bedrägeri. Eftersom vi inte kunnat nå dej ( tror fan det när TELEFON NR som DOM har går till bedragaren!!!! GAHHHH!!!!  ) på telefon, vill vi gärna komma i kontakt med dej för en redogörelse från din sida. Lånet som tagits i ditt namn är verifierat med e-legetimation och det är näst intill omöjligt att bli utsatt för bedrägeri med e-legetimation. Vi överväger nu att lämna in en stämnings ansökan mot dej men vill först o främst tala med dejoch undersöka ärendet närmre innan vi tar beslut." Fattar nu, min sambo ska ev stämmas!!!!! Näst intill omöjligt, ja men inte omöjligt att sno nåns e-legetimation... Har vart hos polisen dag igen....
    då ber du din sambo att ringa till dem på det telefonnr som finns o prata med dem... försök att stämma träff med dem personligen så kanske det kan gå att reda ut...

en tanke jag har är att e-legitimation inte är megasvårt att skaffa sig... eftersom ni vet att bedragaren har ett ID-kort med din sambos namn o personnr men med ett annat foto så slår tanken mej att bedragaren kan ha använt det för att skaffa ett bankkonto i det namnet (din sambos namn alltså)... då e-legitimationen är kopplad till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto eller en kontoinnehavare så framstår det som att det är din sambo som verifierat sig med en e-legitimation när det i själva verket är bedragaren... förstår du hur jag menar...??

så skulle jag vara din sambo så skulle jag ta kontakt med det företaget och stämma träff med dem personligen och då ha med alla papper ni har fått ihop och all annan fakta ni fått fram för att kunna bevisa er sak...

funkar det fortfarande inte, så ta kontakt med ert försäkringsbolag och se vad som gäller med juridisk hjälp... eller kontakta polisen för att fråga om hur det fungerar med rättshjälp... den hjälpen borde ni ju kunna få trots att det inte handlar om någon rättegång, utan att ni bara vill ha juridisk hjälp i den här härvan...
  • anna klara

Nyss fick vi veta att det är beställt mobiler och datorer oxå...På ett telia nr som skulle vara spärrat....

• CarlHerman
    anna klara skrev 2010-02-19 16:24:05 följande:
    Nyss fick vi veta att det är beställt mobiler och datorer oxå...På ett telia nr som skulle vara spärrat....
    Usch tar det aldrig slut för er... Vet ni något mer om personen på arbetsplatsen som ev. var inblandad eller det kanske du inte vill säga nåt om här förresten...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 16:24:05 följande:
    men om det skulle vara spärrat så har ju telia gjort fel...!!!!!
  • anna klara
    CarlHerman skrev 2010-02-19 16:26:59 följande:
    Usch tar det aldrig slut för er... Vet ni något mer om personen på arbetsplatsen som ev. var inblandad eller det kanske du inte vill säga nåt om här förresten...
    Vet inget än, nån slö polis sa till min sambo att på måndag ska dom prata dom prata med henne....
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-19 16:48:23 följande:
    men om det skulle vara spärrat så har ju telia gjort fel...!!!!!
    Jaaa, teliagubben som va i butiken när vi gick dit, sa att han skulle spärra det , men inte när.................................................

Det skulle ant gå till nån säkerhets avd först, SEEEN spärrade dom det.

Detta med mobiler och datorer fick min sambo veta idag, just som man trodde att det lugnat sig =(

Men men det kommer mera, mera jävla räkningar som man ska bestrida, o tar tid, nu börjar ju jag jobba nästa vecka oxå....

T o m damen på skatteverket sa att detta är mycke jobbigt och VI kommer att få jobba mycke själva på det, jo tack, vi är riktiga Kling o Klang......

Ingen tror på min sambo för det mesta är gjort med en e- legetimation, och det är ju omöjligt att göra...

man blir ju galen. Min sambo har gratis mobil från jobbet, har pengar på banken, vi köper inget på avbetalning...... Vi behöver inte detta...

Kärringen på telia sa att alla dessa saker som är beställda, är utskickade, hämtade och på skrivna.  Okej men inte av min sambo!!!!

Hur faaan kan nån göra en e-leg på min sambo??? Att det bara gååår??????

Måste va nåt samarbete mellan sambons jobb, posten och bedragaren... Jävligt invecklat alltså...  Kanske är föörmycke för den sv polisen....
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-19 14:22:19 följande:
    en tanke jag har är att e-legitimation inte är megasvårt att skaffa sig... eftersom ni vet att bedragaren har ett ID-kort med din sambos namn o personnr men med ett annat foto så slår tanken mej att bedragaren kan ha använt det för att skaffa ett bankkonto i det namnet (din sambos namn alltså)... då e-legitimationen är kopplad till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto eller en kontoinnehavare så framstår det som att det är din sambo som verifierat sig med en e-legitimation när det i själva verket är bedragaren... förstår du hur jag menar...??
    Ja så är det ant, bedr har öppnat ett konto på skandia banken, som bara ligger i stockholm o vi bor långt därifrån...,

öppnat ett konto som pengarna ska sättas in på, så visst det verkar ju enkelt.

Jag trodde att man bara hade EN e-leg, men man kan ju öppna i vilken bank som helst, man tycker ju att en e-leg ska vara ruskigt personlig,

och att man bara ska ha EN. Men så personlig är det uppenbarligen inte eftersom en annan har öppnat i sambons namn....
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(