• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • anna klara
    lillasmilla skrev 2010-02-16 18:16:13 följande:
    Ush, obehagligt!!! Hoppas det löser sig!! Vad säger polisen om saken?? Går det inte att spärra identiteten??
    Verkar hopplöst svårt att spärra sin identitet, men man får ju gå den vägen ant endå...
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-16 18:28:17 följande:
    jag tänkte på det där med lönespecen...kan ni få den mailad till din sambo istället för via vanlig "snigelpost"?eller kanske han kan be om att få den på jobbet istället för hemskickad?men konstigt att ngn lyckats få en legitimation med din sambos uppgifter men med ett annat kort...!!!!
    Det ID kortet som vi fick mailat till oss, där står det att det är från posten-O

Min sambo ringde posten och dom sa att man slutade göra ID kort på posten för 2 år sen!!!!!!! -O

Fattar ingenting alltså.....
  • norgesessan

Ja, det är sant...Jag var en av dom sista som fick postens, och det var 2007 har jag för mig. Eller 2008.
    Är nog en 100% förfalskning. (Utan hjälp från myndigheter).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • anna klara
    CuteElliz skrev 2010-02-16 18:32:02 följande:
    jo, visst... men det kan bli svårare att fixa nya grejer i din sambos namn...får hoppas på att det funkar...har ni gått till banken med en kopia på er polisanmälan o visat upp...??
    Nje det är ju hur lätt som helst för bedragaren att fixa exakt vad han vill, han har ju redan ID kortet med hans ansikte och min sambos person nummer, det räcker..

Men visst, det blir ju svårare att skicka saker till våran adress o sen plocka det ur brevlådan.  OM det nu är den vägen han gått...

Japp, vi har varit hos polisen flera gånger ang detta, vi var där nyss med bilden vi fått, men det va stängt.

Får åka dit imon. Undra när min sambo ska hinna jobba.... Detta är verkligen ett heltidsjobb
  • anna klara
    norgesessan skrev 2010-02-16 18:41:09 följande:
    Ja, det är sant...Jag var en av dom sista som fick postens, och det var 2007 har jag för mig. Eller 2008.Är nog en 100% förfalskning. (Utan hjälp från myndigheter).
    Ja han har alltså fixat ett ID kort med sambons namn och en lönespec (som då var ändrad) från hans jobb.

Min sambo har ju fått hem sina lönespecar i brevlådan,och bedragaren kan inte ha tagit det från brevlådan, för min sambo saknar ingen lönespec.....

Hur fan har detta lyckats gå igenom egentligen.......
  • anna klara

Såna problem har dom med sms lån!!!!!!!!
    Inte att folk tar smslån i andras namn, utan att avgiften är för hög, herregud alltså...

Nu igår fick min sambo hem en räkning att han ska betala 3500 kr för ett smslån på 3000, som han inte tagit((((((

http://www.metro.se/se/article/tt/2010/02/16/smslan/

• Eliza

Jag har råkat ut för en liknande grej som ni har. Men här var kreditföretaget vakna och ringde och kollade med mig först....Det var min räddning...Även jag finns i Göteborg så de är i full gång här verkar det som.

• anna klara
    Eliza skrev 2010-02-16 21:09:09 följande:
    Jag har råkat ut för en liknande grej som ni har. Men här var kreditföretaget vakna och ringde och kollade med mig först....Det var min räddning...Även jag finns i Göteborg så de är i full gång här verkar det som.
    Ah okej. Dom , eller vem det nu va som ringde o frågade om det första som kom , ett smslån, om det var min sambo som hade tagit ett sms lån, men det va det ju inte...

Han (bedragaren) ville att min sambo skulle maila sitt körkort som bevis att det INTE va han som tagit lånet... men nej det gjorde ju inte min sambo..

men det sket ju sig endå...

Du har inte haft några problen nu såhär i efterhand då??
  • norgesessan

Anna klara, är det ett helt nytt posten idkort? (går det ut 2015?)
    Det med id kortet blev kanske gjort redan för två år sen, för att användas nu? (i en härva).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(