• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • Chockocola

Jaha ja, här var n till stackare som var drabbad. Och Skandiabanken igen. Ganska likt tillvägagångs sätt som min sambos. Jag undrar jag när det ska bli svårt att genomföra detta. Eftersom det står att det inte är något brott att ta någon annans identitet, bara att använda den sen,

så funderar jag på att ta någons. Någon riktig viktig persons, bara för att kolla hur snabbt det går för polisen att reda ut.. Suck pust och stön

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article16295091.ab

• Mina3älsklingar
    Chockocola skrev 2013-02-23 11:59:43 följande:
    Jaha ja, här var n till stackare som var drabbad. Och Skandiabanken igen. Ganska likt tillvägagångs sätt som min sambos. Jag undrar jag när det ska bli svårt att genomföra detta. Eftersom det står att det inte är något brott att ta någon annans identitet, bara att använda den sen,

så funderar jag på att ta någons. Någon riktig viktig persons, bara för att kolla hur snabbt det går för polisen att reda ut.. Suck pust och stön

www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article1...
    tänkte faktiskt på er när ja läste detta på aftonbladet=(sorgligt!! men om ja inte minns fel så stod de att de kasnke skulle slippa betala då hela deras BOSTADSOMRÅDE hsr drabbats!!!!!! så de har ju "säkrare" bevis på att de verkligen är bedräderi!! stackars alla som blir drabbade!
  • Chockocola
    Mina3älsklingar skrev 2013-02-24 01:19:03 följande:
    tänkte faktiskt på er när ja läste detta på aftonbladet=(sorgligt!! men om ja inte minns fel så stod de att de kasnke skulle slippa betala då hela deras BOSTADSOMRÅDE hsr drabbats!!!!!! så de har ju "säkrare" bevis på att de verkligen är bedräderi!! stackars alla som blir drabbade!

Okej:)) Ja visst är det sorgligt. Jo Skandia banken (samma bank som min sambo fick ett konto på..) som även användes denna gång skulle väl reda upp det.

Men man tycker att denna bank borde se över sina rutiner, det är ju inte första gången dom blir utnyttjade för bedrägerier.  
  • Chockocola

Jaha nu kom det ett tjockt brev från Konsumentkredit på posten. Undrar vad det står..Får vänta tills sambon kommer hem, så han får öppna. Usch

• samedase

Har läst igenom hela tråden nu och kan inte förstå hur något sånt här kan hända! :S
    Usch!
    Hur går det för er, och vad stod i brevet från Konsumentkredit? 

-
  • Chockocola
    samedase skrev 2013-04-23 20:22:21 följande:
    Har läst igenom hela tråden nu och kan inte förstå hur något sånt här kan hända! :S
    Usch!
    Hur går det för er, och vad stod i brevet från Konsumentkredit? 

Ja det är frukansvärt, och det blir bara värre:( Och det finns inte mycket man kan göra åt det heller. Det som började med ett smslån, blev hur stort som helst, med 11 stackare inblandade och med 2,7 miljoner i vinst för bedragarna.

Jo i brevet från konsumentkredit, så undrade dom om min sambo vill ta ett lån hos dom!?!?!?!!!!!
    Dom har alltså ingen koll... Visst jag förstår att det går ut automatiskt sådana brev, men det är bra "lustigt" att dom skickar till just min sambo.

Dom har ju själva skickat just detta ärende med min sambo som "låntagare" till inkasso, och hoppas få pengar från fjanten som tog lånet.

Jag tänker inte på det lika mycket nu längre, men det dyker upp då och då. Han som åkte in ska väl komma ut nu till sommaren tror jag...Usch o blä :(( Tror jag ska ringa journalisten på GP och höra med honom om han fått reda på något nytt, bara av ren nyfikenhet...

• samedase
    Chockocola skrev 2013-04-24 01:08:19 följande:

Ja det är frukansvärt, och det blir bara värre:( Och det finns inte mycket man kan göra åt det heller. Det som började med ett smslån, blev hur stort som helst, med 11 stackare inblandade och med 2,7 miljoner i vinst för bedragarna.

Jo i brevet från konsumentkredit, så undrade dom om min sambo vill ta ett lån hos dom!?!?!?!!!!!
    Dom har alltså ingen koll... Visst jag förstår att det går ut automatiskt sådana brev, men det är bra "lustigt" att dom skickar till just min sambo.

Dom har ju själva skickat just detta ärende med min sambo som "låntagare" till inkasso, och hoppas få pengar från fjanten som tog lånet.

Jag tänker inte på det lika mycket nu längre, men det dyker upp då och då. Han som åkte in ska väl komma ut nu till sommaren tror jag...Usch o blä :(( Tror jag ska ringa journalisten på GP och höra med honom om han fått reda på något nytt, bara av ren nyfikenhet...

Med en sådan vinst är det nog värt för dem att sitta inne några månader, med tanke på vad som väntar när de blir släppta igen... för de där pengarna lär väl inte återfinnas.. :/

Men herregud :/ Är ju nästan skrattretande hur dom kan hålla på..

• Chockocola
    samedase skrev 2013-04-28 11:27:01 följande:
    Med en sådan vinst är det nog värt för dem att sitta inne några månader, med tanke på vad som väntar när de blir släppta igen... för de där pengarna lär väl inte återfinnas.. :/

Men herregud :/ Är ju nästan skrattretande hur dom kan hålla på..

Ja 2 år och 4 mån fick han.... Tror ifs inte att han ensam har pengarna, dom har nog gått till andra banditer. Ja hur länge kan man hålla på?? Hade polisen läst alla bevis vi hade så hade det inte behövt gå så här långt. och som jag skrivit innan, så kommer det bara fortsätta och fortsätta.
    Läste idag att en tjej fick sitt kort skimmat på en obemannad bensinstation. Står inte om det var ett bensinkort eller Visakort, men endå:((
  • Chockocola

Inte förvånad alls! Mer o mer identitetskapningar blir det. Snart är var och varannan drabbad. Men det visste man ju redan för 4 år sen. Hur ska det sluta??

• Chockocola

Plus på tv nu. Va sa dom, 65000 förra året, stadigt ökande 😵 Finns inte så många sett att skydda sig på. När ska banker sluta tycka att det är ok att inte ta reda på att det är rätt person som söker lån?

• Paulina P P

Gillar inte att personnummer används så slarvigt och slentrianmässigt i det här landet!

• Chockocola

Nä det är heeelt galet. Bara knappa lite o vips, så har man hela pers, nr. Hur enkelt ska det vara att kapa någons identitet?? Har skrivit det förr, men en låst brevlåda är bättre än en öppen.

• Paulina P P

Det borde krävas giltigt ID, inte bara bank-ID, och skriftlig underskrift med blå bläckpenna!!!

• Chockocola
    Paulina P P skrev 2014-03-09 11:34:23 följande:
    Det borde krävas giltigt ID, inte bara bank-ID, och skriftlig underskrift med blå bläckpenna!!!

Håller med dej till 100%. Det är bara det att banken tror ju att ID är giltigt. I sambons fall hade bedragarna gjort ett fake ID, med postens logga, gjort ett bank ID i sambons namn. Dom faxade även in det fejkade ID kortet, på Skandia banken, så det gick ju inte att vända o kolla på baksidan. Men det löste banken ändå, ut med 205 000kr bara. Ja, det blir bara bättre o bättre. 👎
  • Chockocola

Ångrar att jag la så mycket tid på denna mannen! Han kunde fan tagit hand om skiten själv. Bara en parantes ....

Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(