• anna klara

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Idag kom det fram att någon försökt ta ett smslån i min sambos namn....
    Någon annan som varit med om något liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 13:46
    Tack alla för hjälp o stöd. Det har varit saker man inte visste som man har fixat nu här tack vare er.

Hoppas ingen vänlig själ råkar ut för detta, det tar mycket på psyket, tid och pengar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:22
    Man borde lagt denna tråd under skräck... Det går alltså omkring nån som låtsas vara min sambo...
  • Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(
  • gertie
    anna klara skrev 2010-02-17 14:08:42 följande:
    Ringde just nu skatteverket o hon jag pratade med visste inte alls hur dom skulle göra...sa till dom att dom får lägga detta på agendan.Visst det fanns en riktig identitets spärr med skyddad identitet, men min sambo vill ju lixom bara skydda sitt person nr under en tid, tills allt lagt sig.Lån ska han inte ta, köper bara saker på avbetalning... och , skulle det behövas så kan ju alltid  jag ta det...Men krångligt är det..men skam den som ger sig..
    Skyddad identitet och spärrat personnummer är inte samma sak. Han ska vända sig till polisen och fråga hur han går tillväga. Har han inte polisanmält? det måste han göra.
  • anna klara
    gertie skrev 2010-02-17 14:24:51 följande:
    Skyddad identitet och spärrat personnummer är inte samma sak. Han ska vända sig till polisen och fråga hur han går tillväga. Har han inte polisanmält? det måste han göra.
    Jo vi har polisanmält, många gånger om olika saker. Ska dit nu igen, om teliaräkningen som kom idag...

Ja, spärrat person nr ska väl inte vara så svårt att få???
  • anna klara

Nu gäller det ju bara att å bort alla skit saker som står i hans namn oxå, så man slipper ens börja betala....

Stort lån 205 000
    Master card 50 000
    Telia abonemang
    smslån 3500

Än så länge är det detta , vad vi vet i denna stund...

• anna klara

Kom på att det var en grej till, ett sms lån på 4000, som inte ska ha gått igenom..
    Det var de första av allt, han som ringde o bad att sambon skulle maila över sitt körkort...

Har vart hos polisen två gånger idag, börjar bli stammisar där....

• MatsAtari
    anna klara skrev 2010-01-28 23:19:48 följande:
    Vet inte... Det enda min sambo fick av han som ringde var hans namn och mailadress. Sen ville han ha kopia på sambons körkort....yeh right...   Man blev lixom misstänksam mot han som ringde oxå...går ju inte att lita på någon....   Han sa att han skulle ringa upp igen, men det gjorde han inte.....
    En kopia på körkortet ska inte räcka för att ta sms-lån.
    Det där sms-lån företaget verkar ha lite problem med de svenska lagarna...
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-16 17:44:58 följande:
    Nu har min sambo o jag suttit  hela dagen o mailat o ringt. Vi ringde ett kredit bolag som pengarna är lånade hos, och hon som svarade i telefonen, mailade uppgifterna om allt. ID kort som är taget på posten (sambons namn och kort på nån annan) Kopia på låneansökan och kopia på sambons lönespec.... Fattar ni vilken kreativ jävel man fått på halsen????? En sak jag inte fattar är bara hur man ska komma ur denna gigantiska härva... Ingen annan som råkat ut för samma sak, och hur tog ni er ur det??? Ska man verkligen behöva byta identitet????
    Då kan ni iaf aldrig bli skyldiga kreditmarknadsbolaget någonting iaf:)

Att hävda att ni är skyldiga dom pengar pga en identifikation med kopia (!) på ett förfalskat ID-kort lär de inte komma långt med.
  • MatsAtari
    anna klara skrev 2010-02-17 08:07:52 följande:
    Hur han fick det stora lånet på 200 000 var att han FAXADE över sitt falska ID kort och den fejkade lönespecen. Denna bank är en internet bank, så inga personliga möten där inte. Faan va lätt det har blivit att förstöra andras liv. Min sambo har ALLTID varit jättenoga med att klippa sönder ganla kort, bränna gamla räkningar o andra viktiga papper som inte får komma ut,   TROTS DETTA så går det såhär. INGEN går säker.
    En anmälan på polisen mot kreditföretaget är på sin plats, för så där får det överhuvudtaget inte gå till.

Man måste ha en giltig ID-handling för att kunna bevilja ett lån.
    En kopia på ett ID-kort, kopia av pass etc är inte det.
  • gertie
    MatsAtari skrev 2010-02-18 06:04:47 följande:
    En anmälan på polisen mot kreditföretaget är på sin plats, för så där får det överhuvudtaget inte gå till.Man måste ha en giltig ID-handling för att kunna bevilja ett lån.En kopia på ett ID-kort, kopia av pass etc är inte det.
    Fast näe, det behöver man inte. Jag tog nyligen ett lån i ica-banken på 200.000 kronor, ansökte på nätet och blev beviljad lånet. De skickar hem papper som man ska skriva på och returnera, sen betalar de ut pengarna inom en vecka.
  • gertie
    jassikan skrev 2010-02-17 00:22:07 följande:
    Lönespec ska vara helt omöjligt att få ut, konfidentiell info. Den som har hand om lönerna/personaladm/personalchef får inte lämna ut sådana till någon annan än den anställde, och berörda chefer såklart.
    Nej, men så var det väl inte heller? De hade väl fejkat lönespecen? Borde inte vara särskilt svårt med tanke på att personen hade fixat ett falskt leg.
  • anna klara
    gertie skrev 2010-02-18 09:50:57 följande:
    Nej, men så var det väl inte heller? De hade väl fejkat lönespecen? Borde inte vara särskilt svårt med tanke på att personen hade fixat ett falskt leg.
    Fick ju hem en räkning från telia igår som vi var o polisanmälde. Det första vi fick var ju ett mobilt abonemang på telia, vi åkte fysiskt till telia o berättade om saken.

Han sa att han skulle makulera detta abonemang, bra.

När vi fick hem kopian på avtalet av det stora lånet stod där ett mobil nr som vi kollade på eniro och det stod på min sambo, jag ringde nån automatisk kundtjänst o stöldspärrade det.

Idag fick vi hem en bekräftelse stöldanmälan av simkort" och, jag ringde telia igen.
    Dom enda alt som fanns på bekräftelsen var;

Spärren kan upphävas. sim kort återfunnet
    spärren kan upphävas. extrakortet återfunnet  (hoppas inte det finns nåt sånt...)
    Jag bestället nytt telia refill kort 95 kr
    jag bestället nytt extra kort.

Inga av dessa alt passar ju oss då... Sen ser hon jag pratar med att det första mobila abonemanget inte alls var avslutat.. Det vi gick ner fysiskt till telia och telia gubben skulle makulera det, han skrev sitt namn o allt på....

Men vaaaa???? Han har alltså inte gjort det. Va ska man tro??

Sen ang lönespecen, min sambo gick ju givetvis till säkerhets avdelningen på sitt jobb, där visade han lönespecen och dom kollade på den. Då ser dom små små siffror i hörnet av lappen,

det är anställningsnr på den som äger lönespecen. Så nu har vi namn, pers,nr , adress, telefon nr och var hon jobbar.
     Det är alltså INTE min sambos lönespec, utan en annans på hans jobb!!!!  Om den personen är inblandad eller inte, det vet vi inte. Den kan ju oxå vara utsatt för bedrägeri...  Det blev lite internt rabalder på hans jobb när detta kom fram...

Men jag tror absolut att den pesronen är inblandad. Så nu har min sambo o jag lekt detektiver, så polisen behöver ju bara kolla upp denna lönespec...

Undra om ja ska käka lite frukost nu... har inte käkat på 2 dar....
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(