• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Puff 2008
    Mamsaa skrev 2010-08-05 23:43:02 följande:
    Ja det var fruktansvärt. Men Mathilda har aldrig gillat flytande mediciner och också gjort allt för att få ut det ur munnen. Så tabletter var jätte bra för oss för det såg man ju att det kom ner & så. Men så den medicinen skulle hon ju inte ha längre plus att de funkade ju inte heller när mandlarna i halsen blev så stora.
    Knappen jag ÄLSKAR den vi skulle inte kunna vara utan den!! Eftersom dem flytande medicinerna, sen vi fick knappen blev anfallsfronten bättre kring epn och det va ju poistivt givetvis, plus att vår donna går upp bra i vikt så hon inte behöver vaundernerd mer eftersom hon inte vågade äta därefter. Hon hade sond i näsan under ett år ungefär, som hon drog ut så där 10ggr om dagen eller ngt, så jag gjorde ju inget annat än att sätta dit den om och om igen.. så knappen I LOVE!!! Men varför va de tvunget att behöva gå så långt innan man fick en knapp till just mediciner iaf.... hon hade ju kanske kunnat äta än idag :( då hon får perioder då hon vågar lite smått..
    Myran hade också sond i näsan ett tag innan, dock bara några månader har jag för mig. Visst blev man en fena på att sätta sond!? Minns att vi vaknade nästan varje morgon med en nöjd Myra med sond hängande utanför. Det jag tycker är så skönt med knappen är också att Myran har så oregelbunden dygnsrytm. Vissa dygn sover hon knappt alls, men ibland är hon trött trött trött och då får hon i sig näring ändå. Eller om hon är sjuk, man behöver aldrig noja över mat och medicin.

Skall ha barnvakt av morfar och assistans av mormor här snart och vi skall iväg på massage båda två. Lyxa lite!!!
  • FemaleX

Jag undrar en sak. Ni som har barn m  tex autism (eller andra psykiskiska handikapp el npf) och ep har barnet blivit annorlunda i beteende innen eller efter anfall? Oro, ångest,agressivitet mm.? Ser att många av barnen är medicinerade m flera ep mediciner? Påbörjades behandlingen mfl medciner på en gång eller testades olika kombinationer fram? Antar att medicinering beror på vad det är för anfall?
    Vilka undersökningar gjordes? Bara EEG eller datortomografi dvs CT av hjärnan/MRT? Vad är standard utredning vid ep?Man har ej förklarat på barnklinik på USÖ vad man gör för utredning.

Min son på 8½ år har "bara" haft två anfall, ett krampanfall och ett frånvaroattack. Ej urin/avföring men som sagt krampat i 5 min m stelhet och krampande och frånvaroattack. Trött efter det och somnade.
    Gjort 2 EEG och ena gången skulle han göra sömn EEG men somnade ej. Då blinkade man honom m en lampa och han fick en "liten" frånvaroattack som att rulla ögonen bakåt.
    Han har innan ep anfallen bajsat på sig enstaka gånger och varit mer orolig. Efter anfallen så är han orolig, har ångest, rastlös, kissar på sig och behöver gå på toa och bajsa jätteofta. Han har tvångsbeteende som blivit värre efter anfallen och han kan ef avslutad måltid säga att han är hungrig och är fixerad vid mat och kan ta mat i kylskåpet om man ej passar han. Han kan ej leka sj längre och ej vara ensam ens i 5 min om man skulle gå på toa. Utrebrott på ca 40 min och har kissat på ca 5 grr på en timme! (när han medicinerades m T)Förvånad
    Han medicinerades m Tegretol i 3 veckor tills nu i ondagds då han fick avsluta för han har generell ep. Och man trodde att han hade lokal.Han har varit utan med för att T ska gå ur kroppen.  Ska påbörja medicinering i morgon m flyttande Absenor m upptrappning till 5 ml 2 ggr/dag. Om nu pappan inte envisas m att ge han tablett 100 mg (sonen sväljer inga tabb alls och den går ej att dela/ el krossa)! Läs gärna inlägg 1358 så får ni se hur pappan tänker.
    Upptrappning ska ske och sedan så får man ta blodprov för att se nivå i blodet.

Väntar på att läkare på barnklinik ska ringa mig i morgon för att ge direktiv ang flyttande medicin. Ska fråga henne ang detta m lugnande. Antar att hon vill att sonen ska ta och börja m Absenor för att se hur han reagerar på det. Ska fråga om CT/MRT och se vad hon säger om det. Min son har blivit som sagt sämre i sitt beteende och så här psykiskt dålig har han aldrig varit!
    Min son har autism och lätt utv.stör. och jag jobbar m struktur och bilder m.m. Man kan ej längre lugna eller avleda honom m olika aktiviteter eller så! Min son lider! Och jag blöder och oroar migGråter för mitt barn!

Tack för alla tips och råd jag behöver all info jag kan få.

• pk75

Hej! Har en tjej på 8 år med bla autism o ep ( tuberös skleros).
    Jag upplever många gånger att det är svårt att avgöra vad som är biverkan på medicin och vad som är beteendeproblem pga autismen. Nu har hon bara lamictal för ep:n och propavan för sömnen samt  risperdal för att ta bort "topparna" på utbrotten. Lamictal är den enda som har hjälp något sådär mot kramperna och dessutom har varit ok vad gäller biverkningar. Men det som fungerar för en en annan kan ju vara helt åt skogen på någon annan.
    Hon har genom åren prövat MÅNGA medeciner, jag kommer inte ihåg alla. De flesta har hon fått biverkningar av och då i form att beteendestörningar, antingen nya eller så har hennes "negativa " beteende förstärkts tex större utbrott, tvånsbeteende(tänd släcka lampor, smälla i lådor i timmar, stapla allt hon kan på varandra mm), slutat pratat m.m. 
    Det jag kan rekommendera är att skriva ner vilka förändringar det blir med vilken medecin för man glömmer fort. Jag har tyvärr inte gjort det men önskar jag hade det men nu sedan två år har vi hittat hyfsat "rätt" i hennes medicinering. Rätt vad det är har man kanske provat 5 olika och då är det jättesvårt att komma ihåg vad som var med vilken medicin. Att lita på läkaren håller koll på det har jag lärt mig att man inte kan göra.

• FemaleX
    pk75 skrev 2010-08-08 15:27:50 följande:
    Hej! Har en tjej på 8 år med bla autism o ep ( tuberös skleros).
    Jag upplever många gånger att det är svårt att avgöra vad som är biverkan på medicin och vad som är beteendeproblem pga autismen. Nu har hon bara lamictal för ep:n och propavan för sömnen samt  risperdal för att ta bort "topparna" på utbrotten. Lamictal är den enda som har hjälp något sådär mot kramperna och dessutom har varit ok vad gäller biverkningar. Men det som fungerar för en en annan kan ju vara helt åt skogen på någon annan.
    Hon har genom åren prövat MÅNGA medeciner, jag kommer inte ihåg alla. De flesta har hon fått biverkningar av och då i form att beteendestörningar, antingen nya eller så har hennes "negativa " beteende förstärkts tex större utbrott, tvånsbeteende(tänd släcka lampor, smälla i lådor i timmar, stapla allt hon kan på varandra mm), slutat pratat m.m. 
    Det jag kan rekommendera är att skriva ner vilka förändringar det blir med vilken medecin för man glömmer fort. Jag har tyvärr inte gjort det men önskar jag hade det men nu sedan två år har vi hittat hyfsat "rätt" i hennes medicinering. Rätt vad det är har man kanske provat 5 olika och då är det jättesvårt att komma ihåg vad som var med vilken medicin. Att lita på läkaren håller koll på det har jag lärt mig att man inte kan göra.
    Tack snälla för ditt svar. Jag kommer att skriva upp hur han var Tegretol och fortsätta om det blir biverkningar av Absenor. Min sin fick ep nu i juni. Han har testat Theralen vid behov blev som en skålla råtta och höll på att klättra på tapetterna. Lamotrin förra året testades för att han skulle bli lugnare och mer koncentrerad men han blev mer tvångsmässig och autistisk.
    Ska skriva ner allt noga för han får ej må sämre än vad han gör.Rynkar på näsan
  • Kryztina
    FemaleX skrev 2010-08-08 16:32:09 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Jag kommer att skriva upp hur han var Tegretol och fortsätta om det blir biverkningar av Absenor. Min sin fick ep nu i juni. Han har testat Theralen vid behov blev som en skålla råtta och höll på att klättra på tapetterna. Lamotrin förra året testades för att han skulle bli lugnare och mer koncentrerad men han blev mer tvångsmässig och autistisk.
    Ska skriva ner allt noga för han får ej må sämre än vad han gör.Rynkar på näsan
    *kram* usch vad jobbigt! Vill bara skriva att min son blev beteendeförändrad i början när han åt trileptal.. alla hans knepigheter blev 100  % värre. Men det försvann efter några veckor. Den sommaren var hemsk.
    Han har "bara" diagnos språkstöring och utvecklingsförsening ännu, men jag ser vissa autistiska drag i honom (svårt att utläsa vad som beror på språkstörningen men jag har jobbat på boende för personer med neuropsykiatriska diagnoser, så jag känner igen en del). Risperdal vet jag att en av killarna som bodde där åt och det tog bort mycket av hans aggresionsutbrott i alla fall.
    Jag vet inte riktigt om jag kan säga att Wilmer blivit annorlunda innan anfall. Han har inte haft så många på senare år, tack och lov. Men jag vet att det är större risk om han t ex är varm och trött. Han har fått så gott som alla anfall när det är sommar, soligt och varmt.  Wimer kräks alltid i samband med anfall, strax innan eller under tiden.. så det med att bajsa på sig är kanske inte så konstigt,,
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • FemaleX
    Kryztina skrev 2010-08-08 18:19:10 följande:
    *kram* usch vad jobbigt! Vill bara skriva att min son blev beteendeförändrad i början när han åt trileptal.. alla hans knepigheter blev 100  % värre. Men det försvann efter några veckor. Den sommaren var hemsk.
    Han har "bara" diagnos språkstöring och utvecklingsförsening ännu, men jag ser vissa autistiska drag i honom (svårt att utläsa vad som beror på språkstörningen men jag har jobbat på boende för personer med neuropsykiatriska diagnoser, så jag känner igen en del). Risperdal vet jag att en av killarna som bodde där åt och det tog bort mycket av hans aggresionsutbrott i alla fall.
    Jag vet inte riktigt om jag kan säga att Wilmer blivit annorlunda innan anfall. Han har inte haft så många på senare år, tack och lov. Men jag vet att det är större risk om han t ex är varm och trött. Han har fått så gott som alla anfall när det är sommar, soligt och varmt.  Wimer kräks alltid i samband med anfall, strax innan eller under tiden.. så det med att bajsa på sig är kanske inte så konstigt,,
    Tack för kramen och jag läser det ni skriver. Får se när sonen gått på Absenor hur han kommer att må....
  • Mamsaa
    Puff 2008 skrev 2010-08-06 10:19:57 följande:
    Myran hade också sond i näsan ett tag innan, dock bara några månader har jag för mig. Visst blev man en fena på att sätta sond!? Minns att vi vaknade nästan varje morgon med en nöjd Myra med sond hängande utanför. Det jag tycker är så skönt med knappen är också att Myran har så oregelbunden dygnsrytm. Vissa dygn sover hon knappt alls, men ibland är hon trött trött trött och då får hon i sig näring ändå. Eller om hon är sjuk, man behöver aldrig noja över mat och medicin.

Skall ha barnvakt av morfar och assistans av mormor här snart och vi skall iväg på massage båda två. Lyxa lite!!!
    Ja Mathilda stoppade in fingrarna i näsan och drog ut sin sond ständig och jämt och varenda gång blev hon så lycklig! Ooo ja det där med sätta sond kan man tyvär göra med ögonbindel nu ju...
    Knappen är underbart!
    Som du säger, är dem sjuka kan man ändå få i dem det dem ska ... :)
  • FemaleX

Uppdatering. Pappan ringde mig igår och undrade hur mkt sonen skulle ha av det "flyttande". Frågade honom om han ej läst mitt brev och schema som apopteket gjort och receptet. Nej fanns det med? Skickade en kasse m allt. Han ringde igen och sade att läkaren skrivit fel i receptet (heh?) och jag sa bara hoppas det går bra om sonen att ta medcinen. Obestämd ja vad säger man. Han verkar ju fatta man inte kan laborera m medicin.

Överläkaren ringde idag och hon förklarade att det är bästa att ge flyttande Absenor hela tiden pga av dosering. Han ska börja ikväll m 1ml och öka var 5:e dag. Så förklarade hon att Absenor tas upp lika bra i kroppen oavsett i vilken form det är. Tack o lov för det och om jag hade vetat det i onsdags så hade jag krävt flyttande. Vidare sade hon att sonen ska följas upp av henne *gudske lov för det* på barnhab på ortens lasarett. Frågade henne om CT skalle/MRT men hon sade att det ej var aktuellt för A. I alla fall så kan man få ökad aptit av medcinen och lugnande är ej aktuellt nu. Sonen ska utredas via BUP av utredningsteam i hemmiljö pga av tvång, ångest, oro m.m. Smsade vad läkaren sade till pappan och sa om han har frågor kunde han ringa till henne o ställa frågor. Nu känner jag mig mer lugn....tack o lov för denna läkare som kan det hon pratar om...

• Triplet lady

Hej,
    Hur ar det med er alla?
    Semestern ar slut och vardagslivet har tagit vid, for oss i alla fall...
    Vi hade tid hos neurologen igar, forsta gangen pa 6 manader. EEG ser bra ut och nu ska vi fasa ut Sabrilexen, antligen! Neurologen tror och hoppas att Joar ska klara sig utan medicinering framover. Vi haller tummarna. Vi ska minska Sabrilexen med 50 mg varannan vecka, sa det kommer att ta 4 manader innan han far sista dosen.

Ni vars barn har slutat med Sabrilex, hur har ni upplevt det? Jobbig abstinens? Nagot speciellt man ska tanka pa?

Hoppas att ni alla far en lugn helg!

• rockmind

Har en fråga till er vars barn äter Orfiril. Har den gett några biverkingar som påverkar huden? Min dotter har fått som små finnar i ansiktet och på ryggen har hon fått en vit fläck, ser ut som den där hudsjukdomen Vitiligo nästan. Sen så tror jag att hon tappar lite hår också.

Svar på tråden Epilepsitråden 11