• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jontesfru
    2små2stora skrev 2010-07-28 08:42:13 följande:
    D3underbara: Jag jobbar på Neo på Huddinge, och tidigare har vi haft stora platsproblem med 8 föräldrasängar till 18 platser. Nu håller vi på och bygger om så att alla föräldrar har eget rum med toalett i anslutning till IVA-platsen och när barnen inte behöver IVA-vård så kommer de att bo tillsammans med föräldrarna. Det är en balansgång mellan att stötta föräldrarna i att våga/kunna lämna sitt barn för att äta middag tillsammans någon gång eller att våga/kunna vara mycket hos sitt barn.
    Så sant. o man kan få så oerhört olika reaktion frön personalen. På Axels första 10 dagar var vi nog inte från honom mer än 12-15h sammanlagt. De försöker få oss att gå ifrån mer. Sen flyttar han till en annan avd. inom neo o vi är borta 3h o de undrar hur vi kan vara borta från Axel så länge... då undrar man lite...
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • d3underbara

Gokväll

Det e väl just det som jag o många andra familjer reagerar på i efterhand att många personal tycker att man ska göra på ett visst vis, stanna el lämna.
    Det e som om ni som jobbar på neo ska ha så många roller usk, ssk o näsatn läkare o psykolog...
    Jag bara önskar att fokus låg på att stötta o att göra det som känns bra för föräldrarna själva inte på vilka val man gör.

3busfrön det blir väl mer o mer så runt om i landet på neo avd att föräldrar får en chans att vara nära, låter som ni kommer få det jättebra!
    Lund har 3 samvårdsrum
    Detta är till 10-15 iva platser + ca 15 neo platser.

• rockmind

Undrar ifall någon som ger Orifil till sitt barn kan ge mig tips om hur man smidigast ger det i munnen? Det är ju kapslar men jag måste öppna dem och blanda ut med något. Det är ju som små kulor. Hur gör ni andra? Min dotter är inte 2 år ännu ens, så hon kan ju inte svälja kapseln hel.... Vi ska börja med den här medicinen idag.

• rockmind
    rockmind skrev 2010-07-29 17:01:34 följande:
    ORIFIRIL ska det stå i inlägget ovan
    eller Orfiril rättare sagt... Ja, ni fattar säkert vilken jag menar
  • 2små2stora
    rockmind skrev 2010-07-29 17:01:03 följande:
    Undrar ifall någon som ger Orifil till sitt barn kan ge mig tips om hur man smidigast ger det i munnen? Det är ju kapslar men jag måste öppna dem och blanda ut med något. Det är ju som små kulor. Hur gör ni andra? Min dotter är inte 2 år ännu ens, så hon kan ju inte svälja kapseln hel.... Vi ska börja med den här medicinen idag.
    Vi hällde kulorna på en sked med sylt eller filmjölk
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • rockmind
    2små2stora skrev 2010-07-29 17:04:31 följande:
    Vi hällde kulorna på en sked med sylt eller filmjölk
    Ok, tack, ska testa det! Man är ju bara nervös att man inte får i henne alla små kulorna...
  • lillis23

Vi stoppar kulorna i "blött" pålägg som ex tubost eller det vi har som ex leverpastej. Funkar jättebra.

• rockmind
    lillis23 skrev 2010-07-29 21:04:43 följande:
    Vi stoppar kulorna i "blött" pålägg som ex tubost eller det vi har som ex leverpastej. Funkar jättebra.
    Ok! Ger ni bara pålägget att äta då? Eller på macka?
  • Triplet lady
    d3underbara skrev 2010-07-23 12:11:46 följande:
    Hej hej

Hoppas ni alla har det ok i värmen, läser ju en del om mer kramper hos vissa barn men ett lugn hos andra. En ständig oro o underbara barn!?

Jag skrev här inne om min lille son som har infantil spasm för ett tags en under en annan profil, tog bort den helt då jag vet många härifrån som tyvärr läser vad man skriver bara för att det går så nu e jag ny o anonym härinne!

Pratar gärna m er på facebook o msn skriv  då i min inbox e ni snälla!

Vår lille kille har det bra just nu, vi va inne o gjorde ett eeg den 9e juli o det va "bra" fanns ett par toppar som rest aktivitet eller bara som barn är sa dr.
    Han står på sabrilex o pyridoxin o fick efter diagnos synachten i 16 dagar.
    Jag tror att han haft små spasmer, bara i benen i ett par veckor innan vi åkte in, dagarna innan vi åkte in hade han m armar+ben o den dagen en spasm som varade 3 sekunder som han blev medtagen av efter.. Fick akut eeg samma dag den 3e juni o då påbörjades behandling, eeg dagen efter va finare o sen va han synligt krampfri efter ca 1vecka.

Vi fick så galet dålig info om allt kring denna lömska sjukdom så efter ett par dagar blev det google o youtube...en arg o ledsen mamma som gick till sjukhuset sen m tusen frågor. Vi bodde på ett mc-hus i anslutning till sjukhuset det mesta av den vårdtiden.
    Känns som en ganska viktig sak att säga att i princip alla barn får men av IS?
    Vår kille har haft hjärnblödning när han va 2dygn, han föddes i v24+3. Detta har gjort att han har fått shunt ungefär när han va fullgången men utv jättrefint både motoriskt o psykiskt. Det som de ser på ul är en liten cysta som spår av blödningarna o detta har man trott pga av hans fina utveckling att det inte skulle bli några skador av o skulle d bli så är det oftast en kroppslig form, en lätt cp-skada tex en försvagning i nån kroppsdel.
    Med IS säger de ju att det eg alltid sätter sig på begåvning/förstånd...är det den info  ni andra också har?

För oss spelar det ingen roll känns det som..han får ju bli som han blir o helt underbar är han i vilket fall som!

Sist när jag skrev här så va vi inlagda igen m rota virus, diareer o inf i luftrör o lungor, han mådde så bra ändå o va så go o glad under tiden vi va där, då vakna han till liv efter IS attackerna o kortison o utveckaldes massor...otroliga unge!

Tänkte en dag att vi skulle räkna efter hur många nätter vi spenderat än på sjukhus men det får nog va...hoppas vi kan hålla oss därifrån lite längre denna gång!
    Nu har vi hunnit döpa lillskrutt o haft mkt besök o gjort utflykter o äntligen njutit av att vara 5 i familjen!

Aaaa vill skriva om hela våra liv för att ni ska lära känna oss o vår familj o barnen, o vill gärna lära känna er här inne...hur gör man!?

Har ni nånstans där ni skrivit om barnens diagnoser?

SKa på utvecklingsbedömning i september...då e lillskrutt 10 månader o 6 korrigerat, har nån annan gjort så tidigt? De sa att man i regel gjorde det 3 månader efter avslutad synachten...tycker bara att han e så liiiten, o att alla barn e så individuella när de e så små... Men men en grav utv störning handlar det väl om att kunna se, lättare former känns inte som man kan "stämpla" då??

Hoppas ni har en fin dag alla!
    1 barn tittar på tv, 1 barn sover ute i vagn o minsting ligger här på altangolvet på filt o snusar...en nöjd mamma skriver till er o dricker kaffe!
    Livet e gott!
    Hej
    Har varit frånvarande här ett tag (semester!!) och såg inte dina inlägg förrän nu. Vill bara kommentera lite runt dina funderingar om barnets utveckling efter IS.

Det jag har läst mig till är också att ca 10-15% av barnen blir normalbegåvade eller borderline normalbegåvade. Det är som sagt sådant jag har läst på nätet, inget som vår neurolog har vetat kommentera. Läkarna vill väl inte att man ska förlora hoppet, eller också är siffrorna inaktuella.

Det som mest påverkar utvecklingen är som jag har förstått det:
    1) Hur svårt/lätt det är att få barnen krampfria och hur fort det går.
    2) Om man kan hitta en bakomliggande orsak till IS, t ex syndrom, hjärnskada eller dyl. Den kan (men behöver inte) påverka negativt.
    I ert fall verkar ni ju ha fått sonen krampfri fort, vilket är väldigt positivt vad gäller hans fortsatta utveckling.

I vårt fall tog det 3,5 månader att få sonen krampfri (dåligt!) men man har inte hittat någon bakomliggande orsak (bra!). Utvecklingen stod still och gick även tillbaka lite under tiden med IS. Det är nu över ett år sedan han blev av med IS och han fyllde nyligen 2 år. Han ligger fortfarande efter mer eller mindre på alla områden, men det går hela tiden framåt. Kanske kommer han ikapp, kanske inte. Men värsta scenariot ser i dagsläget ut att vara en lindrig form av utvecklingsstörning eller något inom autismspektrumet, fast han är en social liten grabb så jag tror att lindring utv. störning i så fall ligger närmare till hands än autism. Idag säger han ca 5-6 ord samt härmar en rad djur och andra ljud, äter själv endast med fingrarna och inte med sked och gaffel, tog sina första steg vid 21 månaders ålder. Börjar småspringa lite om än vingligt. Kommunicerar ganska bra med gester, har bra ögonkontakt och skön humor. Äter och sover bra. Så jag måste säga att det ser helt ok ut efter omständigheterna. Vi går hos sjukgymnast, arbetsterapeut och logoped.

Angående vidare diagnos - min son kommer inte att få någon ytterligare diagnos förrän han är minst 3-4 år. Enligt våra läkare är det för tidigt att sätta diagnos tidigare. Däremot har de gjort två utvecklingsbedömningar på honom det senaste året.

Du får gärna inboxa mig om du vill "prata" privat. Lycka till, kram!
Svar på tråden Epilepsitråden 11