• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Annanas11

Hejsan!
    Har en son på 10 månader med en cp-skada och svår epilepsi. Känns som vi testat mängder av krampmediciner, just nu står han på 5 olika dagligen.
    För tillfället håller han på att få kortisonsprutor (vi är inne på 2a veckan nu och ska börja en sänkning till helgen) Men jag undrar lite om någon av er har erfarenhet av att era barn blivit behandlade med kortison. Hur har reaktionerna varit? Hur har biverkningarna sett ut? Har det fungerat?
    Jag tycker det är såååå jobbigt nu eftersom vår son bara gnäller, är så orolig och är så annorlunda. Familjen är helt slut och jag förstår inte hur jag ska orka mer. Kommer hans beteende från kortisonet? Kommer det att försvinna tro?

• Puff 2008
    Annanas11 skrev 2010-08-17 19:29:59 följande:
    Hejsan!
    Har en son på 10 månader med en cp-skada och svår epilepsi. Känns som vi testat mängder av krampmediciner, just nu står han på 5 olika dagligen.
    För tillfället håller han på att få kortisonsprutor (vi är inne på 2a veckan nu och ska börja en sänkning till helgen) Men jag undrar lite om någon av er har erfarenhet av att era barn blivit behandlade med kortison. Hur har reaktionerna varit? Hur har biverkningarna sett ut? Har det fungerat?
    Jag tycker det är såååå jobbigt nu eftersom vår son bara gnäller, är så orolig och är så annorlunda. Familjen är helt slut och jag förstår inte hur jag ska orka mer. Kommer hans beteende från kortisonet? Kommer det att försvinna tro?
    Min dotter har fått Synachten sprutor mot sin IS och dessutom stått på flera Beta Pred behandlingar pga sin svåra ep. Står på kortison nu med och har gjort sedan December. Just nu står hon på en "underhållsdos" och jag kan nog inte ärligt säga om hon har biverkningar. Jo, hon är rätt svullen i ansiktet.
    Rent generellt så har hon biverkningar på kortison (framförallt i början av behandlingarna när doserna är höga) som är hysteri, gnäll, skrikattacker....bara otrevliga biverkningar som påverkar hela familjen dygnet runt. SKrikattackerna kan pågå i flera timmar och är fruktansvärda. Myran har just nu 3 ep-mediciner + kortison. Hon har testat massor av olika mediciner i olika kombinationer och haft många samtidigt. Men just kortison ger henne flest och värst biverkningar (vad vi kan se). Vad är det för kortisonsprutor? Hur ser behandligen ut med  nedtrappning och sånt??
  • Annanas11

Ja, det är just Synachten sprutor han får. Han har haft det i 2 veckor på lördag. Han sattes in på sabrilex för IS men det hjälpte inte tillräckligt. På EEG efter 1 vecka med Synachten kunde man se en klar förbättring. Vi har tid för ny EEG på torsdag, hurvis nedtrappningen kommer att se ut beror nog på vad torsdagens EEG visar. Jag vet inte om han ska fortsätta gå på kortison i mindre doser sedan.
    Just nu är allt bara kaos och skiiiitjobbigt. Han bara gnäller o skriker, vrider sig i oro, hysteriska skrik blandas med gnälliga rop. Han har ont i magen verkar det som och blir hård i magen. Får massa medicin för detta oxå.  Leenden är sällsynta och han har börjat med ett upprepande rörelsemönster jag inte tycker om. Han var stor och lite lealös innan, och det har INTE blivit bättre nu... Han har svällt ordentligt bara på så kort tid, blivit svårare att bära då han är ännu mer slapp i nacke/rygg plus att han spänner sig bakåt mer nu. Ibalnd är han svår att få kontakt med. Han äter förutom Sabrilex även Ergenyl, Nitrazepam och Fenemal.
    Hela familjen känns som ett darrande asplöv rent känslomässigt. Irrritation och total orkeslöshet.
    Vad är det för medicin som är som "underhållsdos"? Hur har beta Pred behandlingarna fungerat? Har Syntachten fungerat på IS för er?

• Morrisey

Min son har också fått synachten mot IS. Han var inte glad, grät mycket, ville bara vara i famnen och var svullen. Symptomen försvann ganska fort så fort han slutade med sprutorna.
    Vet andra barn som man inte har fått röra i, som bara gråtit och velat ligga själv.
    För oss hjälpte synachtenet. Så nu har E Sabrilex och Topimax.

Håller tummarna att eeg:t ser bättre ut för er på torsdag så att ni kan trappa ut.
    IS och behandligen är skit! Och det som ni går igenom är supertufft!

Fråga här om allt du undrar. Vi är många som gått igenom liknande.
    KRAM!

• Puff 2008
    Annanas11 skrev 2010-08-17 20:34:24 följande:
    Ja, det är just Synachten sprutor han får. Han har haft det i 2 veckor på lördag. Han sattes in på sabrilex för IS men det hjälpte inte tillräckligt. På EEG efter 1 vecka med Synachten kunde man se en klar förbättring. Vi har tid för ny EEG på torsdag, hurvis nedtrappningen kommer att se ut beror nog på vad torsdagens EEG visar. Jag vet inte om han ska fortsätta gå på kortison i mindre doser sedan.
    Just nu är allt bara kaos och skiiiitjobbigt. Han bara gnäller o skriker, vrider sig i oro, hysteriska skrik blandas med gnälliga rop. Han har ont i magen verkar det som och blir hård i magen. Får massa medicin för detta oxå.  Leenden är sällsynta och han har börjat med ett upprepande rörelsemönster jag inte tycker om. Han var stor och lite lealös innan, och det har INTE blivit bättre nu... Han har svällt ordentligt bara på så kort tid, blivit svårare att bära då han är ännu mer slapp i nacke/rygg plus att han spänner sig bakåt mer nu. Ibalnd är han svår att få kontakt med. Han äter förutom Sabrilex även Ergenyl, Nitrazepam och Fenemal.
    Hela familjen känns som ett darrande asplöv rent känslomässigt. Irrritation och total orkeslöshet.
    Vad är det för medicin som är som "underhållsdos"? Hur har beta Pred behandlingarna fungerat? Har Syntachten fungerat på IS för er?
    Myran är 2 nu och hade IS förra sommaren. Hon stod på sprutor i 1 1/2 - 2 månader någonting. Skitjobbig behandling. Hon kräktes och skrek. Helskumma rörelser, blev konstig i största allmänhet. Så jag förstår dig precis. Men ISen var ju värre med 100-tals kramper per dag och just Synachten var det som hjälpte om det kan vara någon tröst. Hon har också stått på Sabrilex sedan dess, men den är precis uttrappad tack och lov. Den tog aldrig bort ISen själv men har säkerligen hjälpt till. Myran har haft precis samma mediciner som din son, Absenor (Ergenyl) har hon fortfarande kvar. Nitrazepam har hon haft fram och tillbaka i olika doser och kombinationer. Även Fenemal hade hon i något år. Plus en del andra. Nu Frisium, Diacomit, Absenor och Beta pred.
    Myran hade svår ep innan IS och har det nu kvar också. Och när hon blivit riktigt dålig är Beta Pred (kortison) det enda som fungerar. Det är tabletter som hon ätit i olika doser. Ofta börjar man högt typ 12 tabletter och så trappar man ut för att förhoppningsvis komma ner på noll. Vi gör dock inte det, och nu har hon en lång tid haft 3 varannan fdag. Det var det jag kallade underhållsdos.
  • Annanas11

Epilepsi-kirurgi?
    Någon med erfarenhet runt detta då. Vår läkare har pratat ganska varmt om detta och jag antar att det ligger som förslag på vår son om nu inte vi får bukt på hans många olika typer av kramper. Är livrädd och blir iskall bara jag hör ordet "epilepsi-kirurgi" även om jag läst en del positivt.
    Åh, vad glad jag är att jag hittade hit! Det känn så skönt att få "prata" lite i kaoset med folk som vet exakt vad det handlar om.
    Tack

• Annanas11
    Puff 2008 skrev 2010-08-17 21:02:19 följande:
    Myran är 2 nu och hade IS förra sommaren. Hon stod på sprutor i 1 1/2 - 2 månader någonting. Skitjobbig behandling. Hon kräktes och skrek. Helskumma rörelser, blev konstig i största allmänhet. Så jag förstår dig precis. Men ISen var ju värre med 100-tals kramper per dag och just Synachten var det som hjälpte om det kan vara någon tröst. Hon har också stått på Sabrilex sedan dess, men den är precis uttrappad tack och lov. Den tog aldrig bort ISen själv men har säkerligen hjälpt till. Myran har haft precis samma mediciner som din son, Absenor (Ergenyl) har hon fortfarande kvar. Nitrazepam har hon haft fram och tillbaka i olika doser och kombinationer. Även Fenemal hade hon i något år. Plus en del andra. Nu Frisium, Diacomit, Absenor och Beta pred.
    Myran hade svår ep innan IS och har det nu kvar också. Och när hon blivit riktigt dålig är Beta Pred (kortison) det enda som fungerar. Det är tabletter som hon ätit i olika doser. Ofta börjar man högt typ 12 tabletter och så trappar man ut för att förhoppningsvis komma ner på noll. Vi gör dock inte det, och nu har hon en lång tid haft 3 varannan fdag. Det var det jag kallade underhållsdos.
    ok ja jag hoppas att eeg visar en stor förbättring o att vi snart kan trappa ner dessa sprutdoser. Håller på att bli galna, inte minst lilleman själv. Stackarn! Det skrämmande med hans IS var att ingen förstod att det verkade vara sådana först, han visade dem ganska otydligt, någon nickning då och då. Ett slump-EEG visade plötsligt något helt annat. Om han hade visat så som eran Myran, med 100-tals kramper om dagen hade det kanske varit lättare att förstå och acceptera kortisonet. Usch, nu känner jag mig mest gnällig. Förlåt. Jag vill naturligtvis inget hellre än att få bort elakheterna för honom, och är bara biverkningarna övergående så kan jag leva med dem. Ska försöka vara tapper o härda ut.
  • Annanas11
    Morrisey skrev 2010-08-17 20:59:12 följande:
    Min son har också fått synachten mot IS. Han var inte glad, grät mycket, ville bara vara i famnen och var svullen. Symptomen försvann ganska fort så fort han slutade med sprutorna.
    Vet andra barn som man inte har fått röra i, som bara gråtit och velat ligga själv.
    För oss hjälpte synachtenet. Så nu har E Sabrilex och Topimax.

Håller tummarna att eeg:t ser bättre ut för er på torsdag så att ni kan trappa ut.
    IS och behandligen är skit! Och det som ni går igenom är supertufft!

Fråga här om allt du undrar. Vi är många som gått igenom liknande.
    KRAM!
    Tack, det känns skönt att få fråga och få ur sig. Och att veta att man inte är ensam. Man känner sig lite ensam ibland...
    Kikade snabbt in på din blogg och ska nog undersöka den närmare. Roligt att du delar med dig av ert liv. Usch, vad ni har fått gå igenom mkt.... Kram
  • Morrisey

Som jag har förstått det så opererar man oftas om ep:n kommer från en viss del av hjärnan. För E som har sprak överallt så har det aldrig kommit på tal.
    Håller med om att det låter oerhört skrämmande, men kan det betyda att man slipper kramperna så är det ju absolut något att tänka över.

E hade inte heller helt typiska IS-kramper och det dröjde två månader från att jag sa att han har IS tills att de såg det på eeg:t. Han hade anfall där han rullade med ögonen och det ryckte i armarna, men de kom i serier så det var ju rätt typiskt för IS. Jag såg en film på youtube på en kille som hade IS och som gjorde precis som E och då visste jag.

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Puff 2008
    Annanas11 skrev 2010-08-17 21:33:14 följande:
    ok ja jag hoppas att eeg visar en stor förbättring o att vi snart kan trappa ner dessa sprutdoser. Håller på att bli galna, inte minst lilleman själv. Stackarn! Det skrämmande med hans IS var att ingen förstod att det verkade vara sådana först, han visade dem ganska otydligt, någon nickning då och då. Ett slump-EEG visade plötsligt något helt annat. Om han hade visat så som eran Myran, med 100-tals kramper om dagen hade det kanske varit lättare att förstå och acceptera kortisonet. Usch, nu känner jag mig mest gnällig. Förlåt. Jag vill naturligtvis inget hellre än att få bort elakheterna för honom, och är bara biverkningarna övergående så kan jag leva med dem. Ska försöka vara tapper o härda ut.
    Precis som för Morrisey så tog det nog ca två månader från första seriekramp tills det var tydligt vad Myran gjorde. Jag visste nog från början, för jag såg jättetydligt att kramperna kom i series. Första gången hon gjorde det åkte vi till akuten. Vi blev hemskickade dock och pga att hon redan hade så svår ep var det svårt att veta vad som var vad. Kommer ihåg att vi höll på att mixtra med någon medicin precis då och alla drog slutsatsen att det var en "tillfällig effekt av det". Sedan har Myran inte haft klassiska "fällknivs-anfall", utan har gjort precis tvärtom. Hon slog ut hela kroppen istället så hon visade inga klassiska IS-kramper. Sedan ökade dessa kramper successivt och till slut hamnade vi akut på sjukhus  pga lunginflammation med feber och ett status epilepticus. Då gjorde man akut-video-eeg och då diagnostiserades även ISen. Vad jag förstår har inte eegna varit enkla alltid, såväl röriga som svårtolkade.

Precis som för Morrisey är det även när det gäller kirurgi, Myran har sprak från många delar och då är inte operation aktuell.
Svar på tråden Epilepsitråden 11