• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • mamma till tre busungar

Nu känns det tungt. Vi har ju haft ganska mycket med Theodors epilepsi. Han är juinte krampfri trots flera medicinbyten,olika kombinationer och ändringar. Och dessutom ger epilepsin och medicinerna beteendeproblem som vi tampas med.

Lillebror Lukas har sedan tidigare konstaterad allergi mot mjölk och ägg och sedan det upptäcktes har det med honom fungerat bra bortsett från problem med lös mage. Men Lukas är liten. 82-83 cm lång, väger 12 kg. Tillväxtkurvan planade när han var halvåret ungefär från medelkurvan ner till två och en halv kurva under. Fast ungen är pigg och glad. Motoriskt dock sen. Kröp vid ett år, gick vid 18 månader och tre veckor. Nu är han ikapp. Springer, klättrar och pratar för fullt.

Med anledning av hans lösa mage och lite klena tillväxt har man nu valt att utvidga utredningen. Han är nu två och ett halvt lite knappt. De senaste proverna visade låg IGF-1. Det kan innebära att Lukas har brist på tillväxthormon.
    Provet skall tas om för säkerhets skull men visar det samma blir det remiss till endokrin för utredning.

Känner mig så nere nu Kom precis hem från Astrid Lindgren i onsdags efter två nätter med Theodor inneliggande med video-EEG. Och då hade det här brevet om Lukas från barnläkarmottagningen kommit.

Räckte det inte???? Hade vi inte nog ändå??? Stämmer detta nu så har vi omfattande utredningar och dagliga injektioner att vänta oss. Fan också!

• mamma till tre busungar

Ok. jag vet att jag gnäller och att många andra har det värre men för oss kändes detta som ett hårt slag. Hoppas innerligt nu att nästa prov visar normala värden men det är nog inte så troligt,

• pk75

mamma till två barn:
    Vad kämpigt för er! Att gnälla är helt ok, det är precis vad man behöver och att andra har det värre hjälper ju inte er.
    När vår lilla tjej fick ep ( den stora hade det redan) var det jättejobbigt. Om livet kändes orättvist med ett barn med svår ep så var det ingenting emot vad det kändes med yttligare ett...
    Men som med det mesta så lär man sig att leva med det, det blir vardag: Men visst kan det kännas jäkligt orättvist ibland och det tror jag man måste få känna för att orka.

Ibland vill jag bara spy på alla dessa perfekta familjer där allt bara rullar på och det största bekymmret är om man ska satsa på fjällresa eller Thailand i år....medans jag bara önskar att vi kunde vara tillsammans hela familjen på semestern och göra något allesammans ( stora tjejen är nästan alltid på kortis när vi gör något då hon inte fixar att åka bort och bryta rutiner).
    Men å andra sidan så tar de så många saker förgivna som inte vi gör - häromdagen var stora tjejen (8år)  till en  granntjej och lekte alldeles själv, hon var sååå duktig som fixade det och jag fick en halvtimme för mig själv... sådana saker tar nog andra bara förgivet men hos oss är det ett jättestort steg!
    Lycka till hur det än blir med lillkillen!

• FemaleX
    mamma till tre busungar skrev 2010-09-26 19:32:00 följande:
    Ok. jag vet att jag gnäller och att många andra har det värre men för oss kändes detta som ett hårt slag. Hoppas innerligt nu att nästa prov visar normala värden men det är nog inte så troligt,
    Hej,

Jag hoppas innerligt att det löser sig till det bästa för era minstning. Du får gnälla hur mkt du vill för det är jobbigt och jag sänder massor m energi till hela familjen och tänker på dig.
    kram
  • FemaleX

Min pojk m generaliserande ep står nu på 5 ml Absenor morgon och kväll sedan i förra veckan, uppnått maxdos. Han har börjat o gå stelt och framåtböjd läste att man kan få parkinssons liknande besvär men han har bara ätit maxdsos i snart en vecka. Någon som känner igen detta? (sonen har autism o utv.stör och han svarar ej adekvat om man frågar om han har ont, han kan ha ont men säger ej till)
    Han har gått upp i vikt en del sedan ep i juni har ni oxå viktök på era barn?

• sockertoppspinglan

Hej hej! Vill bara dela med mig av glädjen! Vår son, nu 19 månader gammal, blev diognisterad(?) Infantil Spasm när han var 5 månader. För ett tag sen ( i maj) gjorde vi ett EEG. Och det såg bra ut, med bara några enstaka "spikes". Hade det varit ett första EEG så hade de inte börjat medicinera.. men nu är det ju inte ett första.. Sen så har han inte haft synliga kramper sen i juli. Känns underbart! Men man går ju och väntar på någon form av bakslag.

• Triplet lady
    sockertoppspinglan skrev 2010-09-29 21:02:57 följande:
    Hej hej! Vill bara dela med mig av glädjen! Vår son, nu 19 månader gammal, blev diognisterad(?) Infantil Spasm när han var 5 månader. För ett tag sen ( i maj) gjorde vi ett EEG. Och det såg bra ut, med bara några enstaka "spikes". Hade det varit ett första EEG så hade de inte börjat medicinera.. men nu är det ju inte ett första.. Sen så har han inte haft synliga kramper sen i juli. Känns underbart! Men man går ju och väntar på någon form av bakslag.
    Underbart! Hur mar han for ovrigt? Vad gar han pa for medicin?

Min son, som ocksa hade IS, har varit krampfri i 15 manader nu och vi haller pa att trappa ut hans Sabrilex. Jag gar fortfarande och vantar pa bakslag, fast mindre allt eftersom tiden gar!
  • Längtar
    Min son,Noah har epilepsi och är ofta hyperaktiv efter ett anfall,han skriker ofta också rakt ut efter anfallet och skrattar hysteriskt.
    Noah får anfall tidigt på morgonen innan han fått medicinen och när han har sovit dåligt.
    Noah tar medicin morgon och kväll.
  • sockertoppspinglan

Han mår bra. Pigg och frammåt kille som tar för sig mycket på dagis. Han äter Absenor, men vi startade med Sabrilex. Det enda som har kommit "efter" i utvecklingen är väl talet, men det behöver ju inte vara epilepsins fel det heller.. Det går lite i repris för jag hade ju också IS (insjuknade när jag var 9 månader och när jag var 4 år så blev jag friskförklarad) och jag var också sen med att prata ord. När jag sen fyllde två så rann det som vatten ur munnen. Allt eller inget var det verkligen som, säger min mamma :)

Svar på tråden Epilepsitråden 11