• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Fia 30

Tove är Esthers spec.läkare oxå när vi är i Göteborg! Suuuperfin människa!!! De utreder om det går att operera henne och då tror jag att Tove gör det också

• Fia 30

Måste gå in o titta på bolibompawebben om jag hittar avsnittet!

• Eela
    Fia 30 skrev 2010-10-14 21:25:05 följande:
    Måste gå in o titta på bolibompawebben om jag hittar avsnittet!
    Jag hittade avsnittet på svt play men hos mig verkar det inte funka...
  • lillis23
    Mopsan skrev 2010-10-07 21:13:15 följande:
    Hallo det var inte igår
    Jag fick ett oerhört ep-tråden sug här under kvällen från att inte ha vart inloggad på evigheter
    Härligt att höra att allt är under kontroll och att det går framåt. Hoppas den goda trenden håller i sig och pussa på prinsen från Mopsan som är så stolt över framstegen.

Har inga externa ass just nu då det vart en del trubbel då det bästa kortet missbrukade sin anställning å det grövsta och var tvungen att sägas upp och att Lusk i samma veva började i sin autism klass.
    I den skolan har de som policy att inte tillåta externa ass utan de tar in egna. Så Lusk har en klassföreståndare och en egen lärare som aldrig viker ifrån hans sida. De är helt fantastiska och lusken stortrivs däremot så börjar de känna att de inte kan hantera situationen och de har börjat bli mer och mer rädda varför de nu tydligen börjat se över regelverket och funderar på om de kan tillåta att ta in en extern ass speciellt för hans ep och att han samtidigt har kvar sin egen ass på skolan som hjälper han med arbetet och autismen. Bara det liksom det här är i skolväsendet med utbildad personal och hans ep skrämmer livet ur dem till och med och de får kämpa. Man undrar sett ur deras perspektiv hur man klarat sig såhär långt utan hjälp innan han fick ass    
    Vi får se hur det blir med det och som jag säger enbart det bästa för våra prinsar och prinsessor
    Men som du förstår så går det inte så bra med hans ep och vi får fortsätta att sätta våran tilltro till högre makter om att det någonsin ska bli bättre. Man han väll sakta resignerat och det gamla naiva hoppet om att finna en lösning som ska göra han bra är väll så gott som försvunnet och all fokus ligger istället på att han ska ha det bästa möjliga just nu istället för att fokusera på framtiden.
    Jag är bitter ja.

Däremot glädjer jag mig oerhört åt Happy pinglans upprättelse och att hon åtminstonde nu fått erkänt att det faktiskt handlar om ep.

Har ytterligare en vän till familjen en man som är i medelåldern som alldeles nyligen fått ep och som vi kan erbjuda bra stöd och råd till. Lusk ska även han prata med den här mannen och berätta att ep är jobbigt men inget att vara rädd för Lusk som ville det och det är hans ord. Så det känns som att man ändå mitt i allt kan hjälpa människor när de går igenom det här jobbiga nästintill tabu belagda ämne som är höljt i mystik.

Och som sagt man har ju lärt sig att uppskatta livet mkt mer. Som just nu i skrivande stund är livet perfekt. Har läst adjö herr muffin för trollen som nu sover sött och mår bra och då är allting perfekt.

Stora stora kramar

Även om jag så sällan är här inne och skriver så ska ni veta att jag så ofta tänker på er Hjärta
    Hej!
    Ja det känns skönt att det är lite lugnare. De nattliga kramperna är hanterbara och jag själv tycker situationen är bättre eftersom man lärt sig mer och är lugnare. Vi har lärt oss så mkt under den här resan och styr undan jobbiga situationer så gott det går, samtidigt som man måste träna på sånt när han mår bättre. Man har hittat lugnet och tar inte så hårt på allt.

Tänker mkt på er och hur er situation ser ut. Förstår att det är lätt att se allt i nattsvart...men sluta inte hoppas och vi hoppas att ioch med att tiden går kan det komma nya lösningar och sätt att lindra. Lusk har iaf valt världens bästa mamma som orkar kämpa och gör det som är bäst för honom.

Blev så rörd av att ni mitt i allt helvete orkar hjälpa den här mannen i er närhet, inte minst Lusk. Roligt också att höra att han trivs så bra i skolan. Håller tummarna för att det löser sig med ass.

Ha det så jättebra gumman.
    kram
  • Eela

M har små anfall flera gånger om dagen vilket givetvis är jättejobbigt för henne och vi andra i familjen börjar bli riktigt rädda....  Det är så otäckt att se på.

I går fick vi iaf klart med att vi blir beviljade 72 timmar i veckan i avlastning vilket känns jättebra, frågan är bara hur man skall hitta ngn som man verkligen känner att man kan lita på och som är villig att engagera sig i IBT träningen.

• Fia 30
    Eela skrev 2010-10-15 10:28:35 följande:
    Jag hittade avsnittet på svt play men hos mig verkar det inte funka...
    hm, vad konstigt. Det funkade för mig nu när jag sökte på svtplay. Fint avsnitt, ska nog visa det för Esthers storasystrar om de nu missade det på bolibomba...de har inte sagt nåt iallafall...
  • Fia 30
    Eela skrev 2010-10-16 00:15:33 följande:
    M har små anfall flera gånger om dagen vilket givetvis är jättejobbigt för henne och vi andra i familjen börjar bli riktigt rädda....  Det är så otäckt att se på.

I går fick vi iaf klart med att vi blir beviljade 72 timmar i veckan i avlastning vilket känns jättebra, frågan är bara hur man skall hitta ngn som man verkligen känner att man kan lita på och som är villig att engagera sig i IBT träningen.
    Jobigt att hon/han får många anfall nu. Vår lillskrutt är oxå inne i nån anfallsperiod nu...

Jag är bara inne här ibland o skriver...hur gammal är ditt barn som har ep? kille/tjej?
    Vad skönt att ha fått beviljat avlastning.....förstår oron med rekryteringen...

//Fia
  • galnevale

Idag har vi träffat läkaren om frökens ep. skönt att få lite extra info.

Hennes är medfött vilket konstigt nog känns skönt för oj vad jag anklagat mig själv. Att jag inte kunnat skydda henne från att slå i huvudet ect.. att jag inte köpte en sådan där hjälm i skum som finns för barn när de lär sig gå.

Det tunga var att det inte var säkert att det växer bort utan att hon kan ha tendenser till kramper hela livet. han sa att han inte kan säga som han kan till vissa andra föräldrar att det växer bort.

Diskuterade även medicinering men känner i dagsläget att vi hanterar det utan medicin. Så länge hon inte får stora anfall. Hennes saker hon haft för sig, tex är frånvarande fast hon är "vaken" och bara skriker och man inte får kontakt med henne är tydligen kramper det med. Så hon har haft en hel del men de är hanterbara tycker jag och nu när man vet vad det beror på känns det ändå lättare.

Väldigt ego, ska gå tillbaka och läsa lite i tråden och hoppas att barnen inte har det för jobbigt.

• Eela

Fia 30: vår tjej är 5år nu.

galnevale: Vår tjej har epaktivitet i tinningen på vänster sida och hennes anfall är framförallt också frånvaroattacker och "skrikanfall" som vi säger här hemma. M skriker utan anledning och går inte att bryta eller få kontakt med i vissa fall kan hon riva eller bita sig själv. Dåliga dagar kan dessa "anfall" pågå en timme eller mer.... 
    Hon medicineras och vi har fått order att bryta "skrikanfall" som pågår mer en 10 minuter med stesolid vilket ofta fungerar bra.

Vore kul att höra lite mer om hur din tjejs anfall, jag har inte träffat/pratat så mycket med föräldrar vars barn har liknande anfall som M.

• galnevale

Eela: vi har som tur är inte så mycket skikperioder som tur är. inträffar oftast om hon blir upprörd eller vaknar upp på natten samt om hon blir riktigt trött. Vet inte exakt var hennes aktivitet sitter men det var ett typiskt fall tydligen. De gånger tjejen haft skikningar håller de ofta på i ca 30 min och ibland kortare. Men kan ändå säga att det är skönt att veta vad de beror på.

Vi ska hålla kontakten med läkaren och om hon verkar få det besvärligt och vi känner det så sätter de in medicinering. visste inte att man kunde använda stesolid, (vi har diazepam) vid skikanfall..

Hon kan till ex som på dagis vid hämtning, det började med att hon inte ville hem och slog en kompis. jag ville att hon skulle be om ursäkt och hon blev upprörd. hon "la" sig i mitt knä och sparkade och skrek och knep med ena ögat och jag fick henne inte att säga ett ord utan bara skrik. Man ser i ögonen att hon inte är "där".

Andra gånger har varit då hon vaknat på natten eller efter en sovlur och hon bara skriker och går inte att få kontakt med. en gång blev jag riktigt rädd och fick be hennes pappa sitta med henne för hon såg verkligen konstig ut i ögonen. hon tittade på mig men var inte där, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men efter ett bra tag så är det som om något klickar och hon börjar svara och kommer inte alls ihåg att hon varit så "arg"

Hur har ditt barn det?

Svar på tråden Epilepsitråden 11