• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • 060810

Jobbig natt för min kille..
    Antingen fick han feberkramp eller anfall.... han hade 40 graders feber och så fick han en kramp, men jag hoppas det var en feberkramp. Varade ca 45 sek bara så den var kort som tur är.
    Idag är han trött och gnällig.. :(
    Trist för att han fyller ju 3 år  imorgon och vi vill ju ha en frisk kille då... Sen har han fått falsk krupp med till på köpet till ep:n, astman och allt annat där är med honom.. :s  haft kruppanfall sen i fredags förmiddag.. fått betapred 2 gånger, inhalerat på vc 1 gång och inhalerar ofta hemma..

• Madalen
    060810 skrev 2011-03-27 14:07:23 följande:
    Jobbig natt för min kille..
    Antingen fick han feberkramp eller anfall.... han hade 40 graders feber och så fick han en kramp, men jag hoppas det var en feberkramp. Varade ca 45 sek bara så den var kort som tur är.
    Idag är han trött och gnällig.. :(
    Trist för att han fyller ju 3 år  imorgon och vi vill ju ha en frisk kille då... Sen har han fått falsk krupp med till på köpet till ep:n, astman och allt annat där är med honom.. :s  haft kruppanfall sen i fredags förmiddag.. fått betapred 2 gånger, inhalerat på vc 1 gång och inhalerar ofta hemma..
    Stackare, hoppas han mår bättre nu.
    Med epilepsi så är de ju nästan oftast ep anfall de får istället för feberkramp, så är de här iaf.. feberkramp och ep anfall ser helt olika ut här hemma iaf.
    Min minste har också fått krupp, tråkigt. Hoppas han får en bra tre års dag!!

Men jag menar från vilken ålder är barnen här inne? den äldsta typ? finns här någon från 2005?
  • pk75

Skriver inte så ofta men har två tjejer med ep, den ena född - 02(tuberös skleros med ep, autism och utv.störning mm) den andra -03 ("bara" ep nu riktigt bra endast korta frånvaroanfall).

• mamma till tre busungar
    Madalen skrev 2011-03-27 12:14:25 följande:
    Oj va längesen jag vart här inne... jag fann inte min inlogg så fick skapa en ny =)

från vilka åldrar är här på barnen?

blogg.mama.nu/madalen
    Theodor är fem år....
  • Madalen

Okej ! :)

Hur när kom era barns epilepsi?

• mamma till tre busungar

Theodor var nyss fyllda fyra vid krampdebuten

• 060810
    Madalen skrev 2011-03-27 17:32:45 följande:
    Stackare, hoppas han mår bättre nu.
    Med epilepsi så är de ju nästan oftast ep anfall de får istället för feberkramp, så är de här iaf.. feberkramp och ep anfall ser helt olika ut här hemma iaf.
    Min minste har också fått krupp, tråkigt. Hoppas han får en bra tre års dag!!

Men jag menar från vilken ålder är barnen här inne? den äldsta typ? finns här någon från 2005?
    Okej, jag har fattat det som att de ser lika ut... Detta var ju som hans vanliga kramper fast att han hade hög feber som kom fort.. Men det kan ju ha triggats igång av febern.. Men hade hellre sett att det var en feberkramp för vi vill ju få bort medicinen i höst, men då krävs anfallsfrihet.. :s
    Kommer inte på hur gammal Mopsans son är,  han är väl 6 år nu eller nåt sånt. Han har med LGS.
  • trållmor

Hej!

Jag presenterade mig i tråd 3, tror jag det var, sen tappade jag bort er

Min tvillingpojke Timon har epilepsi. Vi såg de första kramperna när han var ca 6-7 veckor gammal, men pga läkarinkompetens så fick vi inte träffa en neurolog förrän han var ca 6 månader. Då hade han ändå kramper flera gånger i veckan. Efter neurlogen träffat honom fick han då diagnosen partiell epilepsi. De satte in Hermolepsin. Det tyckte inte vi hjälpte så himla bra, för han fortsatte få både frånvaroattacker och krampanfall. När han var nyss fyllda 2 år så var han helt apatisk, och vi föräldrar valde att sätta ut Hermolepsinet på eget bevåg. Då fick vi Stesolid att ge vid krampanfall.

Efter en flytt upp till Norrland så förändrades allt. Fler, och längre, krampanfall De gjorde en ny MR och inget visades på den heller, precis som på de andra. Dock lyckades vi filma ett kortare anfall och tillsammans med våra beskrivningar av hans anfall under förra sommaren så satte de in Ergenyl Vilken skillnad!!! Känns som att vi har fått ett nytt barn

Dessutom så har vi äntligen fått komma till BUP för att utreda hans behov, om han har någon autism-relaterad diagnos. Vi själva tror att han har någon mild grad av Asperger.

Han är nu 3 år och 4 månader. Långt efter i utvecklingen om man jämför med sin tvillingsyster, eller så är det hon som är långt före i utvecklingen så vi brukar inte jämföra dem med varandra för det ger en sån missvisande bild av hur Timon är.

Sen Ergenyl sattes in så har han inte haft några krampanfall, dock några frånvaroattacker, men inte alls på samma nivå som innan. Läkaren här sa att eftersom det inte syns på MR så kommer det med största sannolikhet att växa bort. Någon som har någon erfarenhet kring det? Han har ju trots allt dragits med det här i nästan hela sitt liv nu. När växer det bort isf?

//Meeri

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora

Min Michael är 14 debuterade med kramper efter en operation strax innan han skull e fylla 4år. Vi gjorde ett försök att sätta ut medicinen men det funkade inte

Han har inget synligt på MR han heller. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Epilepsitråden 11