• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Gunsan

Hej!
    Jag är ny här;
    Ar det någon här som har erfarenhet av infantil spasm och där barnet blivit frisk från detta? Dvs som har gjort den resa som vi precis har påbörjat. Hur mycket påverkade den infantila spasmen barnets utveckling i så fall? Blev det några förståndshandikapp pga bromsad utveckling?? Eller några andra men pga spasmerna?

Vi har en helt underbar överläkare inom neurologi till min dotter och kan enkelt komma i kontakt med honom via mail eller telefon. Jag är helt trygg i hans kunskap, men jag önskar få höra om det finns andra föräldrar med erfarenhet i detta nya område för mig. Det är ju inte så vanlig diagnos har jag förstått. Vad säger ni?

Jättetack på förhand ifall någon kan hjälpa mig. Hjärta

• etttillförsök

Min son fick IS förra sommaren. Vår son utvecklas bra motoriskt men har ingen språkförståelse och inget språk. Socialt saknar han mycket också. Vi var på utvecklingsbedömning i förrgår och ska fara till öron för att se om han hör, samt få honom utvärderad hos psykolog.

Under hela hösten åt han Sabrilex som tog så hårt att han var helt borta under hela den tiden. Kände inte igen oss och ville inte ha ögonkontakt. Efter att Sabrilexen trappats ut så har han gjort enorma framsteg, men han är fortfarande så efter att han måste kollas.

Svårt att säga vad som är IS och vad som är medicinerna än så länge.

Jag har kanske för liten erfarenhet för att svara dig. Men så är läget hos oss i alla fall.

• Gunsan

Hej, ettillförsök;
    Jättetack för att du delade med dig er erfarenhet. Det jag har hört om Sabrilex är att den medicinen kan påverka synfältet ganska mycket. Hur har det gått för er son med synen efteråt? Ser han bättre? Ögonkontakten?

Hur har ni gjort med inskolning förskola, eller det kanske inte är aktuellt än för er son? Man kan ju vara sitt eget barns assistent också har jag hört, genom att ansöka via Fk. Vet inte hur vi ska göra ännu - många frågor och så många andra som ska råda oss och tycka så mycket utan att ha den känslomässigt jobbiga situation som vi har. Vad är egentligen det bästa för ens barn? Jag tror starkt på trygghet, så lite stress som möjligt och närhet. Kan jag ha så fel i det????

• mamma till tre busungar
    Niji skrev 2011-02-17 17:27:42 följande:
    Hej
    Någon med erfarenhet av medicinen Trileptal?  När man läser i Fass verkar det vara många jobbiga biverkningar men enligt läkaren är den främsta biverkan trötthet som är övergående efter ett par månader.

Min son på 4 år, han har en lättare cp-skada. Han har fått kramper i samband med feber vid tre tillfällen nu på det senaste halvåret. Första och sista gången fick han åka ambulans till sjukhuset där kramperna avtog med Stesolid. Då hade han krampat i 1-2 timmar. Sista gången gjorde han en EEG undersökning som visade på epilepsiaktivitet och han sattes in på Trileptal. Eftersom vi hört att ep-mediciner har många biverkningar ville vi avvakta kolla upp mer om medicinen innan vår son börjar äta den.
    Min son har Trileptal. Han har ätit den ett år. Han har den sedan några månader i kombination med  Orfiril (valproat). 

När han fick Trileptal (när han insjuknade i epilepsi) hade han kräkningar första dygnen men det berodde nog mycket på att man pressade upp dosen fort pga väldigt täta anfall så tiden att försiktigt trappa upp fanns inte.

Han äter den i hög dos. Vi tycker att de biverkningar som märks mest är:
    -Trötthet (nästan varje dag behöver han sova middag eller är i vart fall märkbart tröttare än sina jämnåriga, men svårt att säga vad som är anfallseffekter och vad som är biverkningar)
    -Illamående och aptitlöshet (märkbart ett par gånger i veckan)
    -Huvudvärk (vid doshöjning, övergående)
    -Magsmärtor (en-två gånger i veckan)
    -viss hyperaktivitet i början av behandlingen.

Summa summarum: Ja det finns biverkningar men totalt settt har Trileptal varit en rätt snäll medicin med tanke på vilken hög dos han har. 
  • etttillförsök

Vi har bra ögonkontakt med honom nu och han letar den själv ibland också. Hans syn känner vi inte att vi har några problem med.

Vår son har börjat förskola och personalen är väldigt engagerad i att det ska fungera så bra som möjligt. Han är väldigt lugn och trygg i alla situationer så inskolningen fungerade bara bra.

Känslomässigt så känner jag mig ganska ensam i min oro. De flesta i min närhet är väldigt snusförnuftiga. Jag förstår deras resonemang, men mina känslor går inte att kontrollera med logik. Skönt att kunna prata med min man i alla fall.

etttillförsök skrev 2011-02-19 16:27:05 följande:
    Vi har bra ögonkontakt med honom nu och han letar den själv ibland också. Hans syn känner vi inte att vi har några problem med.

Vår son har börjat förskola och personalen är väldigt engagerad i att det ska fungera så bra som möjligt. Han är väldigt lugn och trygg i alla situationer så inskolningen fungerade bara bra.

Känslomässigt så känner jag mig ganska ensam i min oro. De flesta i min närhet är väldigt snusförnuftiga. Jag förstår deras resonemang, men mina känslor går inte att kontrollera med logik. Skönt att kunna prata med min man i alla fall.
    Kanske kan ni få en samtalskontakt på barnneuromottagningen ni går på?
  • Gunsan
    ......Känslomässigt så känner jag mig ganska ensam i min oro. De flesta i min närhet är väldigt snusförnuftiga. Jag förstår deras resonemang, men mina känslor går inte att kontrollera med logik. Skönt att kunna prata med min man i alla fall......

Ettillförsök;
    Kan aldrig tänka mig att du är ensam i din oro! Det jag tror på, är att mammor har i stort sett jämt rätt i sina känslor och oro när det gäller sina egna barn. Den läkare som mitt barn har, lyssnar mycket på vår känsla som vi har. Frågar jämt hur vi känner och vi sett något osv.
    Att andra är "snusförnuftiga" kan vara deras rädsla över något de inte förstår men också som vår läkare säger; förbannad välvilja - dvs något som blir fel. Resonemangen - är de övertalningsförmåga för att försöka få dig att må bättre? De kanske är oroliga för dig?? Det är också viktigt att det är okey att vara orolig. Det är ju svårt att vara orolig inför barnen, men som vuxen så finns det inget fel i det. Oron gör oss ju bara extra uppmärksamma och lyhörda.
    Sköt om dig och strunta i de andra! Familjen kommer ju först och ditt eget välmående!!
    Gunsan skrev 2011-02-20 14:35:52 följande:
    ......Känslomässigt så känner jag mig ganska ensam i min oro. De flesta i min närhet är väldigt snusförnuftiga. Jag förstår deras resonemang, men mina känslor går inte att kontrollera med logik. Skönt att kunna prata med min man i alla fall......

Ettillförsök;
    Kan aldrig tänka mig att du är ensam i din oro! Det jag tror på, är att mammor har i stort sett jämt rätt i sina känslor och oro när det gäller sina egna barn. Den läkare som mitt barn har, lyssnar mycket på vår känsla som vi har. Frågar jämt hur vi känner och vi sett något osv.
    Att andra är "snusförnuftiga" kan vara deras rädsla över något de inte förstår men också som vår läkare säger; förbannad välvilja - dvs något som blir fel. Resonemangen - är de övertalningsförmåga för att försöka få dig att må bättre? De kanske är oroliga för dig?? Det är också viktigt att det är okey att vara orolig. Det är ju svårt att vara orolig inför barnen, men som vuxen så finns det inget fel i det. Oron gör oss ju bara extra uppmärksamma och lyhörda.
    Sköt om dig och strunta i de andra! Familjen kommer ju först och ditt eget välmående!!
    Ibland anordnar ju epilepsiförbundet föräldragrupper också tror jag?
  • etttillförsök

Vad omtänksamma ni är!

Jo, de försöker resonera med mig om varför allt egentligen är bra och inget att oroa sig över då jag visar min oro. Det är därför jag mer och mer slutar prata om det med andra. Min man är dock en väldigt bra lyssnare så jag har en trygghet där. Vi har haft en bra helg då vi har fått prata ut med varandra och ha en hel del kul tillsammans också med familjen. Så jag känner mig väldigt balanserad och stark just nu.

• Tummelisa06

LforLove skrev 2010-12-16 21:46:42 följande: Sitter med en underbar liten tjej i famnen, hon är två månader och föddes med omfattande hjärnskador. Hon löper stor risk att utveckla ep, vilket känns skrämmande. När debuterade era barn? Var det tydligt för er vad det rörde sig om? Hur hjälper man sitt barn bäst? Hej! Min äldsta tös va 3 dagar när hon började krampa och min minsta tös va ca 1 månad när hon visade misstänkta kramper.. Ja det va ganska tydliga kramper med " ryckningar" gurglande läte och så ögonen ryckte också.. Så jag tycker du ska söka till barnlkare och diskutera vad som hänt och sen att ni gör ett sk EEG för att kolla om det är ep.. om det händer flera gånger så kan de vara aktuellt med medicin.. har en liten tös på 7 månader som medicineras.

Svar på tråden Epilepsitråden 11