• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Puff 2008
    mamma till tre busungar skrev 2010-02-23 21:49:58 följande:
    Förresten undrar jag, som förälder till ett barn som just fått epilepsi, om ni kan märka på era barn att ett anfall är på väg? Tycker ibland att Theodor blir uppskruvad och hyperaktiv innan? Ibland gör han även en del lite konstiga ljud (han är ett normalutvecklat friskt barn annars). Ok. Han blev ett sk Keppratroll med andra ord. Hört talas om det fenomenet. Trist. Hur fungerade den mot anfallen?
    Ibland vet vi, ibland som blixt från klar himmel. Vid feber ringer vi ibland ambulans innan krampen ens börjat för går hon över 38.5-39 så kan vi inte häva själva.
  • Puff 2008
    lillis23 skrev 2010-02-23 22:21:35 följande:
    Hej!Mopsan, lider oerhört med dig men skönt att du försöker se positivt och det tror jag är jättebra. Härligt att Bup verkar funka och kan ge stöd. Håller tummarna för er.kramHärligt alla som har lite lugn och ro. Här börjar skiten idag igen, efter 5kramfria kvällar då vi gett Stesolid och han sovit lugnt. Han har under helgen lärt sig hasa sig framåt och har mått bra, nu ikväll vaknade han efter en timme igen!Trots Stesolid...känner mig gråtfärdig. Ger någon av er andra steso varje dag? För mig verkar det som att han har rätt stor kramp eftersom han vaknar trots steso.
    I perioder varje dag, ibland kan det vara en vecka emellan.
    Tänk på att det är stor tillvänjningsvarning på Stesolid. Vi hade en period för ett par månader sedan när vi gav upptill 3-4 ggr per dag pga stoooora anfall. Tillslut funkar inte steso vidare bra eftersom Myran vande sig. Nu när vi ger ofta så doserar vi olika beroende på varför vi ger. Om hon tex har mycket ihållande små ryck eller liknande som riskerar att byggas på till ett gm så kanske vi ger mellan 2-2,5 mg bara för att lugna det hela. Är det ett stort anfalls så är det säklart 5mg med en gång och sedan ev mer. Men då måste man ju ha typ Stesolid Prefill som går att dosera mellan 0-2mg och inte färdiga femmor.

Kram kram på dig!
  • happy2

Jag har en liten grej vet jag när jag blir upp i varv o hyper jag tar till med ljud som låter som ett högt ghiiii o sen blir de som ett lock när jag ska dra in luft samtidigt innåt o då blir de so man drar in vakum andning jag ser ut att dra in luft men de kommer inte in luft o de blir i uppspelda tillstånd,, o sne gör jag något annat ljud för mig som jag inte själv kan förklara med en hoppkrökt rörelse,, Jätte svårt att förklara de är sällan så att jag är medveten om dessa konstiga ljud o rörelser själv, de bara kommer, Sen om de är ep eller om de för att jag har ADHD eller om de är en kombination som förstärks,, ingen aning så,, Jag har ingen kamera runt mig som kan filma mig dygnet runt,,

Jag har fruktansvärt jobbiga spasm för mig,, spec när jag håller på att slappna av eller somna, visst så rycker även normala människor utan att de ska vara ep eller annat onormalt,, men jag upplever som en explotion i rycken, o hjärtat springer i väg i 190,
    Sen blir de som man tar spjärn,, Lite obehaglig kännsla,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • 060810
    anne h skrev 2010-02-22 23:35:56 följande:
    schnappi- det är ju också beroende på om ni behöver en anpassad vagn, om den ska hålla för fler kilo än en vanlig barnvagn (de håller ju inte för särdeles tung last) Vad har ni för vagn privat, så att säga? Hur många kg tål den? Den fungerar ju dessutom inte för sonens behov. skriv ner alla argument.. och skriv mer.. så du kan skicka det till den som skriver ut sedan.
    Izabelle åkte vagn tills hon var ca 2½ år någonting, sen lite då o då när jag inte orkade ha henne gående, men det var om vi var låångt iväg typ Sthlm eller så.
    Vi har en Brio Race och en Quinny Zapp som vanliga vagnar. Brion tror jag klarar 20 kilo och Zappen klarar bara 15. Mino väger 14.5 kilo ungefär idag. Men kan likaväl va uppe i 15 kilo redan nu. Han är en stoor kille! :)
    Jag ska försöka sätta mig ner och skriva ihop allt vad jag tänker och alla argument och sen ska jag faktiskt vända mig till hmc i Lund och inte Kristianstad för hon som är barnansvarig här tycker jag inte alls om.. Vi funkar inte alls efter det som hände i oktober när vi var där och efter mycket tjat fick suffletten. Hon lyssnar inte alls och samma sak med sjukgymnasten på barn, hon fattar inte heller. Men ska prova att söka en privat sjukgymnast och se om man kan få bättre hjälp där. Kanske lyssnar bättre.
    Tyvärr kan min egen arbetsterapeut inte hjälpa mig för hon tillhör vuxendelen, annars hade hon varit ett bra alternativ. Men hon lider med mig och önskar att någon kunde lyssna och förstå.

Annars har vi haft en jobbig natt där jag trodde ett gm var på väg. VÄLDIGT ryckigt och gnälligt.. Men vi klarade oss som tur var, men jag börjar undra om det är slut på vår gm-fria tid snart... Börjar fasa för det, men får hålla tummarna att vi slipper några hemska anfall!
  • 060810

Haha jag glömde ju skriva en positiv sak med ju!!
    Pratade med bvc-psykologen igår och hon ska skriva remiss antingen till hab eller bup!! :) Vi ska dit den 17:e mars och då ska hon få träffa Mino igen och vi ska ta en riktig anamnes på ALLT som varit och min mamma skulle följa med eftersom hon närmast efter mig står Mino närmast och passar ju honom ibland och känner honom.
    Vart så lättad igår när jag fick pratat med henne. För när jag nämner Mino i min föräldragrupp där hon är med som "ledare" så säger hon alltid: ja men Mino är ju inte som andra barn och då ska man inte jämföra det heller.
    MEN hallå! Nog fasen måste jag få berätta om honom och att allt inte alltid går så jäkla enkelt som man tänker sig med friska barn och lyckligt Svensson-liv? Han är en del av mig och min familj och är precis lika mycket älskad (om inte lite mer) som sin syster. Bara för att han inte är som alla andra tänker jag inte sluta prata om honom och om allt fantastiskt som han kan.
    Nu har han lärt sig att stoppa fötterna i skorna även om det inte alltid blir rätt så kommer fötterna ner när jag ber honom göra det! :) Bara en sån sak är jättestor för mig! Eller som igår när han satt och tittade i sin "Totte och Kissen" bok för 1000:e gången typ och säger: mamma   och sen håller fram boken så jag kan titta. Han visar inte tydligt att jag ska titta men säger mamma och håller fram boken mot mig så jag kan titta.  Då smälte jag!! Så underbart!!!!!!!!!!

• Smuliz
    060810 skrev 2010-02-24 12:09:54 följande:
    Haha jag glömde ju skriva en positiv sak med ju!!Pratade med bvc-psykologen igår och hon ska skriva remiss antingen till hab eller bup!! :) Vi ska dit den 17:e mars och då ska hon få träffa Mino igen och vi ska ta en riktig anamnes på ALLT som varit och min mamma skulle följa med eftersom hon närmast efter mig står Mino närmast och passar ju honom ibland och känner honom.Vart så lättad igår när jag fick pratat med henne. För när jag nämner Mino i min föräldragrupp där hon är med som "ledare" så säger hon alltid: ja men Mino är ju inte som andra barn och då ska man inte jämföra det heller.MEN hallå! Nog fasen måste jag få berätta om honom och att allt inte alltid går så jäkla enkelt som man tänker sig med friska barn och lyckligt Svensson-liv? Han är en del av mig och min familj och är precis lika mycket älskad (om inte lite mer) som sin syster. Bara för att han inte är som alla andra tänker jag inte sluta prata om honom och om allt fantastiskt som han kan.Nu har han lärt sig att stoppa fötterna i skorna även om det inte alltid blir rätt så kommer fötterna ner när jag ber honom göra det! :) Bara en sån sak är jättestor för mig! Eller som igår när han satt och tittade i sin "Totte och Kissen" bok för 1000:e gången typ och säger: mamma   och sen håller fram boken så jag kan titta. Han visar inte tydligt att jag ska titta men säger mamma och håller fram boken mot mig så jag kan titta.  Då smälte jag!! Så underbart!!!!!!!!!!
    Åh härligt

Då händer det lite positivt nudå. Skönt!

Man behöver inte mycket för att smälta som mamma
  • 060810

Japp det känns jättebra att hon lyssnade på mig. Hon sa att hon misstänker ju något själv men har inte uppfattat mig som jätteorolig och därför inte skickat remiss. Jag hade inte uttryckt det tydligt nog enligt henne, men nu så trillade poletten ner och då händer det grejjer.
    Ja man behöver inte mycket för att smälta! :) Kan ju hoppas att det kommer fler såna här guldkorn nu. :) kan behövas efter några veckor med gnällig o sur unge. även om han fortfarande är gnällig o sur så gör såna här små saker att man orkar lite till.

• lillis23
    Mopsan skrev 2010-02-23 22:30:51 följande:
    Stora kramar. Nej vi ger bara stes vid behov. men va härligt att höra att han gör sådanna framsteg så fort han får lite krampvila vilket hopp det måste ingjuta för framtiden. vad jag funderar på är det där med att han vaknar. Han kanske rent utav "laddar" för lusk får oerhört svårt att sova när det närmar sig och det blir ju en ond cirkel då han dessutom blir utmattad och mer mottaglig för kramper. Stes hjälper ju honom att somna men har en snabb halveringstid om jag inte minns helt fel varför effekten troligen redan klingat av och oron har tagit överhanden vilket leder till att han vaknar. Eller har han en kramp eller har jag missuppfattat?
    Ja, jag tror som du att effekten klingat av och krampen som han typ alltid har efter en timme väcker honom. Min teori är att höja "vanliga" ep medicinen för att ta bort krampen, ist för att bedöva honom så att han känner den..

Idag ville han först inte lägga sig, blev full och somnade efter en dryg timme med mamma brevid. Vaknade inte sen, så jag hoppas att det var en engångsföreteelse igår.

Myran, håller med är också rädd för att han ska bli van steso. Vi ger det väldigt sällan har gett 2 ggr sen i somras, ger alltid Iktorivil ist. Enligt ep-sköterskan har många barn steso dagligen i perioder, så jag får väl lite på det. **Men ska ifrågasätta nästa veckan när läkaren hör av sig.

Tack för att ni lyssnar och kommer med tips och tröst.

kramis
  • Puff 2008

Lillis23, nu vet jag inte hur du menar att du ger Iktorivil men om man ger det som kramplösande är det ju rimligen risk för tillvänjning på det också. Det är ju Klonazepam som ju också är en Benzodiazepin precis som Stesolid (diazepam). Myran har haft perioder med en del Iktorivil dropp pga ihållande långa kramper och under en period fick vi öka doseringen varje natt på sjukhuset pga just tillvänjning. Men nu vet jag inte om du menar att ni ger det så...

• Mopsan

hallå everyone! jag tror jag har lite glada nyheter. Lusk har lärt sig att knäppa med fingrarna!!!! det låter ju kanske lite löjligt men det är ju ett framsteg. 1 han har lärt sig något nytt och 2 det är ju en motorisk färdighet. Lusk är mkt stolt men jag tror inte han hade räknat med den totala glädjen ifrån mig

Svar på tråden Epilepsitråden 11