• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Mopsan

nu går skam på torra land. lusks neurolog från kss ringde just. så nu så ska han börja fila på ett intyg för lss. lusks nya sorts anfall är typiskt LGS så det ja det är som det är liksom. även han har läst tbx vad som hänt med lusk och nya diagnosen och sa att det stämmde så väl överens med vad lusk gått igenom och går igenom. ja egentligen gav det väll inte så mkt matnyttigt men det känns alltid "bra" att få diskutera det här med kunniga innom området och dividera lite. ja inte mkt mer att säga.

• Puff 2008
    lillis23 skrev 2010-02-25 16:27:33 följande:
    Vi har gett Iktorivil till kvällen, och vid mindre anfall. Till kvällen har han haft 2drp från maj till nov ifjol. Då fick vi sen Theralen och nu ger vi då Steso ist. Vill verkligen inte ge det, men vad gör man när inget funkar?Mopsan, jättekul grattis!!!Klart du är stolt:)kramIdag är jag verkligen pitbullmamma och nu är måttet rågat. Har fått besked av läkaren att ge steso varje kväll och ringde imåndags den här veckan och gav besked till sekreteraren att jag behvöde nytt recept. Ringde även dagen efter för att kontrollera att meddelandet nått läkare. Vi bor på landet och måste ofta best medicinerna i god tid för att ha före helg. Nämnde då att jag endast hade doser för någon dag till. Ringer apoteksväxel igår och inget recept. Ringer ep-sköterskan idag och får upplyst att läkaren endast skriver ut recept på fredagar!!!!Ja men jag behöver ha det idag, sa jag för att kunna best och säkert ha det på apotektet före helgen. Ska jag  behöva köra 20 mil tur och retur ifall det inte finns när receptet väl finns inne på fre em? Helt fucking orimligt!!!Har nu ringt verksamhetsansvarig och hon ska ringa upp Nu ska allt fram från att det kan ta 10dgar innan hon ringer tillbaka, ignorerar totalt barnet på läkarbesök, allt!!!!
    Fy fasen vad irriterad man blir. Är ju riktigt viktigt att man får support med sånt här. Vi brukar i värsta fall ringa till neurologmottagningen och beställa de mediciner vi saknar om det är bråttom och då skriver vilken läkare som helst ofta ut det åt oss. Men vi bor ju då i gbg och drottning silvias är stort. På dem bara lillis! Detta är inte ok. 
  • Puff 2008
    Sirelisse skrev 2010-02-25 14:53:56 följande:
    Hej.Jag vänder mig till er i hopp om att få hjälp med några tips och råd.Jag har läst en del men inte allt i era trådar. Tack för den med info och faktalänkar.Kortfattad historik:Vid 4-månaders ålder får vår son ett krampanfall. Han hade varken feber eller infektion men var utmattad och jag antog att det berodde på det. Läkaren sa att det kunde vara så. Ett eeg gjordes.Vid 7-månaders ålder sker det igen och så 3:e gången när han är 9-månader. Han har också haft kramp vid hög feber.När vi kommer till neurologen får jag beskedet att starta medicinering mot ep. Jag ställer mig frågande till varför vi ska medicinera när inga tester utförs och det hela slutar med att vi får remiss till sömn-eeg och datortomografi. Efter detta ska vi tillbaka för att träffa neurologen igen.Idag är min son en pigg och glad 1-åring (på lördag) som utvecklas väl men med två oroliga föräldrar. Jag har inget emot att medicinera honom men skulle gärna vilja ha något konkret att ta på innan. Framför allt vill jag inte känna mig överkörd av läkaren eftersom jag är för dåligt påläst. Mina frågor till er:Finns det andra orsaker eller tester som borde göras på min son?Tycker ni att vi ska påbörja medicinering även om proverna inte visar på något? Är det något som läkare ofta missar att informera om som jag borde fråga om?Jag förstår och respekterar ifall ni inte vill/kan/orkar svara. Jag hittade inget bättre ställe att ställa mina frågor och uppskattar mycket ifall någon av er svarar
    Hej och välkommen!

Jag tycker du skall ha med dig den eviga "varför-frågan". När läkaren säger att de vill testa si eller medicinera så, fråga varför så du får ta del av deras teorier. Finns ju som sagt en rad tester man kan göra när det handlar om hjärnan. Min dotter har gjort någonstans kring 40 eegn varav ett par långtids video-eegn. Ul på hjärnan, Datortomografi, MR, lumbalpunktion är många av oss som gjort etc etc. Men det beror ju helt på vilken teori de har kan jag tänka mig. Min dotter började krampa som väldigt liten (nyfödd) och då blir det nog ofta hela batteriet av tester. Sedan så är det en kromosomanalys som till slut gett oss diagnos och en förklaring. Nyfiken på vad ni skall medicinera med i så fall förresten.
    Myran är definitivt inget bra exempel (vilket inte heller Mopsans L är) eftersom det här handlar om väldigt läkemedelsresistent ep och många oändliga försök med mediciner och doseringar.
  • Puff 2008

Nu lät det som om LP är test på hjärnan...det är det ju inte (ryggvätskeprov). Men många av oss har nog gått igenom det med våra barn i samband med ep.

• Mopsan
    Puff 2008 skrev 2010-02-25 17:22:05 följande:
    Nu lät det som om LP är test på hjärnan...det är det ju inte (ryggvätskeprov). Men många av oss har nog gått igenom det med våra barn i samband med ep.
    shit glömde bort LP:n. ja LP är gjort här.
  • Mopsan
    lillis23 skrev 2010-02-25 16:27:33 följande:
    Vi har gett Iktorivil till kvällen, och vid mindre anfall. Till kvällen har han haft 2drp från maj till nov ifjol. Då fick vi sen Theralen och nu ger vi då Steso ist. Vill verkligen inte ge det, men vad gör man när inget funkar?Mopsan, jättekul grattis!!!Klart du är stolt:)kramIdag är jag verkligen pitbullmamma och nu är måttet rågat. Har fått besked av läkaren att ge steso varje kväll och ringde imåndags den här veckan och gav besked till sekreteraren att jag behvöde nytt recept. Ringde även dagen efter för att kontrollera att meddelandet nått läkare. Vi bor på landet och måste ofta best medicinerna i god tid för att ha före helg. Nämnde då att jag endast hade doser för någon dag till. Ringer apoteksväxel igår och inget recept. Ringer ep-sköterskan idag och får upplyst att läkaren endast skriver ut recept på fredagar!!!!Ja men jag behöver ha det idag, sa jag för att kunna best och säkert ha det på apotektet före helgen. Ska jag  behöva köra 20 mil tur och retur ifall det inte finns när receptet väl finns inne på fre em? Helt fucking orimligt!!!Har nu ringt verksamhetsansvarig och hon ska ringa upp Nu ska allt fram från att det kan ta 10dgar innan hon ringer tillbaka, ignorerar totalt barnet på läkarbesök, allt!!!!
    Jag instämmer med myran fan va löjligt vadå skriver enbart ut recept på fredagar???!!! ni måste verkligen bo på landet om ni bara har en enda läkare på erat sjukhus ta och ät upp dem och spotta ut dem levande är mitt råd.
    Här har vi aldrig haft några problem som tur är lite lustigt i höstas när vi tog ut en recept lista på lusk och det var två full knökade sidor med recept inte ett enda var utskrivet av samma läkare
    men man ska aldrig upphöra att bli förvånad. Det där med recepten är ju något jag tagit som så självklart. och samma sak om man kommer till apoteket och inser att det skrivit ut oral suspention istället för tabletter så slår man en pling väntar 5min så är det nytt recept inne. nej ta fram pitbull mamman innom dig och ryt.
  • 060810

Hej och välkommen Siron.
    Mino är ett exempel på ep-barn som inte visat något på eeg. Han har gjort 2 st och inget har visat. Nu har vi inte gjort eeg på snart 18 mån, varför vet jag inte egentligen, men det har blivit så och jag har inte orkat bråka om det.
    Vi tror att hans anfall ligger utom det som kan mätas med eeg som Mopsan skrev (tror det var Mopsan) i skugga. Han har rätt många typer av anfall min plutt (snart 2 år) allt från gm (grans mal) till att han blir frånvarande, rycker eller trillar ihop. Har även lagt märke till såna här ryck där det ser ut som han fryser eller nåt men vet inte om han verkligen fryser eller om det är något knas.
    Mino har gått igenom magnetröntgen, LP, ögonbottenundersökning (tror det heter så), eeg och blodprover. Dock inga kromosomprover tagna på honom.

Han får just nu Trileptal + Theralen (sömnmedicin). Han fick medicin först efter 9 månaders anfall. Vi höll på och kämpade och kämpade och tillslut fick han medicin. Den har hjälpt men mest har den hjälpt de sista 4 månaderna då han varit krampfri från de stora anfallen. Snart 4 månader är det. :)
    Han ska även utredas för autism nu, kanske ett svar på var ep:n kommer ifrån då ep och autism hör ihop med varandra.
    Undrar du något så bara hör av dig, vi försöker svara efter bästa förmåga. :)

• 2små2stora
    Siron: Ni ska inte medicinera utan undersökningar. EEG bör definitivt utföras. Det är inte alltid som det visar någonting eftersom det kan vara lugnt på aktiviteten just då. Men om han skulle få en kramp till tycker jag att ni ska starta medicineringen.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Sirelisse

Varmaste Tack för alla svar, jag uppskattar dem mycket!

Vid det senaste besöket (3:e) hos neurologen fick vi remiss till datortomografi och sömn-eeg och dessa kommer vi att vara klara med på måndag, då ska vi få ny tid hos neurologen för att få provsvar och disskutera hur vi går vidare.

Jag blev så arg senast när jag var där så jag minns inte namnet på medicinen de ville att vi skulle starta med.

Anfallen kommer plötsligt, han faller och börjar rycka liksidigt i armar och ben, han visar ögonvitorna, kroppen är mjuk. De håller på i 45-90 sekunder och efteråt är han som innan annfallet.

Jag har inte uppfattat att han ryser, rycker eller drömmer sig bort. Kollade på klipp på youtube (som det stod om i er faktalänk) och det beteendet känner jag inte igen på min son.

3 oprovocerade kramper och 6 i samband med feber.

Både jag, min syster, min kusin och min moster samt 3 kusiner till min make har haft feberkramper som barn och jag ställer mig frågande till om det skulle kunna vara något sådant fastän han inte har haft hög feber vid de andra 3 tillfällena?

• sana70

Mopsan, vad glad jag blir för Luskens framsteg

Siron,
    välkommen hit, bästa ställe finns inte på nätet för att ställa alla frågor gällande kramper. Min lilla är 14 månader och har EP.
    Först på tredje eeg visades ep-aktivitet då hon fick ett grand-mal under själva eeg (hon hade feber 39,9 samt uvi och maginfluensa). Den eeg gjordes på akuttid efter att hon hade tre gm anfall under helgen och vi är lättade över att ha fått svaret då.

Tyvärr låter din pojkes anfall som Elmas bara att hon måste sova efter sina, hon blir ledsen och gråter tills hon sömnar, jag tycker att vi inte får direkt kontakt med henne föränn efter att hon har vaknat.

Hon gjorde LP, magnetröntgen, ultraljud, blodprover, tre eeg  vaken och två när hon sov. Allt var ok utan den sista eeg som jag beskrev innan.
    Hon får trileptal och det har bara hjälpt henne än så länge, hon har inga fler anfall peppar peppar och utvecklas normalt. Jag kan inte ge dig några råd, bäst att ta alla prover och prata med läkare, vi väntade in i det sista med att börja medicinera så att säga, vi ville inte ge henne ep medicin från början men nu tycker jag att den är guldvärd, vi fick vår tjej tillbaka.

Svar på tråden Epilepsitråden 11