• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jontesfru
    mamma till tre busungar skrev 2010-02-21 20:54:59 följande:
    Tack alla som hälsat mig välkommen i tråden även om jag helst inte hade velat hamna här förstås. Att ens barn ska få epilepsi tror man ju inte..... Imorgon är det två veckor sedan vi fick åka in med ambulans. Var inte alls roligt. Vi visste ju inte vad det var och han var okontaktbar hela ambulansfärden och en stund efter att vi kom fram.Nu vet vi ju att det är epilepsi även om all utredning ej är klar. Känns ändå lite lättare
    hej
    nä inte vill man hamna här inte.

Jag tycker det är skönt med denna då kan man skriva av sig o få svar på lite frågor man har.
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Jontesfru
    mamma till tre busungar skrev 2010-02-21 20:54:59 följande:
    Tack alla som hälsat mig välkommen i tråden även om jag helst inte hade velat hamna här förstås. Att ens barn ska få epilepsi tror man ju inte..... Imorgon är det två veckor sedan vi fick åka in med ambulans. Var inte alls roligt. Vi visste ju inte vad det var och han var okontaktbar hela ambulansfärden och en stund efter att vi kom fram.Nu vet vi ju att det är epilepsi även om all utredning ej är klar. Känns ändå lite lättare
    o välkommen såklart.... bara jag som är förvirrad (som vanligt)
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Puff 2008
    Mopsan skrev 2010-02-21 18:45:24 följande:
    Ja du hur går det för oss? Jag är rätt nattsvart i psyket just nu varför jag inte skriver särskilt mkt då jag helt enkelt inte har något trevligt att säga. Nya medicinen..... inga STORA anfall däremot en del nya sorter bland annat har han kört nästan varje dag att han får som stora anfall med bibehållet medvetande så mardrömmen är ju besannad. Han skakar i hela kroppen och vädjar till mig att få det att sluta. Han har ett ökat antal myokloniska och en djävla massa atypiska absenser så ca 75% av ett dygn har han någon áktiv ep aktivitet. Jag har dragit min egna slutsats att hans enorma beteende rubbningar under medicinering inte är en direkt biverkning av medicinen i sig självt utan något som sker pga att det händer något med ep aktiviteten. Rörigt men tror du hänger med. Just nu går jag lite på knäna känner jag och blir det inte en förbättring nu så kommer jag välja att lusk läggs in för jag klarar helt enkelt inte av hans skiftande humör med medicinering. Och vi talade ju på sjukhuset om redan innan han startade vikten av att han går på den här medicinen åtminstonde till DS och om det blir ohållbart får han läggas in. Som sagt känns ju jävligt kul och inget jag ens vill tänka på nu. Det funkar dock ganska bra om man är konstant på honom verkligen odelad uppmärksamhet utan minsta avbrott men hur i helvete ska man klara av det och en sjuk lillasyster och ett helt hem och en gubbe som jobbar borta på veckorna. Hans behov är ju bortom denna värld en normal eller ens över energisk människa kan onekligen klara av enbart han ensam så jag känner mig som sagt rätt knäckt just nu. Tänker dock på er dagligen och funderar på hur det går för er. Hur länge har diacomiten varit insatt nu? Man ska väll egentligen vara tacksam så länge ungarna kan andas under knaset men tyvärr kan jag ej känna den glädjen även om det är som du skriver väldigt stort steg framåt. allt annat och väntan på monster anfallen gör ju liksom ändå allt olidligt. Men om man blickar tbx till sommaren så har ju lillmyran nått otroligt långt mot hur det var då. säg till henne att fortsätta på det spåret hon är inne på nu så. stora kramar ursäkta att ja är så rörig men har svårt att bara bilda en hel mening
    Jag hänger med
    Förstår precis vad du menar. Skriver ju inte heller så mycket...av samma skäl. Eller ja, egentligen känner jag att jag inte riktigt vet vad jag skall skriva då jag både känner igen mig i det en del skriver men samtidigt inte alls. Men det är alltid skönt att läsa dina inlägg. Det är där jag känner igen mest....när det gäller epn då. Ni lever med en jävlig diagnos med rätt jobbig prognos precis som vi, jag menar Dravets tror jag man har typ 85% chans att bli vuxen med. Och Myran har inte bara ep som liknar Dravets, hon har en jäkla massa andra funktionshinder...knappast bättre odds då eller. Nu vet jag ju såklart att inte Lusk har det...någon underlig kromosomavvikelse i grunden. Men eran ep-situation känner jag ju igen mig i. Förstår att du håller på att gå under. Hur går det med LSS? 
    Vi har ju börjat assistent-svängen nu och sitter och slipar på ansökan och sånt. Juristen jag varit i kontakt med rek att söka dygnet runt och det känns ju på sätt och vis skönt. Jag har hittils inte fått avslag på en enda ansökan (vb, bilstöd etc) så detta skall väl gå vägen också. 

• mamma till tre busungar

Ja, nu funderar man ju mycket på vad som utlöst detta. Vi var ju lite förkylda allihopa i familjen men inte jättesjuka. Han hade ingen feber. Han hade en misstänkt kramp  när han var ett men en kramp är ju ingen kramp säger man. Vi hittade honom plötsligt sovande på golvet när han mindre än fem minuter tidigare hade varit klarvaken och lekt)Då gjordes ingen utredning och man sade att hade inget mer hänt inom ett år kunde vi släppa det och det gjorde vi.

Första dygnet var riktigt läskigt. Först när vi åkte ambulansen och kom in var han ju som sagt okontaktbar. Det kändes så läskigt att åka ambulans med ett barn som var vaket men ej gav någon som helst kontakt. Gav ingen blickkontakt och reagerade inte på tilltal. Sedan piggnade han på sig efter en stund på akuten men fortsatte krampa tätt och var ändå inte helt adekvat i kontakten. Han blev sövd när de skulle göra lumbalpunktionen då det trots maxdoser av Midazepam och Stesolid var omöjligt att få honom att ligga stilla. Båda dessa är ju kramphämmande och lugnande och sedan sövdes han på rejäla doser Pentotal som också är en potent kramphämmare. Trots dessa rejäla doser av dessa tre läkemedel i kroppen så krampade han på uppvaket.

Hela första natten vakade jag över honom. Man satte in behandling som om det vore en virusorsakad hjärninflammation men sedan visade proverna att det inte fanns något virus i ryggmärgsvätskan och då behandlades det som en epilepsi istället.

• mamma till tre busungar

Till moderator i tråden: Du får gärna lägga till oss i trådstarten om du vill. Theodor är som sagt fyra år. Behandlas nu med Trileptal och ska förmodligen också börja med Keppra. Han har även en liten dos Iktorivil på kvälllen men den skall uteslutas snart troligen. Vi bor i Järfälla.

• lillis23

Mopsan och Myran, kan bara skicka lite stödkramar till er och säga att jag tänker på er ofta och önskar av hela mitt hjärta att saker och ting inte vore så j-a och att läkarna kunde göra något mer. Lycka till med ass.ansökan Myran och Mopsan, har du fått kontakt med kommunen ang ansökan till hjälp? Hoppas folk runtomkring dig reagerar när ni fått detta besked och att ni får hjälp. Tycker så synd om Lusk som är medveten stora delar, det här ska inte bara vara sant.kram

mamma till 2 barn, välkommen hit!

Schnappi, klart du ska ha vagn som passar Mino och den lilla. Har du någon kurator på hab som du kontakt med, be om hjälp.

Här har vi gett Steso varje kväll sen i torsdags och det har funkat bra. Han somnar som en stock, har varit lite mindre orolig vid de andra tillfällena då han sovit och är allmänt bättre. Inga anfall sen i torsdags. Han har börjat hasa sig fram med hjälp av den "friska" armen sittandes på knä:) och går bättre och bättre. Imorgon ska vi få skena till högerbenet och på CPUP utredning.

kram till alla

• lillis23

Ett tips också, hittade en babycaller med kamer som filmar i mörker, har ljud och är liten och enkel att använda från luvinon.se. Jättebra och känns skönt att kunna se honom nu när vi dopar honom så mkt på kvällarna. Kostar ca 2000kr.

• happy2

Anna C villka framsteg,, skönt att höra att de är lite andrum för tillfället i allafall kram på er

Ett ytterligare kortare större anfall kom i gårkväll igen,,välldiga känningar så de var väntat enligt E som även denna gång va med, men den här gången var han start förberedd så att säga, han satte sig bredvi mig med en kudde i soffan,, krampen varade ca 1,30 min men de tar desto lite längre innan jag är oki o mer kontaktbar o talförd tyckte han,, sen så för mig känns de som jag har manglats mellan stenar o vridigt mig ut o in, aj vad jag är öm i kroppen, o i dag o troligt trötter mentalt oxå,, Men ska ringa ep sköterskan om jag kommer i håg, ska göra så fasligt mycket annat i dag me,,
    Har sjuka ungar oxå att vårda, ja ja men vi tar oss förbi den här gången Men kram vänner

Sebastian, Kevin och Alexander
  • 060810
    anne h skrev 2010-02-21 20:02:44 följande:
    När han är äldre tar vi då den dagen. Nu är nu, han sitter i vagn nu, det är det som gäller. Inte om ett par år.När han blir större och inte sitter i vagn kanske de hittat en medicin som tar bort allt med ett litet piller. Vad vet vi.. *kan ju alltid hoppas..*Skriv ett brev till sjukgymnast eller läkare eller vem det nu är som förskriver vagn hos er och beskriv varför du ska ha vagn. Det är så mycket enklare att prata för sin sak när man får sitta i lugn och ro hemma och fundera än om man ska prata för en sak här och nu.. speciellt när de försöker få det till att det ju inte är så farligt, att man klarar sig med en vanlig vagn..Samla på dig alla bra argument som har samband med ep.Han är ju snart så stor att man vanligtvis inte behöver vagn, då ska ni ha det som hjälpmedel.
    När räknas det som att han är så pass stor att han inte behöver vagn? Bara så jag har som argument. Jag ska skriva ett brev om det kommer behövas. Lär ju göra det om vi inte kan lösa frågan med syskonvagn. Är ett jävla gissel allt... Ibland undrar jag vad jag gett mig in på, men samtidigt är problem till för att lösas och jag tror och vet att jag kommer klara det. Sen om det blir med eller utan hjälp från hmc återstår att se. Kanske får en utredning på autism via hab och då tillhör vi ju dem sen om han nu får diagnos o då är det kanske lättare att få hjälp.
    Kryztina skrev 2010-02-21 20:48:38 följande:
    Jag tycker att så länge det är MYCKET LITEN risk att han får GM så tycker jag ni ska få ha kvar vagnen. Det är en sak om han inte skulle haft GM på kanske ett år eller två, men som det är nu så har det väl inte gått så lång tid? Det är inte realistiskt att betrakta honom som helt anfallsfri ännu.Kan du inte skriva ett brev till hjälpmedelscentralen där du ingående förklarar behovet?Vad grundar de sitt beslut på?Vad jag menar med MYCKET LITEN risk är t ex som vi har det med Wilmer nu, det var väldigt länge sedan han fick kraftiga anfall och vi försöker leva så normalt som möjligt men ändå ha epilepsin i åtanke. Det är ju viktigt att våga släppa rädslan om det är väldigt länge sedan anfall. Om inte annat så för barnets skull.
    Mino har varit fri från gm i 3 månader nu. Snart upp i 4, men det kan ju komma när som. Det blev jag ju varse om i fredags när både rycken och en jätte frånvaro kom på samma dag. De grundar sitt beslut på att när man har epilepsi så behöver man igen hjälpmedelsvagn, då ska man ha fysiska funktionshinder med, som muskelsvag, cp-skada, hjärnskada, ja sånt. Men "bara ep" räknas inte dit och dem har aldrig haft någon som bett om hjälp innan så varför ska de hjälpa mig när ingen annan behöver hjälp? De anser att han kan sitta i en Brio Sitty och så får jag trä på någon form av skydd på sidorna. MEN han kan inte sitta i en Brio Sitty tex för han sitter som en hösäck då.. Får inte upp kroppen o han är inte muskelsvag, men i Bingon så sitter han rakt och är mycket gladare än i en "vanlig" vagn där han säckar ihop. Vet inte vad det beror på att det är så.. Har undrat det lääänge.´
    Jag försöker med leva så normalt som möjligt men med ep:n i bakhuvudet hela tiden. Där har ju Bingon gjort mycket att vi har kunnat göra vanliga saker och fungera normalt. Så blir nog ett brev eller något. De måste förstå problemet. Men problem kostar o det vill de inte betala.. :(  *känns så i a f*
    Hoppas du kan läsa även om texten blev grå... Vet inte varför det blev så.. :(
  • Puff 2008
    lillis23 skrev 2010-02-21 22:14:56 följande:
    Ett tips också, hittade en babycaller med kamer som filmar i mörker, har ljud och är liten och enkel att använda från luvinon.se. Jättebra och känns skönt att kunna se honom nu när vi dopar honom så mkt på kvällarna. Kostar ca 2000kr.
    Tack för dina gulliga ord.
    Vi har en ganska billig övervakningskamera från teknikmagasinet...ett par hundralappar har jag för mig. Nu lämnar vi ju i princip aldrig Myran, hon är med oss tills vi går och lägger oss, hon sover mellan oss etc etc. Men ibland på morgonen sover hon när vi går upp och då sätter vi kamera på henne och går ner och får en vuxen frukost. Man kan tom ställa kameran på magen på henne så ser man på bilden som går upp och ner att hon andas
Svar på tråden Epilepsitråden 11