• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • salcin13

Tack för välkomnandet

Jo jag var nog mer beredd på en fight gällande sjukvården.... (vilket jag fick med sonen) så lite paff blev jag allt. De sa att det är inte frågan om Att hon har ep utan snarare ett fastställande av vilken sort Det blev ingen medicinering i nuläget innan eeg`t som ska göras i veckan. Däremot fick jag med mig en klysma stesolid hem (inga problem då jag frågade efter det) Känns tryggt i allafall, om i fall att

Fick ner en hel lista till dagis "att tänka på, under och efter anfall".... får dela ut det i morgon och då kan ingen skylla på att de inte har fått info

Nu så stryktvätten väntar

• 060810

Okej. Ja jag bråkade med läkare och sjukhus i 9 månader innan vi fick medicin och 12 månader innan diagnos...
    Okej men bra att ni ska göra eeg, men som du vet så kanske det kommer tillbaka helt normalt, bara så du är förberedd på att det kan va så. Min sons 2 eeg som han gjort har varit normala.. Men anfall har han ändå.. Mycket därför vi fick bråka tror jag eftersom hans eeg:n var normala.
    Nu har han inte gjort eeg på snart 1½ år.. men ärligt talat så saknar jag det inte..

• salcin13

Saknat eeg NOT Förstår vad du menar Min tanke var mest nu gällande tösen "å nej nu börjar det, eeg`na alla blodprov all medicinering...." blääääk...

• Jontesfru
    salcin13 skrev 2010-02-28 09:59:35 följande:
    Saknat eeg NOT Förstår vad du menar Min tanke var mest nu gällande tösen "å nej nu börjar det, eeg`na alla blodprov all medicinering...." blääääk...
    vålkommen hit (ja du förstår vad jag menar...)

Den svängen känner man verkligen igen.

Att man ställer ep-diagnos så snabbt kan det inte vara just historiken som du berättade om? låter ju troligt.
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Stella79

Hej igen...
    Har varit här inne innan å ställt lite frågor, tycker det e en jättebra tråd!

Min 8-åriga dotter ska snart opereras, har en svårbehandlad EP, har varit många svängar framå tillbax om det skulle bli aktuellt med Operation eller ej, men nu e det bestämt. Jag bestämde mej redan innan, har funderat framåtillbax i flera månader. Hon har en liten missbildning på högra sida i hjärnan som gör att hon får anfall, samt koncentrationssvårigheter, och väldigt dåligt arbetsminne. Hon fick första anfallet 2008, har tidigare varit helt frisk..

Vill höra här om det e nån annan som har gått igenom en sådan operation eller har nån anhörig som har gjort det?

• sana70

Salcin13 välkommen, vbisst är det tråkigt med alla prover, men nu är det inget nytt för dig så det är till din flickas fördel

Idag gjorde sig EP-n påmind hos vår tjej, eller om det var bara trötthet vet vi inte. Vi var och badade idag. Hon vaknade 7 imorse fick sin medicin då. Sedan sömnade hon vid 9,30 och sov till ca 10,15. Jag tyckte att hon var pigg och passade på att åka och bada med alla tre då. Allt var super bra, hon älskade att bada i basängen, det var mycket folk i alla tre basäng som finns där. Efter en halv timme i vattnet tog jag ut henne och hon satt i mitt knä för att vila en stund. Fem min. senare blev hon konstig så att säga, slapp (såg ut som frånvaroattack) fast hon reagerade när jag kallade på henne, ogönen var lite så som barn har precis innan de ska sömna. Min man såg det också, kallade på henne och hon log lite smått mot honom. Jag tog upp henne då jag trodde att ett GM var på g men hon vände sig mot mig, fortfarande väldigt trött i ogönen och reagerade på tilltal, allt såg ut som om hon var påverkad i en kort kort stund men ändå med. ....sedan åkte vi därifrån efter att ha varit där i knappt en timme, synd om pojkarna som inte fick bada länge som de ville. Hemma ½ tim senare la jag henne i hennes säng och hon sömnade efter några minuter.

Vad tycker ni detta är? Vi tror att något var på gång...jag tänker att visst kan det ha varit tröttheten också då hon brukar vila där mellan 12-13,30 och detta hände 13,30 men hon vilade lite på förmiddagen(fast det gör hon på dagis i och med att hon går upp kl. 6 i veckan)
    Men jag vill inte hitta på en massa ursäkter nu, är det så att nåt är på gång måste det visa sig en gång till snart och då tänker vi direkt öka medicinering. Nu undrar jag hur kan det bli så här i badhuset, kommer vi inte kunna ta henne till badhuset, eller stranden på sommaren. Jag har lagt på hyllan alla planer vi började ha ang. semester. Hur ska vi kunna veta vad hon tåler och inte tåler? Klart vill vi inte utsätta henne för onödig stress som kan leda till ökad dos av medicinen om hon kan slippa det genom att vi är mer försiktiga.

En fråga till ang. medicinen. Allt gick bra i början, nu verkar hon vara extra trött på morgonen efter att hon har fått medicin eller beror det på dagisrutiner som låter henne sova en stund på förmiddagen( det gjorde inte vi så länge jag var ledig, hon sov bara middag två till tre timmar). Nu sover hon en stund på morgonen också annars blir hon väldigt gnällig plus två timmar middag. På kvällen sover hon bra.

En lång inlägg men jag hoppas någon orkar svara.
    Schnappi, jag fick avslag på VB, de anser att hon inte behöver mer vård än andra i hennes ålder, synd att ingen var där idag i badhuset av handläggarna, då skulle jag be de om hjälp   men jag ska inte klaga, orkar inte hålla på. Hoppas bara att hennes tillstånd inte förändras till värre för då måste jag söka på nytt. Just nu känner jag att när det inte är några EP anfall i bilden så är hon som alla andra

• kommande år
    lillis23 skrev 2010-02-27 21:55:25 följande:
    Hej och välkommen!Jättekul med en vuxen som kan komma med inspel. Har massa frågor men det jag undrar mest på om du haft jobbigt vid insomnande, under sömn och så? Min son är oroligt, trots att vi nu i komplement till lamictal och absenor ger en 5mg med Stesolid varje kväll för att han ska komma till ro. Han ligger och vrider sig, vill inte upp men kommer inte till ro på länge. Nåt du känner igen?
    Jag känner igen mig i insomningsbiten så till vida att kroppen ju går ner i varv när man lägger sig och då blir man (åtminstone jag, men har sett mycket om sömn i er tråd också) mycket mer känslig för att anfallen skall "dyka på" när man inte längre "håller emot" ( jag kunde "hålla emot" i alla fall).

Jag fick anfall både innan sömn (när jag precis somnat) och vaknade även upp på natten med anfall. Jag var mest rädd för att få anfall på natten, det var det som mycket utav mina kvälls och nattanfall berodde på kan jag se nu i efterhand + att jag ibland fortfarande kan känna det.

Jag tar alltid både "vanlig" medicin + behovsmedicin när jag lägger mig nu.

Hoppas verkligen att det blir bättre för er son med insomningen.
  • kommande år
    sana70 skrev 2010-02-28 15:20:00 följande:
    Salcin13 välkommen, vbisst är det tråkigt med alla prover, men nu är det inget nytt för dig så det är till din flickas fördel Idag gjorde sig EP-n påmind hos vår tjej, eller om det var bara trötthet vet vi inte. Vi var och badade idag. Hon vaknade 7 imorse fick sin medicin då. Sedan sömnade hon vid 9,30 och sov till ca 10,15. Jag tyckte att hon var pigg och passade på att åka och bada med alla tre då. Allt var super bra, hon älskade att bada i basängen, det var mycket folk i alla tre basäng som finns där. Efter en halv timme i vattnet tog jag ut henne och hon satt i mitt knä för att vila en stund. Fem min. senare blev hon konstig så att säga, slapp (såg ut som frånvaroattack) fast hon reagerade när jag kallade på henne, ogönen var lite så som barn har precis innan de ska sömna. Min man såg det också, kallade på henne och hon log lite smått mot honom. Jag tog upp henne då jag trodde att ett GM var på g men hon vände sig mot mig, fortfarande väldigt trött i ogönen och reagerade på tilltal, allt såg ut som om hon var påverkad i en kort kort stund men ändå med. ....sedan åkte vi därifrån efter att ha varit där i knappt en timme, synd om pojkarna som inte fick bada länge som de ville. Hemma ½ tim senare la jag henne i hennes säng och hon sömnade efter några minuter.Vad tycker ni detta är? Vi tror att något var på gång...jag tänker att visst kan det ha varit tröttheten också då hon brukar vila där mellan 12-13,30 och detta hände 13,30 men hon vilade lite på förmiddagen(fast det gör hon på dagis i och med att hon går upp kl. 6 i veckan)Men jag vill inte hitta på en massa ursäkter nu, är det så att nåt är på gång måste det visa sig en gång till snart och då tänker vi direkt öka medicinering. Nu undrar jag hur kan det bli så här i badhuset, kommer vi inte kunna ta henne till badhuset, eller stranden på sommaren. Jag har lagt på hyllan alla planer vi började ha ang. semester. Hur ska vi kunna veta vad hon tåler och inte tåler? Klart vill vi inte utsätta henne för onödig stress som kan leda till ökad dos av medicinen om hon kan slippa det genom att vi är mer försiktiga. En fråga till ang. medicinen. Allt gick bra i början, nu verkar hon vara extra trött på morgonen efter att hon har fått medicin eller beror det på dagisrutiner som låter henne sova en stund på förmiddagen( det gjorde inte vi så länge jag var ledig, hon sov bara middag två till tre timmar). Nu sover hon en stund på morgonen också annars blir hon väldigt gnällig plus två timmar middag. På kvällen sover hon bra.En lång inlägg men jag hoppas någon orkar svara.Schnappi, jag fick avslag på VB, de anser att hon inte behöver mer vård än andra i hennes ålder, synd att ingen var där idag i badhuset av handläggarna, då skulle jag be de om hjälp   men jag ska inte klaga, orkar inte hålla på. Hoppas bara att hennes tillstånd inte förändras till värre för då måste jag söka på nytt. Just nu känner jag att när det inte är några EP anfall i bilden så är hon som alla andra
    Hej!

Nu vet inte jag vad er dotter är känslig mot/får anfall av (om det ens är något särskilt). Spontant kan jag se utifrån egen erfarenhet då jag är ljud-och rörelsekänslig att er dotter kan ha varit lite trött kanske och att hon sedan har varit bland mycket folk och därtill i vatten (själv kan jag inte bada i bassäng just pga vattnet) däremot kan jag om allt känns okej bada i havet, särskilt utomlands där vattnet är klarare.
    Jag var också ett riktigt "vattendjur" innan jag blev "för" känslig.
    Men utan att vedta någonting skulle jag rekommendera er att ha koll på henne i samband med stora folksamlingar alternativt vid vatten.

Jag var också ett "vattendjur" innan jag fick anfall av vatten.

Men som sagt, det är mina egna erfarenheter och det behöver inte alls vara så med er dotter. Detta är inte meningen att skrämmas eller väcka uppmärksamhet.

Kan ju tillägga att jag idag badar när allt känns bra så vatten är inte uteslutet för mig.

Hur gammal är er dotter?

Ps. Alla som har frågor får gärna ställa dem, jag s¨kall försöka svara efter bästa förmåga. Men det är min personliga erfarenhet jag går efter ingen medicinsk. Ds.
  • sana70

Just nu
    tack för svaret. Hon är snart 15 månader och har varit anfallsfri i två månader, idag var det första gången vi badade med henne, hemma går jätte bra hon älskar att bada men jag tror att det var lite för mycket för henne idag. Vi ska i alla fall undvika badhuset med henne några månader från och med idag.
    Hur kan vattnet påverka EP?

• kommande år
    sana70 skrev 2010-02-28 16:17:59 följande:
    Just nutack för svaret. Hon är snart 15 månader och har varit anfallsfri i två månader, idag var det första gången vi badade med henne, hemma går jätte bra hon älskar att bada men jag tror att det var lite för mycket för henne idag. Vi ska i alla fall undvika badhuset med henne några månader från och med idag.Hur kan vattnet påverka EP?
    Vattenskuggorna (glittrandet) är det som påverkar mig väldigt. Det är ju väldigt lätt att det blir väldigt glittrigt och reflexer när så många människor rör sig i vattnet samtidigt.

För mig var/är inte vatten heller LIKA känsligt även om det varierar för hur jag mår i EP väg eller om jag är nedsatt pga om jag är sjuk i övrigt.

Men vattnets reflexer klarar inte jag alltid oavsett dusch eller bassäng.
    Dessutom kan det vara så att er dotter kanske lyckats kämpa emot för att inte få ett anfall i simhallen och då kom det när hon var ur den miljön.

Men det kanske mer är ur "vuxensynpunkt" jag ser det.

Jag kan "trycka bort" anfall om det är något jag gärna vill och då kan det komma/kommer när dey är lugnare.

Det kan vara en kombination med allt eller enbart vatten.
    Lycka till!
Svar på tråden Epilepsitråden 11