• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Jontesfru

Mopsan
    Vilken lycka man blir varm bara av att läsa dina ord.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • anne h
    anne h skrev 2010-03-02 08:24:38 följande:
    De får skaffa grindar både uppe och nere till nästa gång barnen ska dit. Så slipper du oroa dig och de kan slappna av de också.
    tillägger; de behöver inte betala grindarna, det gör kommunen.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • 060810

Mopsan:
    Åh jag gråter här nu!!!!!!! FAN vad fint gjort av killarna!! och i 18 års åldern med!! underbara människor!!!!!!!!!!!!!! Det ger mig hopp om framtiden detta! Att dagens "unga" ska bli underbara och omtänksamma vuxna.

Vill även återigen tacka för ditt inlägg till mig. Jag tog som sagt inte alls illa upp utan behövde verkligen få höra att jag nog blivit ett kontrollfreak. Jag som tyckt jag varit lugn innan men nu ser jag att sen han blev fri från sina gm så har jag ökat på min oro. Innan dess var jag lite mer lössläppt och levde!  Vi gjorde ju massa saker. Fan vi åkte till usa!! Ja vi ska tillbaka dit i november igen om allt går bra med bebis och bebis mår bra och så. Så som Mino lös upp där och han kom på något vis ut ur sin bubbla när vi var där, det var underbart att se. Jag vill ha de känslorna igen och vi ska åka dit ihop igen och bara vara tillsammans.

Ang. bad så vet jag att Mino påverkas av vatten, det blir ofta frånvaroattacker då och jag har inte funderat på det förrän vi började prata om det här. Men så ska stödisarna åka och bada med Mino nästa gång de ska dit. Hoppas det kommer gå bra, men det tror jag. Frånvaro kan man ju ta på ett annat sätt än tex gm.

Anne:
    Jag ska ta upp med familjen och soc om grindar. Det tog vi upp när vi var där första gången men de sa att de skulle ha uppsikt och det behövdes inga grindar.. Jaja vi får se vad som händer..

• anne h
    060810 skrev 2010-03-02 09:11:15 följande:
     Anne:Jag ska ta upp med familjen och soc om grindar. Det tog vi upp när vi var där första gången men de sa att de skulle ha uppsikt och det behövdes inga grindar.. Jaja vi får se vad som händer..
    Tydligen behövdes det.. så dit emd dem, bums.

Ok, nu vet de, nu kommer de vara mer uppmärksamma.. tills de slappnar av och han trillar igen. Så nej, finns inga skäl att vänta med/låta bli att sätta upp grindar bums.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Triplet lady
    Mopsan skrev 2010-03-02 00:04:48 följande:
    ok en liten update om dagen som startade jobbigt men som slutade rätt bra eller kanonbra enligt lusken. Vi åkte och badade (lustigt med tanke på diskussionerna som pågår här). när vi kom dit så var det bara vi förutom ett gäng på tre unga killar i 18års åldern. de levde fan verkligen. skvätte vatten omkring sig och for omkring vilket först gjorde mig irriterad. när de sen började göra volter och kanonkulan osv ner i vattnet bara en liten bit från där jag och lusk just satt och försökte fånga bubblor gjorde mig inte mer vänligt sinnad. däremot så intresserade det lusk väldigt som gränslös som han är genast började applådera och skulle visa dem häftiga saker som han minsan kunde göra i vattnet. gensvaret ifrån dem var stort och lusk sökte sig mer och mer till dem tills plötsligt han var en av dem. Dessa tre killar har ingen aning om exakt viken stor grej de gjorde för lusken men han hade så roligt. de var kompisar de åkte rutschkana på löpande band, åkte runt runt i virvel bassängen där de lassade honom emellan sig och bara lekte gärnet med honom. efter en timme så tog de med sig lusk och gick och fikade och fortsatte sen att bada i en timme till. jag o gubben kände oss rätt paffa men ja glada och tacksamma. när det sen slutligen var dags för oss att åka hem ville lusk absolut inte det men killarna lyckades övertyga honom så pappa, killarna och lusken gick i gemensam trupp till duscharna. där sen så hade lusk fått låna deras godis doftande shampo, han hade fått tuggumin och kakor och det bästa av allt världens enligt lusk coolaste simmglasögon. han hade frågat dem lite på skämt om de jobbade som pizza bagare och det gjorde de alla på en och samma pizzeria. så nu har vi en stående inbjudan för lusk att komma dit närhelst och käka pizza med dem jag blir så oerhört varm om hjärtat när jag tänker på dessa tre killar som kunde göra så enormt mkt för en liten killes självförtroende.  det är en väldigt stolt och högst lycklig lusk som somnade för natten här ikväll
    Vilken underbar story! Mer sånt!!
    Kram på er
  • 060810

Nä de får ha grindar när de ska passa mina barn i a f, vilket är 4 dygn i månaden.

Idag har jag tagit farväl av Bingon. Jag bestämde mig för att lämna tillbaka den ändå. Jag hoppas hitta en lösning ändå. För jag har inte orken att bråka mer med dem. Händer det Mino något igen ja då ska de få veta att de lever, men just nu har jag inte orken känner jag att bråka. Måste lägga den på annat. Jag hoppas ju att det ska funka med vanlig vagn, är ju enklast så. Så får jag ta kontakt med dem igen om han behöver vagn och väger för mycket för vanliga vagnar. Kommer ju få det problemet i höst för vanliga syskonvagnar är upp till 15 kilo på syskon och det väger ju Mino idag.. Men vagnen han åker i själv nu är upp till 20 kilo så där har han lite marginal. Men hur det blir med syskonvagn sen återstår att se. Då får jag nog bråka igen. Men då ska jag söka mig till en privat sjukgymnast och inte gå via sjukhuset.
    Om nu behovet finns, det vet man ju inte nu. Är 5 mån dit ungefär.
    Hoppas jag slipper ha med dem att göra men antar att jag inte slipper dem..
    Så nu åker Mino i sin Brio Race och jag hoppas det kommer funka bra. Vi är ju inte ute så mycket nu pga mitt illamående heller.. :p

• Kryztina
    060810 skrev 2010-03-02 11:56:15 följande:
    Nä de får ha grindar när de ska passa mina barn i a f, vilket är 4 dygn i månaden. Idag har jag tagit farväl av Bingon. Jag bestämde mig för att lämna tillbaka den ändå. Jag hoppas hitta en lösning ändå. För jag har inte orken att bråka mer med dem. Händer det Mino något igen ja då ska de få veta att de lever, men just nu har jag inte orken känner jag att bråka. Måste lägga den på annat. Jag hoppas ju att det ska funka med vanlig vagn, är ju enklast så. Så får jag ta kontakt med dem igen om han behöver vagn och väger för mycket för vanliga vagnar. Kommer ju få det problemet i höst för vanliga syskonvagnar är upp till 15 kilo på syskon och det väger ju Mino idag.. Men vagnen han åker i själv nu är upp till 20 kilo så där har han lite marginal. Men hur det blir med syskonvagn sen återstår att se. Då får jag nog bråka igen. Men då ska jag söka mig till en privat sjukgymnast och inte gå via sjukhuset. Om nu behovet finns, det vet man ju inte nu. Är 5 mån dit ungefär. Hoppas jag slipper ha med dem att göra men antar att jag inte slipper dem.. Så nu åker Mino i sin Brio Race och jag hoppas det kommer funka bra. Vi är ju inte ute så mycket nu pga mitt illamående heller.. :p
    Fast jag vet att t ex Brio har syskonvagnar som tar 30 kg totalt.
    Kram
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • 060810

Jo men maxvikten per barn är 15 kilo. Jag har varit i kontakt med många barnvagnsbutiker och de säger alla samma sak. Väger barnet över 15 kilo så gäller inga garantier alls. De har ringt och frågat både Brio och Emmaljunga.. Det är P&T som tar mer i vikt men där måste bebis åka bakom och Mino gillade inte det då jag köpte den till mina för att Izabelle vägde för mycket för de andra. Sen måste bebis vändas tidigt med och åka frammåt från början vilket jag inte gillar.. Vet inte hur det är med UJ men där måste man med vänd tidigt vilket jag inte gillar.. Samma med babytravel...
    Ett jäkla mixtrande blir det i a f. Får se hur allt löser sig, men det löser sig nog.

• Kryztina

Oj! Wilmer väger 19 och åker fortfarande syskonvagn ibland (brio)...
    Hoppas det löser sig för er! (ursäkta mina korta inlägg men jag har hjärnskakning just nu och huvudet funkar inte + att jag inte ska sitta vid datorn egentligen...)-

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • kommande år
    Mopsan skrev 2010-03-02 00:04:48 följande:
    ok en liten update om dagen som startade jobbigt men som slutade rätt bra eller kanonbra enligt lusken. Vi åkte och badade (lustigt med tanke på diskussionerna som pågår här). när vi kom dit så var det bara vi förutom ett gäng på tre unga killar i 18års åldern. de levde fan verkligen. skvätte vatten omkring sig och for omkring vilket först gjorde mig irriterad. när de sen började göra volter och kanonkulan osv ner i vattnet bara en liten bit från där jag och lusk just satt och försökte fånga bubblor gjorde mig inte mer vänligt sinnad. däremot så intresserade det lusk väldigt som gränslös som han är genast började applådera och skulle visa dem häftiga saker som han minsan kunde göra i vattnet. gensvaret ifrån dem var stort och lusk sökte sig mer och mer till dem tills plötsligt han var en av dem. Dessa tre killar har ingen aning om exakt viken stor grej de gjorde för lusken men han hade så roligt. de var kompisar de åkte rutschkana på löpande band, åkte runt runt i virvel bassängen där de lassade honom emellan sig och bara lekte gärnet med honom. efter en timme så tog de med sig lusk och gick och fikade och fortsatte sen att bada i en timme till. jag o gubben kände oss rätt paffa men ja glada och tacksamma. när det sen slutligen var dags för oss att åka hem ville lusk absolut inte det men killarna lyckades övertyga honom så pappa, killarna och lusken gick i gemensam trupp till duscharna. där sen så hade lusk fått låna deras godis doftande shampo, han hade fått tuggumin och kakor och det bästa av allt världens enligt lusk coolaste simmglasögon. han hade frågat dem lite på skämt om de jobbade som pizza bagare och det gjorde de alla på en och samma pizzeria. så nu har vi en stående inbjudan för lusk att komma dit närhelst och käka pizza med dem jag blir så oerhört varm om hjärtat när jag tänker på dessa tre killar som kunde göra så enormt mkt för en liten killes självförtroende.  det är en väldigt stolt och högst lycklig lusk som somnade för natten här ikväll
    Vilken värmande och häftig upplevelse!
Svar på tråden Epilepsitråden 11