• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • 060810

En liten fråga ang. Theralen. Ni som ger era barn det hur snabbt brukar de somna? Mino har fått typ insomningsproblem nu.. Tar upp till 2 timmar för honom att somna.. Men han är jättetrött på morgonen nu när han ska till dagis och är mycket ledsen emellanåt..
    Just nu ligger han i sin säng o är arg på mig, men jag orkar inte ligga hos honom för han håller bara på och tramsar och vägrar ligga still...

• lillis23
    060810 skrev 2010-02-01 19:19:51 följande:
    En liten fråga ang. Theralen. Ni som ger era barn det hur snabbt brukar de somna? Mino har fått typ insomningsproblem nu.. Tar upp till 2 timmar för honom att somna.. Men han är jättetrött på morgonen nu när han ska till dagis och är mycket ledsen emellanåt..Just nu ligger han i sin säng o är arg på mig, men jag orkar inte ligga hos honom för han håller bara på och tramsar och vägrar ligga still...
    Jag ger Elliot Theralen ca en timme före läggdags. Han somnar oftast bra. Just nu har han kommit in i en ska inte sova utan mamma/pappa som håller en i handen och försöker sätta sig upp men såhär brukar han inte hålla på. Hur många drp ger du?
  • 060810

Han får 5 droppar.
    Ger dem ca 20 min innan läggdags enligt läkarens ordination... kanske för tidigt? kanske ska ge 1 timme innan.. tog nästan 2 timmar för honom att somna.. han somnade i soffan hos mig tillslut... ätandes på en rostemacka! :p  *jag åt så han skulle med ha*

• vevve77a

en fråga till alla "proffs" här på tråden. vi ska kolla medicinkoncentrationen (topimax) imorgon, det ska göras på morgonen INNAN hon får medicinen, den får hon kl8, men vi har inte möjlighet att komma iväg till vc förrän vid 10. kan man skjuta fram morgondosen typ 2 timmar utan att det spelar nån roll???

• vevve77a
    MalinAnnaJosefine skrev 2010-02-01 15:53:28 följande:
    Hej!Jag har en son på 8 mån som precis blivit diagnosierad m epilepsi. Han ska börja behandlas med ergenyl.Är lite nyfiken på hur era barns ep visar sig? Hjälper medicinen? osv.är tacksam för alla era berättelse ni vill ge mig!
    vår maja föddes den 26 aug 2009, va bara 17 timmar när jag upptäckte hennes första anfall, hennes ögon blinka i takt med att hennes vänstra arm ryckte, kännde direkt i magen att det inte va som det skulle. hon blev inlagd på neonatal( i malmö) där konstaterade dom en blödning i hålrummen på höger hjärnhalva. kramperna fortsatte, men när dom satte in en 3e medicin gav dom med sig. efter 2 veckor på neo blev hon utskriven. medicinerna togs bort en efter en och allt verkade bra.

vår maja va frisk, trodde vi...

4 dagar efter hon fått sitt 3månaders vaccin började hon krampa igen, ögonen rullar bakåt, hon blir stel,tuggar fragda och hon rycker i armen...inlagd 1 vecka på bus i lund där fick hon sin diagnos- epilepsi. 2 mediciner insatta denna gång. men nu har hon varit krampfri sen vi blev utskrivna i början av dec.
    den ena medicinen (fenemal/fenobarbital) håller vi på att trappa ner nu.
    imorgon ska maja få sitt 5mån vaccin och man kan inte bli annat än aningen nervös, fast läkaren säger att hon e skyddad av sin medicin...hoppas man kan lita på honom
  • siren
    vevve77a skrev 2010-02-01 22:03:20 följande:
    en fråga till alla "proffs" här på tråden. vi ska kolla medicinkoncentrationen (topimax) imorgon, det ska göras på morgonen INNAN hon får medicinen, den får hon kl8, men vi har inte möjlighet att komma iväg till vc förrän vid 10. kan man skjuta fram morgondosen typ 2 timmar utan att det spelar nån roll???
    Ingen fara att göra så. Är ju vid ett tillfälle för hennes del. Vår son får sina mediciner lite olika varje fm, då vi är styrda lite av hans kräkningar och att vissa mediciner skall ges med mat och andra inte. Det är lika för oss när vi tar koncentrationsprover då blir det förskjutet och det har gått bra.
    ♥ Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥
  • vevve77a

mopsan, snyggt "intro" du gjort{#lang_emotions_laughing} 
    du e verkligen engagerad o ambitiös du, trots att du har det så tufft!!
    all heder åt dig{#lang_emotions_smile}

• vevve77a
    siren skrev 2010-02-01 22:34:20 följande:
    Ingen fara att göra så. Är ju vid ett tillfälle för hennes del. Vår son får sina mediciner lite olika varje fm, då vi är styrda lite av hans kräkningar och att vissa mediciner skall ges med mat och andra inte. Det är lika för oss när vi tar koncentrationsprover då blir det förskjutet och det har gått bra.
    toppen!!! tack för hjälpen{#lang_emotions_laughing}
  • Mopsan
    vevve77a skrev 2010-02-01 22:34:52 följande:
    mopsan, snyggt "intro" du gjort du e verkligen engagerad o ambitiös du, trots att du har det så tufft!!all heder åt dig
    ohhh tack smickrad {#lang_emotions_embarassed} men vad kan man säga jag lider brist på liv och sömn
  • Mopsan

Lusk fick anfall i morse igen. Nu är BUP här och ska filma min mans samspel med Lusk. Fullt upp m a o

Svar på tråden Epilepsitråden 11