• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • lillis23

Har haft en riktig skitdag idag. Elliot har varit sur och skitjobbig, bara grinig och jag känner att jag inte alls orkat med och varit grinig på honom och irriterad. Fick då se i em att han får sin 18 tand, ungen är knappt 18 mån själv, helt otroligt tidigt, enligt en kompis som är tandsköterska. Tror fan att han har det lite jobbigt:( Känner mig som en skitmamma idag...

Så trött på alla klagande föräldrar som önskar att barnen var si och så, vi som har det här med ep och även många gånger cp våra problem är liksom inte ens på kartan, känns det som. Kämpa för att få honom att sova, skita, äta, träna, stretcha, social träning, träna på kommunikation...ibland blir man bara så trött....känner bara för att gråta och inte minst få en dag för mig själv...och dessa jäkla landstingsbrev med kallelser till än det ena än det andra.

Usch vilket ledsamt inlägg, får ta kvällen och hoppas på en bättre morgondag.

kram till alla kämpande mammor och pappor

• Mopsan
    lillis23 skrev 2010-02-03 23:25:07 följande:
    Har haft en riktig skitdag idag. Elliot har varit sur och skitjobbig, bara grinig och jag känner att jag inte alls orkat med och varit grinig på honom och irriterad. Fick då se i em att han får sin 18 tand, ungen är knappt 18 mån själv, helt otroligt tidigt, enligt en kompis som är tandsköterska. Tror fan att han har det lite jobbigt:( Känner mig som en skitmamma idag...Så trött på alla klagande föräldrar som önskar att barnen var si och så, vi som har det här med ep och även många gånger cp våra problem är liksom inte ens på kartan, känns det som. Kämpa för att få honom att sova, skita, äta, träna, stretcha, social träning, träna på kommunikation...ibland blir man bara så trött....känner bara för att gråta och inte minst få en dag för mig själv...och dessa jäkla landstingsbrev med kallelser till än det ena än det andra. Usch vilket ledsamt inlägg, får ta kvällen och hoppas på en bättre morgondag. kram till alla kämpande mammor och pappor
    Usch lillis vad jobbigt ta och sätt dig och tänk på hur djävla jobbigt det är och på hur besviken du är på allting och bara vältra dig i allt. Gråt ut och sen när du är färdig med det så tar du och viker ihop alla dåliga kännslor prydligt och stoppar undan dem och fortsätter. Tror vi alla här med jämna mellanrum känner att vi kan ge dig en rejäl match om världens sämsta mamma titeln. Jag klår dig med råge. Lusk fick en såndär överdjävlig skrikattack här för en stund sen och jag är sååå trött och han har liksom vart överdjävlig hela dagen. Och då när man äntligen har sitt lugn och ro och så ska han köra en sån djävel och väcker lillasyster och fy fan rent ut sagt jag var arg. Man slits emellan kännslan att slänga ut honom ur huset bara för att få lite lugn och den andra så tunga skuldkännslan för att man känner kännsla nr 1. så jag vet hur det är och det är bara skit. Noterar även till viss del roat att du verkar dela mitt så ofta återkommande förakt för föräldrar till "vanliga" barn. Ja logiken är en helt annan försök att tala om det för kännslorna när man puttrar av någon form av avundsjuka och förakt för deras patetiska gnäll. Tillåt kännslorna att finnas där och gå igenom dem är mitt råd. Hoppas du har gråtit ut ordentligt vid det här laget och att du nu drömmer vackra drömmar och vaknar utvilad och lättare till mods imorgon.
    Kramar.
  • Mopsan
    malininorrköping skrev 2010-02-03 22:23:08 följande:
    Ja imorgon är det dax. Då ska vi till neurologen. För några veckor sedan fick ju ett brev på posten att vår son har ep-absenser. Så nu ska vi få veta lite mer hoppas jag. Man undrar ju lite blir det medicin etc? Vår son ska med. Försökte prata med honom (7 år) sa att vi ska prata om när han "blinkar". Men han visste inte vad jag pratade om så han är inte medveten om det själv.
    Håller tummarna för er imorgon. Om du kan så skriv gärna när ni kommer hem och berätta hur det gått. Lycka till o stora kramar.
  • Mopsan
    060810 skrev 2010-02-03 19:07:59 följande:
    Någon som vill ha en Mino med feber, ögon- och öroninflammation?Fy bubblan för detta säger jag bara.Men vi hade tur i oturen för han var gnällig på förmiddagen, sen efter han sovit så vaknar han och skriker i 1½ timme. Jag fattade att något var galet och misstänkte öronen trots att han inte hade feber. Iväg till vc, de ville först inte ta emot eftersom han inte hade feber men jag sa att jag vill att de ska kolla honom och de gjorde det tillslut. Dubbelsidig öroninflammation + en ögoninflammation från igår... Och nu på kvällen så kom febern smygande, men jag hoppas jag han stoppa den lite i a f med ipren nu.Han är jäkligt gnällig och är allmänt pissjobbig... Klängig och gnällig... Inte bra för en mamma med illamående och foglossning. Men jag bär runt på honom ändå... Nu sitter han i mitt knä och somnar nog inom 30 min tror jag.Så vill någon ha min käre lille son så bara hojta till! :p  Men jag vill ha tillbaka honom när han är frisk!! :)
    aha du har 2in 1 av vad jag har här lillan är ju öronbarnet här och lusk är ja lusk. hoppas mino har kommit till ro så du får sova nu. Hur har det varit på minos krampfront det sista? Har fått för mig att det går ganska bra va? hoppas det håller sig så nu trots det han lyckats dra på sig nu. jag hade ju kunnat ta mino om det inte var för att öronbarns platsen och ep platsen redan är tagen här tyvärr
  • Mopsan

Ni som är griniga, trötta och allmänt förbannade på livet kan ju ta och komma hit och ansluta er till mig dörrarna står alltid öppna om någon skulle känna för att "våldgästa" oss och vi har plats och menar det. Ja tragisk jag är men jag har gått in i en orkar inte med icke ep insatta människor fas. kom på att jag ska starta ett eget hotel det ska heta Grand Mal. nej fan trött och rörig jag är nu. spänd som en fjäder är jag känns olustigt med lusk han har varit på laddar upp humöret och sen nu inatt fått en del skrikisar varav en var ifrån helvetet och varade i 30min! fy vad trött man är efter det. men kan jag sova? nej. för jag har fått en väldigt gnagande tanke på grand mal utan den kloniska fasen min värsta mardrömm och hur är det meningen att man ska vakna om han kör ett sånt status? kontaktar barn hab imorgon på eget bevåg är inte det förbannat konstigt? vi är inte inskrivna på barn hab!!! nån som kan det här med larm bra här? och hur skulle det funka på lusk? han kan ju köra alla anfall som finns i stort sett finns det larm som kan larma på både tonisk kloniska som kloniska som partiella? usch vad trött jag är fattar inte hur jag ska orka just nu.

• Puff 2008
    Mopsan skrev 2010-02-04 02:25:39 följande:
    Ni som är griniga, trötta och allmänt förbannade på livet kan ju ta och komma hit och ansluta er till mig dörrarna står alltid öppna om någon skulle känna för att "våldgästa" oss och vi har plats och menar det. Ja tragisk jag är men jag har gått in i en orkar inte med icke ep insatta människor fas. kom på att jag ska starta ett eget hotel det ska heta Grand Mal. nej fan trött och rörig jag är nu. spänd som en fjäder är jag känns olustigt med lusk han har varit på laddar upp humöret och sen nu inatt fått en del skrikisar varav en var ifrån helvetet och varade i 30min! fy vad trött man är efter det. men kan jag sova? nej. för jag har fått en väldigt gnagande tanke på grand mal utan den kloniska fasen min värsta mardrömm och hur är det meningen att man ska vakna om han kör ett sånt status? kontaktar barn hab imorgon på eget bevåg är inte det förbannat konstigt? vi är inte inskrivna på barn hab!!! nån som kan det här med larm bra här? och hur skulle det funka på lusk? han kan ju köra alla anfall som finns i stort sett finns det larm som kan larma på både tonisk kloniska som kloniska som partiella? usch vad trött jag är fattar inte hur jag ska orka just nu.
    Det där är min mardröm också. Ett kloniskt anfall vaknar man förmodligen av. Och då även ett toniskt-kloniskt. Men bara toniskt....Myran har ju i perioder varit expert på det. Och nej, såvitt jag vet finns inga larm som plockar den. Apné-larm då eventuellt, men Myrans apné (platta i sängen) har vi lämnat tillbaka för det larmar ju bara om man ligger helt stilla och det gör inte hon under ett toniskt.

Jag hatar själv när man bara känner sig fed up på alla normal-föräldrar för min mardröm är ju att bli en sån där bitter jävel som saboterar sitt eget liv av negativa tankar. Men det är väl inte så himla konstigt att man känner så, människor älskar väl att kunna relatera till varandra och "passa in" och det gör man ju verkligen inte. Jag känner mig som UFOt på min arbetsplats. Det "känns" som om alla andra har haft en perfekt uppväxt i en liten småstadsbubbla. Sedan har de i rätt ordning träffat en man, gift sig och byggt hus, skaffat 2-3 perfekta barn och så spelar de golf på fritiden med sina vänner och äter härliga middagar på kvällarna och skjutsar barnen på fotbollsträningar och till stallet. Hmmm...jag vet väl att det döljer sig skit bakom den finaste fasad, men själv har man ju en mer brokig och låt oss säga intressant bakgrund och en ordentligt mycket kaotiskare vardag. Vi håller förresten på att försöker få HAB att fixa en HLR kurs till oss för vi måste kunna göra något hemma om Myran lägger av helt. Ambulansen hinner inte om hon får för sig att inte börja andas igen. Visst skulle man improvisera och man har ju gått någon HLR för bvuxna för jättelänge sedan, men jag känner att det måste friskas upp lite. Någon som gjort detta?
  • 2små2stora
    Myran: en apnéknapp skulle nog funka för er. Den sitter tejpad på magen och känner av andningsrörelserna även om man rör sig. Man kan samsova med den också.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Jontesfru

vi ska få en HLR kurs via assistansbolaget. Jag gick en sån när jag väntade Axel via jobbet o det har jag haft nytta av flera ggr. Mest då Axel satt saker i halsen, men det har som sagt varit tur man gått en... jag menar hur många ggr får man göra Heimlich manöver på för att de äter ris??? (har Axel gjort 1g i sitt liv ätit ris alltså)

Rektorn frågade precis innan jag tog tjänstledigt om vi haft nytta av den o jag var den enda som haft det, men vem vet det har kanske räddat Axels liv så den har varit till nytta.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • 060810

Mopsan, Myran, Lillis:
    Bara skrik ut vad ni känner. Jag kan sätta mig in i hur ni har det till viss del för vi lever ju inte heller direkt normalt svensson liv, men inte alls på samma vis som er ändå ju. Vi har ju tur att vi fått bukt med de stora anfallen nu, han har inte haft sen vi var i USA om jag inte minns helt fel och det är 3 månader nu! Helt sjukt!!

Jag lyckades med febern med 2 ipren! :) Känner mig faktiskt lite stolt över mig själv att jag lyckades stå på mig mot vc att ta in honom på koll även om han inte hade feber! :)  Min magkänsla stämde som den brukar göra. Har haft fel någon enstaka gång bara.
    Idag har jag två barn hemma för storasyster klagade över ont i magen så vågade inte skicka henne till dagis om hon blir dålig eller nåt där.

Hoppas alla här får en bra dag idag. Håller tummarna för att det inte blir några fula anfall eller andra tråkigheter idag.

Izabelle 060726 Mino 080328 "Herr Nilsson" bf 100825
  • malininorrköping
    Mopsan skrev 2010-02-04 02:10:49 följande:
    Håller tummarna för er imorgon. Om du kan så skriv gärna när ni kommer hem och berätta hur det gått. Lycka till o stora kramar.
    Tack
Svar på tråden Epilepsitråden 11