• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • sana70

Myran
    jag har gått HLR barn kurs efter att min flicka fick sitt första anfall och jag tycker att den var bra, man får en grund i alla fall så att man klarar sig tills ambulansen kommer.

Kan någon förklara vad cyanos innebär vid EP anfall för det är det vår tjej hade vid några GM, menar de att det är det när de slutar andas eller (på intyget står toniska-kloniska EP anfall där flertal med cyanos)?
    Jag lider med er som har det jobbigt och håller tummarna att era bekymmer försvinner snart...min tjej hade 39,9 feber för två dagar sedan men ingen anfall så vi är så lyckliga just nu...hoppas det förblir så här...
    Nu har hon varit förkylld i två veckor och för en vecka sedan var hon lite "borta" i vagnen två tre gånger och jag trodde att nåt var på G men hon typ tittade på mig när jag tog i henne, vet inte om det var nåt frånvaro episod eller??? I så fall varför händer det just i vagnen eller så är hon bara koncetrerad vid något, vet inte...

Koncetration av medicinen i blodet var låg så vi har utrymme att öka om det skulle behövas vilket är bra, alla andra prover var ok.
    Kram allihopa
    Lycka till malinnorr.

• 2små2stora
    Sana: Cyanos betyder att barnet får en nedsatt syresättning, oftast blir de blå runt munnen och på fingrarna sjunker syresättningen tillräckligt mycket så blir hela barnet mörkt.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • lillis23

Hej alla!
    Tusen tack för omtanken{#lang_emotions_smile} Tänk vad ni är gulliga och omtänksamma:) Känns lite bättre idag. Flydde hem till mamma en stund för att få dagen att gå. Det var iochförsig inte vidare kul för Elliot. Dom har en liten hund som stod och pep och var avundsjuk så mamma var lite uppstressad, lite plats för honom att gå i sin gåstol och det jobbigaste av allt, han vägrar sova där. Som hos de flesta andra. Han blir så uppe i varv, kul osv så han vägrar trots att han är jättetrött och i vagnen vill han inte. Vad gör ni andra? Känner mig så stressad av hans sovtider för missar han blir det fort jobbigt och anfall kommer...

• lillis23
    malininorrköping skrev 2010-02-04 22:55:29 följande:
    Ja det blir medicin.....vi fick avgöra men läkaren rekommenderade det...
    Vad blir det för något då?
  • lillis23

Myran och Mopsan..hu vad nervös jag blir av ert prat...

De som tänker på hlr, jag gick när E var 7 mån och det var Röda Korset som anordnade, bvc som bjöd in och bet. Rekommenderas starkt.

• Mopsan
    lillis23 skrev 2010-02-04 23:11:55 följande:
    Myran och Mopsan..hu vad nervös jag blir av ert prat...De som tänker på hlr, jag gick när E var 7 mån och det var Röda Korset som anordnade, bvc som bjöd in och bet. Rekommenderas starkt.
    förlåt. men det var i sommras som lusk körde en del sådanna och jag minns speciellt en gång det var liksom bara ren tur att vi upptäckte det på magkännslan att gå och kolla honom så låg han där blå och stel som en pinne och det blev ambulans och just det där vill inte släppa taget om mina tankar och påverkar sömnen en hel del om man säger så. ska kika närmre på hlr en riktigt bra idé måste jag säga. snacka om att jag behöver det på mina troll
  • malininorrköping
    malininorrköping skrev 2010-02-04 22:55:29 följande:
    Ja det blir medicin.....vi fick avgöra men läkaren rekommenderade det...
    lillis23 skrev 2010-02-04 23:10:29 följande:
    Vad blir det för något då?
    Vi fick ingen information om det...Hon ville först ta  blod/leverprov. Sedan skulle hon ringa den 12/2 med mer info. Det hon sa var att de börjar med en låg dos och sedan ökar. Jag hade massa frågor typ är det viktigt att info.omgivningen plus annat men hon ville inte svara utan vi ska ta en sak i taget.
  • JTB

Jag har en dotter som nyligen fått diagnosen absensepilepsi. Vi medicinerar med absenor sedan en vecka tillbaka. Någon här som har några erfarenheter av denna form av epilepsi att dela med sig av?

Svar på tråden Epilepsitråden 11