• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Mopsan

Nu är vi påväg till DS ska bli spännande. Har inte en aning om vad jag ska förvänta mig utv detta. Morgonen har vart skitjobbig Lusk har haft väldiga problem bla så var han hysteriskt rädd för att försöka gå och när han väl försökte så betedde han sig som att det vore minerat och var verkligen skräckslagen. Han fick en massa anfall där han bara låg och skakade i hela kroppen men var vid mevetande om än dock kanske inte full sinnesnärvaro. En miljon myokloniska som han började gråta efter och ett GM som jag filmade, Tänkte det att det verkare ...... här i skrivandet nu blev jag avbryten av ett nytt GM så nu har vi ännu ett GM filmat. Hoppas det kan ge dem lite ja vadå nånting att se hur vi haft det bara här på morgonen. I vanliga fall så sitter de bara och lyssnar på ens berättelser och då är det bara det. Nu får de se själva. Kan inte komma till gbg snabbt nog känns det som. Och det känns verkligen inte som att han är färdig är det jävliga.

• Puff 2008
    2små2stora skrev 2010-03-08 08:27:10 följande:
    Myran: Jag tror att det vi använder heter MR-10  www.bestallningsportalen.sll.se/ULFH/Sidor/Ge...
    Pratade med HMC om detta och de sade att man använder det upp till 18 mån bara, samt något om att sensorn bara får användas i 7 dagar.
  • 2små2stora
    Puff 2008 skrev 2010-03-08 12:26:54 följande:
    Pratade med HMC om detta och de sade att man använder det upp till 18 mån bara, samt något om att sensorn bara får användas i 7 dagar.
    Sedan byter man sensorn. Man får flera med i paketet.

Det ligger under EP-larm i hjälpmedelsguiden står inget om att det bara ska användas till 18 mån.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 060810

Mopsan:
    Tänker på er nu när ni är i gbg!
    Hoppas det ger något. Åh jag lider så med er och med Lukas! Stackars unge vad han får gå igenom.

Här har vi nog fått svar på gårdagens trötthet.. Öroninflamation nr ??.. Ja nästan slutat räkna nu för jag är så trött på det! Senaste var för 1 månad sen! BLÄ!!! Det sätter massa käppar i hjulet för mig denna veckan men får ta det ändå, inget mer o göra.. Missar nog föräldragruppen imorn för inga syskon får följa med... så surt! Men inget att göra, är han sjuk så är han sjuk.
    Nu sover han igen och jag ska snart lämna honom till mamma en stund för jag har ett möte som jag ska iväg på o inte kan missa. Tur hon kan ta honom ibland.
    Hoppas denna öroninflamationen läker och vi slipper fler. Men remiss är skickad till öron för kontroll och evtl. ska han få rör.

• Mopsan

Åhhhhhh nu e vi tbx hemma! Lusk fick ännu ett GM i väntrummet som vi även det lyckades filma och som bevittnades av vårdpersonal. Så nu ska vi börja en kombination med keppra o lamictal ovanpå inovelon. Jag o min man diskuterade det redan igår att keppra hade bra effekt på myoklonerna så länge det varade och lamictalen hade en effekt på de stora anfallen och dr höll med så nu prövar vi det.

Och de absolut bästa nyheterna i världen också!!!!!!
    När Lusk hade kviknat till ifrån sitt anfall och började bli sig själv så satt dr och tittade på Lusk och funderade. Sen sa hon högt att jag äter upp min hatt om du har lennox gastaut!!!!!!
    Anfallsmässigt, svårbehandlingen allt prickar men när man träffar honom sa hon så han är vaken och smart.
    Jag kände för att börja storgrina eller skratta eller dansa. Visst det kanske är mkt tröstande att säga så men hon har hopp för honom och det ger oss hopp.
    Vi får inse att han kanske inte blir anfallsfri men vi tar en dag i taget. Han är sannolikt ingen bra kandidat för VNS heller men om vi inte har några andra medel så kan vi vara tvugna i framtiden att ta ställning till ketogen kost vilket jag verkligen inte vill men som sagt vi tar det då i såntfall.
    Hon ska även hon skriva ett intyg som vi ska ha till assistans ansökan så då har vi två neurologers intyg vilket vi tror kan öka våra chanser hon ansåg det vara mkt viktigt för lusk att få assistent. Och vi har redan fått läsa våran ordinarie neurologs intyg som känns bra så som sagt hoppet är på topp för att vi ska kunna göra bra för honom

Däremot så tänker vi mkt på happy nu som har haft en riktigt jobbig pärs att gå igenom. Hon väcktes idag ifrån sövning och vi hoppas nu att det går bra för henne och att detta inte gör henne för nedslagen. Vi finns här för dig {#lang_emotions_heart}

• lillis23
    Mopsan skrev 2010-03-08 16:20:30 följande:
    Åhhhhhh nu e vi tbx hemma! Lusk fick ännu ett GM i väntrummet som vi även det lyckades filma och som bevittnades av vårdpersonal. Så nu ska vi börja en kombination med keppra o lamictal ovanpå inovelon. Jag o min man diskuterade det redan igår att keppra hade bra effekt på myoklonerna så länge det varade och lamictalen hade en effekt på de stora anfallen och dr höll med så nu prövar vi det. Och de absolut bästa nyheterna i världen också!!!!!!När Lusk hade kviknat till ifrån sitt anfall och började bli sig själv så satt dr och tittade på Lusk och funderade. Sen sa hon högt att jag äter upp min hatt om du har lennox gastaut!!!!!! Anfallsmässigt, svårbehandlingen allt prickar men när man träffar honom sa hon så han är vaken och smart. Jag kände för att börja storgrina eller skratta eller dansa. Visst det kanske är mkt tröstande att säga så men hon har hopp för honom och det ger oss hopp. Vi får inse att han kanske inte blir anfallsfri men vi tar en dag i taget. Han är sannolikt ingen bra kandidat för VNS heller men om vi inte har några andra medel så kan vi vara tvugna i framtiden att ta ställning till ketogen kost vilket jag verkligen inte vill men som sagt vi tar det då i såntfall. Hon ska även hon skriva ett intyg som vi ska ha till assistans ansökan så då har vi två neurologers intyg vilket vi tror kan öka våra chanser hon ansåg det vara mkt viktigt för lusk att få assistent. Och vi har redan fått läsa våran ordinarie neurologs intyg som känns bra så som sagt hoppet är på topp för att vi ska kunna göra bra för honom Däremot så tänker vi mkt på happy nu som har haft en riktigt jobbig pärs att gå igenom. Hon väcktes idag ifrån sövning och vi hoppas nu att det går bra för henne och att detta inte gör henne för nedslagen. Vi finns här för dig
    Blir så glad och fylld av hopp Mopsan!!!Låter som en kanonläkare, flera såna:) Hoppas hoppas hoppas hon har rätt och håller alla tummar i världen att keppra och lamictal kan göra susen..även att ni kanske äntligen kan få lite fart på myndigeternar och få hjälp med en assistent!!!!jättestor kram till dig och jag är så glad för er skull

Jättestor kram även till Happy att det blir lugn och ro nu. Hälsa henne
  • Jontesfru

Happy
    Massor mad tankar o kramar till dig.

Mopsan
    Va bra att dr tar tag i allt.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • 060810

Mopsan:
    Menar du att dr. tror att Lukas inte har LGS nu? Eller hur menar du? Hoppas medicinerna kommer funka på honom nu och att ni får lite lugn. Det var inte lite gm han fick på en dag.. :( Styrkekramar till er!!

Happy:
    Vill skicka lite styrkekramar till dig med!! Hoppas du ska få bättre snart!

• sana70

Mopsan vilka nyheter...hoppas att den kombination av medicinerna hjälper Lusken. Ketogen kost har jag läst om lite, jag får för mig att ni redan har testat den eller? Visst är den jobbig men värd att prova. Vad jag har förstått är det vården som hjälper med den och får ni assistent snart då får ni ytterligare hjälp. Härliga nyheter i alla fall. Och han är så god han med sin "Ibland" låten. Heja Lusken {#lang_emotions_heart}

Happy, jag håller tummarna för dig tjejen, vad jobbigt du har det, jag läser nästan varje dag men hinner inte skriva så mycket. Jag hoppas du får rätt hjälp snart .

Schnappi, tråkigt med VB, jag har lagt det på hyllan. Tycker att jag inte behöver den just nu då lilla sessa svarar jättebra på medicinerna. Hon har också fått öröninflamation nu i helgen, härligt med 39,5 i feber men inga kramper...vi är nog inte många som inte oroar sig över själva febern utan följederna av den, typ GM.
    Dessutom fick hon Aeromiren som lutvägsvidgande då hon andades snabbt och tog korta andentag. Vi trodde det var astma hon fick som sin storebror eller något nytt från Ep fronten(inget kan förvåna oss mera) men enligt läkare var det vanligt att såna små blir rossliga vid infektioner. Men det är inte lätt att ihalera en envis liten busunge som hon har blivit .

Eldo, neurologen ska ringa på fredag och då ska jag tjata till mig EP sköterska men skicka gärna hennes nummer ifall ifall.

Svar på tråden Epilepsitråden 11