• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • lillis23
    Eldo skrev 2010-03-11 18:02:47 följande:
    Vad tror ni? Kan oroligt barnskrik trigga igång anfall? Det har börjat ett nytt barn i D's klass. Barnet skriker väldigt mycket, alltså orosskrik (barn med utvecklingsstörning). Första dagen med det här barnet hade D flera anfall i skolan, vilket hans lärare (och självklart vi) reagerade på. Slump eller triggades han av skriken?
    Det tror jag säkert. E reagerar inte bra på skrik:(
  • Mopsan
    lillis23 skrev 2010-03-08 16:44:16 följande:
    Blir så glad och fylld av hopp Mopsan!!!Låter som en kanonläkare, flera såna:) Hoppas hoppas hoppas hon har rätt och håller alla tummar i världen att keppra och lamictal kan göra susen..även att ni kanske äntligen kan få lite fart på myndigeternar och få hjälp med en assistent!!!!jättestor kram till dig och jag är så glad för er skullJättestor kram även till Happy att det blir lugn och ro nu. Hälsa henne
    Japp hon e riktigt bra. Hon fokuserar så totalt på vad är bäst för Lusk inte just vad är bäst mot hans ep. det är en stor skillnad där.

Hur går det för er? Läste att det var knas igen.
    Stora kramar
  • Mopsan
    060810 skrev 2010-03-08 19:02:07 följande:
    Mopsan:Menar du att dr. tror att Lukas inte har LGS nu? Eller hur menar du? Hoppas medicinerna kommer funka på honom nu och att ni får lite lugn. Det var inte lite gm han fick på en dag.. :( Styrkekramar till er!!Happy:Vill skicka lite styrkekramar till dig med!! Hoppas du ska få bättre snart!
    LGS är ju svårt att säkerställa då det inte är som ett enkelt klamydiatest positivt eller negativt.Inte för att jag nu haft klamydia men du fattar poängen
    Hon tycker att Lusks smarthet talar emot LGS men sen finns det nu en hel del andra läkare som säger LGS. Jag har accepterat nu att någon bergsäker namn diagnos kommer vi aldrig få helt enkelt. Hoppas jag iaf så han inte försämras och blir ett solklart lgs.
  • Mopsan
    sana70 skrev 2010-03-08 23:43:00 följande:
    Mopsan vilka nyheter...hoppas att den kombination av medicinerna hjälper Lusken. Ketogen kost har jag läst om lite, jag får för mig att ni redan har testat den eller? Visst är den jobbig men värd att prova. Vad jag har förstått är det vården som hjälper med den och får ni assistent snart då får ni ytterligare hjälp. Härliga nyheter i alla fall. Och han är så god han med sin "Ibland" låten. Heja Lusken Happy, jag håller tummarna för dig tjejen, vad jobbigt du har det, jag läser nästan varje dag men hinner inte skriva så mycket. Jag hoppas du får rätt hjälp snart .Schnappi, tråkigt med VB, jag har lagt det på hyllan. Tycker att jag inte behöver den just nu då lilla sessa svarar jättebra på medicinerna. Hon har också fått öröninflamation nu i helgen, härligt med 39,5 i feber men inga kramper...vi är nog inte många som inte oroar sig över själva febern utan följederna av den, typ GM.Dessutom fick hon Aeromiren som lutvägsvidgande då hon andades snabbt och tog korta andentag. Vi trodde det var astma hon fick som sin storebror eller något nytt från Ep fronten(inget kan förvåna oss mera) men enligt läkare var det vanligt att såna små blir rossliga vid infektioner. Men det är inte lätt att ihalera en envis liten busunge som hon har blivit . Eldo, neurologen ska ringa på fredag och då ska jag tjata till mig EP sköterska men skicka gärna hennes nummer ifall ifall.
    Ja vi har vart väldigt glada sen i måndags vilket blivit ifrågasatt av många utomstående då han krampar som aldrig förr och hamnar i vad som är icke generaliserade status konstant.
    Vi har inte prövat ketogen och varför jag vänder mig så emot den är som sagt främst för Lusks livskvalitet. Jag finner det ej vara motiverat än ej heller neurologen gör det. För det skulle påverka luskens levnadsföring så markant vi får se vad framtiden har i beredskap vi får vara beredda på att det kan bli aktuellt men vi är ej redo för det än.
    Lusk är som du skriver en go kille jag är så stolt över han. Tyvärr sjunger han inte särskilt mkt just nu men jag hoppas han kommer tillbaka till våran värld här snart så jag får roas av hans shownummer igen

Låter kanske konstigt. Men grattis! 39,5 utan kramper det är stort. hoppas det håller i sig. Inte febern men avsaknaden av kramper
  • Mopsan
    mamma till stjärnöga skrev 2010-03-10 00:05:39 följande:
    Mopsan, stor stor kram. Det kan vara så kinkigt att få till när man är nere i krampträsket, hoppas att det vänder nu. stjärnöga har varit HELT krampfri sedan november och står nu på Suxinutin, Keppra, Ergenyl, Iktorivil samt Ketogen kost ( sedan september) Trots alla dessa mediciner är hon vaken och pigg, utvecklas med raketfart och har oxå börjat dagis igen :) Hon var hemma i åtta månader för sina kramper och assistenterna är på gång nu så håll ut det finns hopp.Har du några frågor om ketogen kost så svarar jag gärna, det är väl den tuffaste "medicinen" hitills men den har funkat på nattkramperna ( tror vi)
    åhh vilka härliga nyheter. helt otroligt att de lyckats finna en fungerande behandling. och det glädjer mig att höra att hon utvecklas gör att man blir lite mindre rädd för alla mediciner. ketogenkost är ju något som jag verkligen inte vill behöva pröva på honom men jag inser att det kanske kan komma behövas. om du vill så berätta gärna hur det fungerar för er i vardagen med det. kram
  • Mopsan

Idag blev jag överraskad. Två brev i brevlådan. Två intyg för ansökan av assistans så nu känns det som att jag har bra underlag att söka på då båda neurologerna är väl ansedda. däremot fann jag mig stå inför ett nytt delikat problem. Jag vet verkligen nada om hur sånt här fungerar så tusen tack till anna och emma som stått ut med mina en miljon frågor och tipsat mig hör underdagen. Jag och familjen satt och pratade om hur otroligt lyckligt lottade vi är som har funnit detta forum och kan få så mkt hjälp av andra som vart där vi är innan oss.
    har beslutat mig för att kika närmre på tre olika ass bolag.

krampmässigt har vi det svårt. Var tvungen att ge en tia i eftermiddags då det pågick ett sannolikt icke gneraliserat status. vilket verkar ha pågått länge. nu vet jag dock inte om det var smart gjort för visst slutade skakningarna, ansikts ryckningarna, det sluddriga talet och myoklonerna som kom varje minut. men han förvandlades till hin håle hyper aktiv och verkar ladda för fullt vilket gör mig orolig för morgonen. pest eller kolera?

han trappar upp medicinerna nu så vi får se hur det går.

inovelon 100mgx2
    keppra 250mgx1
    lamictal 5mg varannan dag
    theralen innan han ska sova
    och stes nu nästan dagligen

vi ska trappa upp riktigt långsamt inte chocka hjärnan utan sakta och fint övertala den
    keppra och lamictal är ju de mediciner som vi haft högst hopp för och det känns bra att vi ska försöka oss på en kombination. tydligen tänkte ja o gubben inte alltför fel när vi föreslog det då det nappades på direkt.
    Imorgon påbörjas kontakten med BUP:s psykologer som ska utreda Lusken tack gode gud får vi ha kvar dem istället för att hab ska utreda han.

Happy har det svårt och vi hoppas vid gud att de snart kan hjälpa henne ordentligt.
    Hon hälsade att hon läser här när hon orkar men inte orkar skriva som det är nu.
    Starkare tjej får man leta efter och jag slås alltid av hennes glädje som lyser igenom även i de svåraste stunder. Happy är underbar och jag vill här ge henne min totala kärleksförklaring för att ha hjälpt lukas så mkt mer än hon någonsin kan ana att hon gjort. men även för att hon är en väldigt kär vän för mig {#lang_emotions_heart}

• sana70
    delfin73 skrev 2010-03-11 14:52:45 följande:
    Hej igen! Hon sa visst fel till mig,då Trimonil inte fanns i flytande så Trileptal är det hon ska börja få med början i kväll. Det verkar vara en del av barnen här i tråden som får just den medicinen ,så har ngn ngt att berätta om erfarenheter eller annat som kan vara bra att veta som inte förvirrade neurologer har tid att informera om så är jag tacksam . Såg nu att det är ngr som har det extra jobbigt just nu ,hoppas det ljusnar snart! Mvh M
    Min lilla har Trileptal och det hjälper henne. Hennes anfall är helt borta (sedan dag ett med medicinen). Hon fick en liten frånvaro för 10 dagar sedan men vi fick öka medicinen och det var inga konstigheter sedan dess. Hon är lite trött av den tycker vi men kan inte säga med 100% säkerhet, då hon blir hyperaktiv om vi inte lägger henne en ½ timme efter medicinen vilket alla barn blir om inte de sömnar i tid.
    Vi är jättenöjda med den i alla fall. Hon fick bättre aptit däremot försvann hennes reflux helt, kanske växte hon ur den, kanske blev den bättre då hon inte var lika förstoppad, kanske pga medicinen, vi vet inte men har bara sett förbättringar sedan hon började med den. Hon väger 11 kilo och får 1,5 ml morgon och 2 ml kväll. Vi ökar succesivt vid behov med 0,5 ml.
    Hoppas din lilla blir anfallsfri med den

Alla andra, kram på er och jag vill passa på önska er en krampfri helg för nu är det helg för mig, jag är ledig imorgon
  • sana70

Mopsan, det gör mig så ledsen när jag läser vad Lusken går igenom. Håller tummarna för honom och jag vet att man måste öka  medicinen sakta men visst vill man att det ska gå fort så att man kan se effekt av dem. Och bara de hjälper ska man inte tänka mycket på biverkningar utan ha hans krampfrihet som målet och se den framför sig.

Du hade visst ett tag kört med avslappnande musik och lite rökelser och sådant får jag för mig. Försök spela det för honom inatt när han sover. Vi körde med det på Elma innan hon började medicinera och ja, vi tycker att den hjälpte, hon var krampfri några veckor, sedan slutade vi med det sedan spelade vi igen när hon fick kramp osv (desperata föräldrar ), man ska kanske köra hela tiden vem vet? Det kanske inte tar bort alla anfall men kanske hjälper lite det vem vet???? Lycka till och håll ut.

Happy, tusen styrkekramar och hoppas du blir bättre snart .

• Mopsan
    sana70 skrev 2010-03-11 23:42:01 följande:
    Mopsan, det gör mig så ledsen när jag läser vad Lusken går igenom. Håller tummarna för honom och jag vet att man måste öka  medicinen sakta men visst vill man att det ska gå fort så att man kan se effekt av dem. Och bara de hjälper ska man inte tänka mycket på biverkningar utan ha hans krampfrihet som målet och se den framför sig. Du hade visst ett tag kört med avslappnande musik och lite rökelser och sådant får jag för mig. Försök spela det för honom inatt när han sover. Vi körde med det på Elma innan hon började medicinera och ja, vi tycker att den hjälpte, hon var krampfri några veckor, sedan slutade vi med det sedan spelade vi igen när hon fick kramp osv (desperata föräldrar ), man ska kanske köra hela tiden vem vet? Det kanske inte tar bort alla anfall men kanske hjälper lite det vem vet???? Lycka till och håll ut. Happy, tusen styrkekramar och hoppas du blir bättre snart .
    hehehe mitt hus stinker lavendel och ylang ylang. Inte rökelser utan aromalampor, han får fortfarande massage och intar hästdoser med eye q

Det jag prioriterar högst hoss lusk är hans livskvalitet. vi har alltså fått utstå fruktansvärda biverkningar på honom på tidigare mediciner. På absenor blev han psykotisk och försökte ett flertal ggr att allvarligt skada sin syster bland annat genom strypning och dränkning. Han hallucinerade även kraftigt där "de" ropade på honom och ville att han skulle följa med dem.
    På topimax fick han inte behålla föda eller vätska vilket resulterade i en mardröms viktras, några scener tagna ur exorsisten alá ärtsoppan och inlagd med dropp.
    Detta är de allvarligaste biverkningar han haft men en del i hans ep är att han just prickar de flesta möjliga och omöjliga biverkningar man kan få.
    Jag värdesätter eh krampfrihet i den nivå jag gjort tidigare det jag värdesätter är hans livskvalitet. Kramperna innebär ett lidande men jag har lärt mig att det finns mkt värre saker än det. Vårat högsta mål är att han ska kunna leva ett normalt liv som möjligt. ketogen kost passar inte in i den visionen men jag är som sagt öppen för att vi kan tvingas pröva det allting måste noggrant vägas mot varandra.
    som jag ser det nu så drar jag hellre medicinfrihet snäppet längre innan vi prövar ketogen men som sagt allting har sin tid. just nu fokuserar vi på keppra som hade fin effekt på myoklonerna sist även om han sen hamnade på iva med den och på lamictal som hade bra effekt på hans GM även om den kraftigt försämrade myoklonerna och drop attackerna. pest eller kolera och väga fördelar mot nackdelar. att krampa är inte det värsta som kan hända. i våran värld är det det men inte i hans. just därför säger jag alltid att vi har mer ep än han. han låter inte sitt liv styras av hans ep trix han får det sen fortsätter han vi däremot lever i en fullständig ep värld där allting kontrolleras av den. varför vi har mer ep än han och jag beslutat mig för livskvalitet framförallt och tackar gudarna för neurologen som verkligen kör på den linjen.  
  • Smuliz

Stora kramar till er som går igenom en massa jobbigheter just nu.

Tänkte bara berätta liiiite solskens-besked härifrån

Vår nya neurolog (HAB) ringde igår och meddelade svaret från senaste EEG-undersökningen.

Det finns inga som helst tecken på nån EP-aktivitet i Amandas hjärna numera

Såååå glad!!

Det förra visade inte något heller, men där var det ändå nåt som dom inte visste om det var störning eller EP-aktivitet.

Men det senaste visade alltså ingen EP

Så skönt när nånting får gå vägen för oss

Svar på tråden Epilepsitråden 11