• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Puff 2008

Mopsan, jag förstår precis. Myran är ju också så där oberäknelig. Allt ändras fram och tillbaka. Vi söker för all vaken tid minus de timmar hon är på dagis. Och vi vet ju inte hur mycket hon kommer vara där så vi utgår från väldigt lite. Och så får vi ju redovisa de timmar det faktiskt blir sedan. Sen har ju vi också en massa grund problem som att hon inte flyttar sig själv eller äter själv eller så iofs. Hon har ju ingen kommunikation egentligen och en massa träningsprogram och sånt också. Men i huvudsak är att hon behöver assistans all vaken tid pga jävlig ep. Det andra är väl mest för att kvalificera oss för ass. Vi funderade på dygnet runt, men kom fram till att vi inte är mogna för främmande person i hemmet på natten ännu. Det tar vi senare. Vi söker även för dubbel ass för ett par timmar i veckan. Vissa bilresor är svåra att göra själv. Hon har haft massor av ep-anfall och andningsstopp i bilen och är man ensam då så är det trafikfarligt. Sedan kan hon inte alltid dusch i sin duschstol eftersom det triggar kramper. Och varken jag eller sambon kan bara henne själva. Hon är som en hypoton hal ål i vatten (och väger ju 14 kg nu) och man måste bada med henne. Och då tar man sig inte i och ur.

• Mopsan
    Puff 2008 skrev 2010-03-16 14:29:52 följande:
    Mopsan, jag förstår precis. Myran är ju också så där oberäknelig. Allt ändras fram och tillbaka. Vi söker för all vaken tid minus de timmar hon är på dagis. Och vi vet ju inte hur mycket hon kommer vara där så vi utgår från väldigt lite. Och så får vi ju redovisa de timmar det faktiskt blir sedan. Sen har ju vi också en massa grund problem som att hon inte flyttar sig själv eller äter själv eller så iofs. Hon har ju ingen kommunikation egentligen och en massa träningsprogram och sånt också. Men i huvudsak är att hon behöver assistans all vaken tid pga jävlig ep. Det andra är väl mest för att kvalificera oss för ass. Vi funderade på dygnet runt, men kom fram till att vi inte är mogna för främmande person i hemmet på natten ännu. Det tar vi senare. Vi söker även för dubbel ass för ett par timmar i veckan. Vissa bilresor är svåra att göra själv. Hon har haft massor av ep-anfall och andningsstopp i bilen och är man ensam då så är det trafikfarligt. Sedan kan hon inte alltid dusch i sin duschstol eftersom det triggar kramper. Och varken jag eller sambon kan bara henne själva. Hon är som en hypoton hal ål i vatten (och väger ju 14 kg nu) och man måste bada med henne. Och då tar man sig inte i och ur.
    hmmmm jag tycker ju allt ni har det mer solklart att det behövs assistans.verkligen behövs.  Jag funderar så himmla mkt påhur allt ska bli nu. Jag grubblar på att han nu ska börja kartläggas på BUP och vadå. Alt 1. han är på smekmånad och de får ingen inblick alls i hur han är mesta tiden. Alt 2. smekmånad tar slut. ja hur skulle det då gå till att ha samtal med han i 2timmar? och det skulle ju inte heller vara en rättvis bild.

skulle man få igång assistans och allting rullar på. självklart vore det det absolut mest fördelaktiga för oss alla i familjen. MEN ansökningsprocessen och att behöva sitta och förklara ännu en gång för främlingar om hur det är och att ja behöva möta just det där ifrågasättandet. jag blir ärligt talat rädd utav tanken på hela processen och hur det efter då ett ev beviljande skulle se ut. jag vet skit löjligt men jag blir rädd. alla omkring som har insyn i lusks problematik ligger på och talar om hur mkt lusk behöver det osv men själv lider jag av världens sämsta självsyn jag vet ärligt talat inte vad som är normalt och inte. jag känner mig istället värdelös som inte räcker till och för att min egen kropp rasar ihop.jag blev inlagd i lördags och mormor och morfar hade barnen 6timmar (lusk ovanligt snäll på sin smekmånad) och de var helt slut efteråt verkligen helt slut. det kanske kan ge mig lite tankar men fortfarande jag har enormt svårt att se att det verkligen skulle vara sååå illa mest jag som är vek.

och jag behöver bestämma mig jag behöver bestämma mig. men va fan ska jag göra? söker man assistans och så ska de komma hem på möte och sitta och prata och så kanske lusk är som vilken busig emil pojke som helst?

han har sina missbildningar i hjärnan jag vet det men jag vet inte det. Han kommer aldrig växa ifrån det här. jag vet fan inte hur jag ska vrida och vända på det arslet är likförbannat bak. känns helt förtvivlat just nu
  • medPrins
    Triplet lady skrev 2010-03-14 20:48:47 följande:
    HejMin son har fatt Sabrilex i 1 ar nu sedan han fick diagnosen "avvikande infantil spasm" vid 9 manaders alder. Eftersom han var sa liten nar vi borjade sa ar det svart att veta hur han skulle ha varit utan den, men i kombination med kortisonbehandling forsvann hans kramper. Han hade manga dropattacker dagligen nar det var som varst. Han gar nu bara pa Sabrilex och har varit krampfri i 9 manader. Sa jag maste saga att vi har goda erfarenheter av den. Den stora biverkningen ar tunnelseende, som kan bli permanent och drabbar 1/3. An sa lange har vi inte markt av det och vi haller tummarna att han far behalla synen intakt. Hur gammal ar din son och vilken ep-diagnos har han?
    O blir fyra nu i mars och fick sin diagnos ep i höstas. Han har olika typer av anfall, en frånvaroattack som alltid följs av en nick och "kram" med armarna som leder till att han numera trillar. Under denna frånvaroattack så är han kontaktbar men härmar mest det vi säger, eller reflekterar över någon runt omkring honom och pratar i ett speciellt tonläge.
    Sen har en annan form av frånvaroattack (dock väldigt sällan) där han inte alls är kontaktbar.
    Ibland gråter han länge utan orsak, vilket vi nu lärt oss också är en form av anfall - han har haft en tumör nära centret för känslor och det har väl blivit någon ärrbildning eller liknande som retar känslocentret. Han kan även skratta till under ett "vanligt" anfall.

Känns skönt att höra att ni är positiva till medicinen. Idag går han på Kepptra och Iktoviril, men vi tycker inte att de hjälper alls - eller så gör de det och utan dem skulle hans ep vara ännu värre. Det tråkiga är att det hela tiden eskalerar och anfallen blir fler och längre och i nya former. Från början hade han superkorta frånvaroattacker som i princip inte märktes för omgivningen.

Han har en grundsjukdom som heter tuberös skleros och det är vanligt att man då även har ep, och tyvärr är det så att den i många fall inte blir bättre utan snarare värre.

Godnatt!
  • Smuliz

Angående assistans Mopsan och Myran... Söker ni från privat eller genom LSS?

Jag har bara pratat lite muntligt med LSS-handläggaren om Amanda är berättigad en assistent, men fick tvär-nej direkt pga hennes ålder.

Att inga barn under skol-åldern blir beviljade assistenter, för alla småbarn behöver hjälp, frisk som sjuk.

Men men, får se hur det blir framåt, och vad HAB säjer.

Nu är jag nöjd med att avlastningsfamiljen erbjudit sej att ha Amanda varannan helg istället för var 3:e, det räcker för oss just nu iallafall.

Men intressant att veta om ni gått genom privata bolag eller om det är LSS ?

För visst är inte Amanda ens i närheten av det era barn går igenom, men hon har sina svårigheter och vardagen med henne är INTE normal, som den skulle varit med en frisk 2-åring!

• Jontesfru
    Smuliz skrev 2010-03-17 09:33:19 följande:
    Angående assistans Mopsan och Myran... Söker ni från privat eller genom LSS?Jag har bara pratat lite muntligt med LSS-handläggaren om Amanda är berättigad en assistent, men fick tvär-nej direkt pga hennes ålder.Att inga barn under skol-åldern blir beviljade assistenter, för alla småbarn behöver hjälp, frisk som sjuk.Men men, får se hur det blir framåt, och vad HAB säjer.Nu är jag nöjd med att avlastningsfamiljen erbjudit sej att ha Amanda varannan helg istället för var 3:e, det räcker för oss just nu iallafall.Men intressant att veta om ni gått genom privata bolag eller om det är LSS ?För visst är inte Amanda ens i närheten av det era barn går igenom, men hon har sina svårigheter och vardagen med henne är INTE normal, som den skulle varit med en frisk 2-åring!
    Alltså Axel var ju precis 2 år när han blev beviljad assistans.

Sen är det ju LSS (under 20h grundläggande behov per vecka)
    eller
    LASS (grundläggande behov över 20h/v).
    LSS= kommunen,
    LASS=FK.

Sen kan man välja privat ass.bolag, kooperativ eller kommunen som anordnare. Det som gör att jag inte gillar kommunen som anordnare är att en del av brukarnas pengar (alltså i mitt fall Axels) är ju för utbildning o omkostnader o när kommunen har hand om det så får man i stort sett aldrig ut dem utan de går åt till att täcka kommunens underskott. Dessutom har man inte lika mycket bestämmanderätt över vem som ska vara assistent. Som det är nu så bestämmer ju vi det här hemma. O vi vet var pengarna går.

Tänkte bara att det kunde vara till lite hjälp....
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Puff 2008
    Smuliz skrev 2010-03-17 09:33:19 följande:
    Angående assistans Mopsan och Myran... Söker ni från privat eller genom LSS?Jag har bara pratat lite muntligt med LSS-handläggaren om Amanda är berättigad en assistent, men fick tvär-nej direkt pga hennes ålder.Att inga barn under skol-åldern blir beviljade assistenter, för alla småbarn behöver hjälp, frisk som sjuk.Men men, får se hur det blir framåt, och vad HAB säjer.Nu är jag nöjd med att avlastningsfamiljen erbjudit sej att ha Amanda varannan helg istället för var 3:e, det räcker för oss just nu iallafall.Men intressant att veta om ni gått genom privata bolag eller om det är LSS ?För visst är inte Amanda ens i närheten av det era barn går igenom, men hon har sina svårigheter och vardagen med henne är INTE normal, som den skulle varit med en frisk 2-åring!
    Vi söker båda till kommunen och FK men tanken är ju att bli beviljade via LASS, för vi söker mycket mer än 20 timmar per vecka. Vi använder ett privat ass-bolag.
  • Puff 2008

Och för övrigt är ju Myran bara 1 1/2, så att det principiellt inte går att få assistent under skolåldern är skitsnack. Sedan dras det ju förmodligen av mer tid i "normalt föräldraransvar" såklart om barnet är mindre.

• Morrisey

Vi söker också både till kommunen och FK, men även hos oss är ju tanken att bli beviljade via LASS.  Tror ibland att handläggarna på kommunen säger att man inte beviljar ass till små barn bara för att slippa ansökningar.
    Vet att vår handläggare sagt att det ska vara omöjligt. Så nu får vi se vad son händer. Ska ha möte 30:e med kommun och FK.
    E fyller ju 2 i juni, så han är ju inte direkt gammal. Räknar också med att de drar en del som normalt föräldraansvar.

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Jontesfru

fast vi fick faktiskt mer timmar än vi sökt så inget är omöjligt!

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
Svar på tråden Epilepsitråden 11