• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Mopsan

Vi är hemma ifrån sjukan nu. Lusk har kört rätt rejält här under morgonen eller ca 4timmar rättare sagt så det blev blåljus. Men sjukhu doften är som sagt fantastisk för han repade sig snabbt och vi är hemma! Vill ha honom där så lite som möjligt och observera gör jag ju minst lika bra hemma som där så shit the same faktiskt bara att det är skönt och lugnare att vara hemma. Lite medicin justeringar höjde keppran så får vi se hur det går. Är ganska mör nu. 
    Lite lyckat dock då jag ringde och lämnade meddelande till assistans bolaget som skulle komma idag  på väg till sjukhuset och lämnade återbud. men när vi kom tillbaka från sjukhuset så ringde telefonen och de var här. så det var ett informativt möte och de kändes helt ok. så har även FK ringt och vi har bokat möte för detta så nu är det verkligen i rullning allting. känner mig nu som något katten släpat in är verkligen heeelt slut men vid gott mod då dagen trots allt blev bättre än förväntat.

• lillis23
    Mopsan skrev 2010-03-17 17:48:41 följande:
    Vi är hemma ifrån sjukan nu. Lusk har kört rätt rejält här under morgonen eller ca 4timmar rättare sagt så det blev blåljus. Men sjukhu doften är som sagt fantastisk för han repade sig snabbt och vi är hemma! Vill ha honom där så lite som möjligt och observera gör jag ju minst lika bra hemma som där så shit the same faktiskt bara att det är skönt och lugnare att vara hemma. Lite medicin justeringar höjde keppran så får vi se hur det går. Är ganska mör nu. Lite lyckat dock då jag ringde och lämnade meddelande till assistans bolaget som skulle komma idag  på väg till sjukhuset och lämnade återbud. men när vi kom tillbaka från sjukhuset så ringde telefonen och de var här. så det var ett informativt möte och de kändes helt ok. så har även FK ringt och vi har bokat möte för detta så nu är det verkligen i rullning allting. känner mig nu som något katten släpat in är verkligen heeelt slut men vid gott mod då dagen trots allt blev bättre än förväntat.
    Förstår din oro Mopsan, men ta reda på mer innan du bestämmer dig för eller inte för assistans. Visst blir det mkt jobb att lära upp folk, ha främmande hemma hos en osv, men förhoppningsvis är det värt det. Du är tuff och oerhört stark, det är viktigt att du orkar fortsätta vara det gumman.
    kram
  • lillis23

Hej hopp alla glada!
    Följer med mkt intresse er diskussion om assistans. Läser ju handikapprätt och vi jobbar just nu med denna fråga. Funderar själv på att söka assistans till Elliot, men är också osäker. Hans ep är absolut ingen höjdare, han kan inte äta själv, utom lite småbitar som han plockar i sig. Kan inte hålla bestick, glas, flaska osv. Har inget språk och kan inte tala om vad han vill. Kan inte gå, men hasa sig fram osv osv.

Känner igen det här med föräldraansvar och att inga små barn kan få assistans, men känner många små som har det. Allt handlar om bra motivering och inte minst bra intyg från läkare och andra. Man måste vara insatt för att få bästa möjliga utfall.
    Önskar alla lycka till och jättekul om folk delar med sig av erfarenheter i ämnet.

kram till er alla kämpar{#lang_emotions_sunny}

• Mopsan

nu e vi på sjukhuset igen. trött. han e dock i skrivande stund lugn och allt e bra.

• Smuliz
    Jontesfru skrev 2010-03-17 11:29:51 följande:
    Alltså Axel var ju precis 2 år när han blev beviljad assistans. Sen är det ju LSS (under 20h grundläggande behov per vecka) eller LASS (grundläggande behov över 20h/v). LSS= kommunen, LASS=FK. Sen kan man välja privat ass.bolag, kooperativ eller kommunen som anordnare. Det som gör att jag inte gillar kommunen som anordnare är att en del av brukarnas pengar (alltså i mitt fall Axels) är ju för utbildning o omkostnader o när kommunen har hand om det så får man i stort sett aldrig ut dem utan de går åt till att täcka kommunens underskott. Dessutom har man inte lika mycket bestämmanderätt över vem som ska vara assistent. Som det är nu så bestämmer ju vi det här hemma. O vi vet var pengarna går.Tänkte bara att det kunde vara till lite hjälp....
    Ja jag har ju fått många bra tips och råd från dig tidigare

Får se om jag ska ta tag i det hela igen, isåfall hör jag av mej till dig igen? Om det är ok.

Ja det brukar vara skit med allt inom kommunen. kan man undvika dom gör man det
  • Smuliz

En fråga, kan man få beviljad assistent till ett barn med "bara" autism? Typ som tränings-hjälp?

Jag vill ju självklart lära mej allt jag kan, och gå utbildningar m.m. Men samtidigt kan det vara skönt, om man hade nån som tränade kanske nån dag i veckan, så man fick vara "bara mamma" ibland också.. missförstå mej rätt.

Jag menar, Amanda har ju nåt medfött fel, som vi i dagsläget inte vet vad det är.

Det jobbigaste med henne är hennes hyperaktivitet, bristande i att kunna göra sig förstådd, och utvecklingsförseningen.

Känns som att dagis gör undervärk för henne dock

• Jontesfru
    Smuliz skrev 2010-03-17 23:33:18 följande:
    En fråga, kan man få beviljad assistent till ett barn med "bara" autism? Typ som tränings-hjälp?Jag vill ju självklart lära mej allt jag kan, och gå utbildningar m.m. Men samtidigt kan det vara skönt, om man hade nån som tränade kanske nån dag i veckan, så man fick vara "bara mamma" ibland också.. missförstå mej rätt.Jag menar, Amanda har ju nåt medfött fel, som vi i dagsläget inte vet vad det är.Det jobbigaste med henne är hennes hyperaktivitet, bristande i att kunna göra sig förstådd, och utvecklingsförseningen.Känns som att dagis gör undervärk för henne dock
    Visst kan man få det.

Hör du bara av dig, antingen här eller på fb. Bara fråga på.
    Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Jontesfru

Jag bävade för att ha en okänd person i ens hem, det lät inte kul alls. MEN OJ VAD BRA DET ÄR!!!! Det är så skönt med en som går in o tar Axel o Axel älskar Sandra. Så när han ska stå i skalet skrattar han o när Sandra gör saker är det hur bra som helst, när vi gör samma saker så...är det inte alltid lika glada miner.

Nu "hittade" vi ju Sandra på Axels förskola, hon är resursperson på förskolan o assistent hemma. o hon är underbar. Så för oss har det blivit perfekt helt enkelt.

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Triplet lady

Hej alla kampar
    Mopsan, later himla jobbigt det dar. Tank om ni kunde fa lite lugn och ro snart. Undrar hur det ar med happy?

medPrins - hoppas verkligen att Sabrilex hjalper for din son som det har gjort for min. Jag har hort att Vigabatrin (alltsa Sabrilex) ofta hjalper pa ep som orsakas av tuberos skleros, men da var det nog mer specifikt infantil spasm jag horde om. Men anfallen du beskriver later anda valdigt lika den typ av anfall min son hade sa jag haller tummarna for er. Klonazepam hjalpte inte ett dugg for oss heller. Han blev bara trott men anfallen bestod.

Maste bara fa beratta... Joar har tagit sina forsta steg!! Jag inser att det kanske inte later sa markvardigt, han ar ju trots allt 21 manader, men for oss kanns det STORT. Han ovar och ovar, sa nu hoppas vi att han kan springa runt med brorsorna till 2-arsdagen. Imorgon ska vi ga och impa pa sjukgymnasten

• 2små2stora
    Triplet lady skrev 2010-03-18 21:42:06 följande:
    Hej alla kamparMopsan, later himla jobbigt det dar. Tank om ni kunde fa lite lugn och ro snart. Undrar hur det ar med happy?medPrins - hoppas verkligen att Sabrilex hjalper for din son som det har gjort for min. Jag har hort att Vigabatrin (alltsa Sabrilex) ofta hjalper pa ep som orsakas av tuberos skleros, men da var det nog mer specifikt infantil spasm jag horde om. Men anfallen du beskriver later anda valdigt lika den typ av anfall min son hade sa jag haller tummarna for er. Klonazepam hjalpte inte ett dugg for oss heller. Han blev bara trott men anfallen bestod.Maste bara fa beratta... Joar har tagit sina forsta steg!! Jag inser att det kanske inte later sa markvardigt, han ar ju trots allt 21 manader, men for oss kanns det STORT. Han ovar och ovar, sa nu hoppas vi att han kan springa runt med brorsorna till 2-arsdagen. Imorgon ska vi ga och impa pa sjukgymnasten
    Härligt med framstegen
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Epilepsitråden 11